Nee, want er zijn heeeeeeeeel veel verschillende dialecten in Nederland en daardoor is de kans ook groot dat op een redelijk grote school les moet worden gegeven in meerdere dialecten. Daarnaast is het soms ook alleen de uitspraak (ipv spelling/grammatica) van een woord wat verschilt, dus wil je dan spraakles gaan geven? Aparte stelling is dit wel... Bij mijn weten hebben de meeste dialecten ook geen officiële vastgelegde regels qua grammatica of dergelijke.
En voor de mensen die denken dat ze helemáál geen dialect spreken of met een accent spreken: meestal doe je dat zonder dat je het doorhebt. Het is meestal vrij makkelijk om na iemand te hebben horen praten in te delen waar hij/zij vandaan komt ^^
+ @nerveus: Fries is geen dialect, maar een officiële taal. En als je vriendin bang is dat mensen iets achter haar rug praten, moet ze toch niet daar gaan studeren? Beetje vreemd als ze Fries heel vervelend vindt... Zelf spreek ik het ook niet en ben ook niet geboren in Friesland, maar het leren verstaan is nou ook weer het niet allermoeilijkste. Als iemand uit Limburg iets over/tegen mij zegt, moet ik ook eventjes moeite doen om het te begrijpen, maar dat houd nog niet in dat ik het niet versta.
“Begin at the beginning," the King said, very gravely, "and go on till you come to the end: then stop.” - Lewis Carrol