Ik zit hier nu met een enorme grijns, maar dat heeft alles te maken met de opmerking van m'n eigen kleine van het verschil tussen een jongen en een meisje :'D Thomas zegt namelijk altijd: Ik heb een pietje, dus ik ben een jongen. Mama heeft geen pietje, en daarom is ze een meisje. Lang leve de logica van een 5 jarige :'D
En dan heel off topic, wat me nog harder deed lachen van de week... ik stond onder de douche, en de kleine piepte de badkamer binnen... Hij bekijkt me zo en concludeert dan... mama, je hebt geen pietje, maar toch kan je plassen. Geen idee waar hij dat vandaan haalde, maar ik heb hem weggestuurd om me daarna dood te lachen erom.
En dan nu terug on-topic... tja, het stereotype dat jongens met auto's spelen en meisjes met poppen, het is er gewoon. Mensen kunnen zeuren over hoe belachelijk het is, maar goed, over het algemeen willen alle vaders dat hun zonen met auto's spelen, en niet met poppen. Ik zeg ook altijd, als Thomas met 'meisjesspeelgoed' wil spelen, dan koop ik dat, maar m'n vriend (en vader en schoonvader) zijn daar faliekant op tegen omdat dat voor 'meisjes' is. Stukje mannelijk trots, i guess. Net zoals dat ik Thomas absoluut geen roze mag aantrekken, want dat is ook voor meisjes. En tja, stiekem vind ik roze shirts ook niks voor jonges, can't help it :'D
In dat opzicht ben ik het verder echt eens met de opmerking van Grizzly. Noem de stereotypes, maar doe daarna de rollen omdraaien, zodat de kinderen begrijpen dat het het andersom ook oke is. Zelf vind ik stereotypes erg handig om te gebruiken op die leeftijd, aangezien ze herkenbaar zijn voor kinderen, maar ik ben ook van mening dat ze moeten weten dat het niet 'verplicht' is, en dat het ook gewoon oké is als jongens met poppen spelen en meisjes met auto's, enzo.
Wij hebben echter het verschil tussen een jongen en een meisje aan Thomas uitgelegd aan de hand van anatomie, en dan natuurlijk op formaat van een 3/4 jarige met dat jongens een plassertje (inmiddels pietje geworden) hebben en meisjes niet.
Want uiteindelijk is het dat wat het verschil maakt, en niks anders
“If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”