Ik heb verschillende angsten, arachnofobie (spinnenangst), Belonefobie (angst voor naalden), acrofobie (hoogtevrees), claustrofobie, … en ondanks de eerste 2 wel het ergste zijn komt mijn amaxofobie (rijangst) er goed bij in de buurt.
Ik ben ondertussen 21 en heb nog steeds geen rijbewijs. Waarom? Ik ben als de dood voor met de auto te rijden. Ik panikeer telkens en ondanks ik het best wel kan als ik eenmaal de straat uit ben, kom ik maar niet over die angst heen. Ik heb al 20 uur rijles gevolgd -volgens mijn ouders was dit een leuk kerstcadeau- NOT! Ik heb dus een voorlopig rijbewijs waarmee ik met en zonder begeleider mag rijden maar dat horen mijn ouders niet graag. Ik mag niet alleen weg met de auto en zij hebben nooit de tijd om met mij te gaan rijden, resultaat na 4 maanden met een voorlopig rijbewijs rond te lopen heb ik enkel in de jeep van mijn vriend mogen rijden op de parking -.-‘
En zo kom ik natuurlijk nooit over mijn rijangst heen. Ik moet nu een afspraak maken voor mijn rijexamen maar dit wil ik niet zolang ik zelf niet het gevoel heb dat het me een beetje lukt. Met andere woorden, ik wil het op mijn eigen tempo doen en niet omdat ik het moet.
Telkens ik op voorhand weet dat ik met de auto moet rijden slaap ik nachten niet, hyperventileer ik en sla ik gewoon tilt. Als ik het niet weet en mijn ma geeft me de autosleutels dan vind ik telkens wel een manier om er onderuit te komen. Nu zou ik er voor mezelf eindelijk eens over willen komen en voor mijn rijbewijs gaan. Omdat dit volgens iedereen zo belangrijk is, bevrijdend is en bla bla bla…
Dus heeft iemand misschien tips of advies hoe ik hierover kan komen en mijn angst onder ogen durf te zien?
Of ben ik niet de enige die dit heeft? En wat heeft jou dan geholpen of helpt jou?
Let me know.
So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.