Tolstoy schreef:
(...)
Sure, go ahead!
@Valkyries Je hoeft het niet zo verontschuldigend te zeggen hoor, ik bijt niet ^^
In tegendeel, het is een kunst project dus het gaat juist over meningen en als jij een andere hebt dan mij, fine for me.
Al moet ik wel even zeggen dat ik school niet als de onderwijsinstelling bedoelde maar eerder als de mentaliteit op scholen tegenwoordig. Je punten moet goed zijn en fouten zijn, per definitie, slecht en ondenkbaar. Misschien heb ik dat deel niet goed verwoord. Bedankt om me daar attent op te maken (:
Ik snap je punt wel. Het was één van de grootste oorzaken dat ik twijfelde om voor dit idee te gaan. School is nooit de enige oorzaak, dat was het bij mij ook niet en dat komt ook heel erg naar voren in de verhalen die ik van iedereen krijg.
Iedereen die het gereblogt heeft, dankjewel!
Ik hou gewoon niet van hoogoplopende, verhitte discussies - wat zo nu en dan nog wel eens voorvalt op Q - dus ik ben in dat opzicht vaak voorzichtig in m'n woorden
Jij bedankt nu voor het beter verwoorden van wat 'school' in deze voor jou inhoudt. Want zoals ik al zei, het is hoe je het zelf interpreteert. Maar inderdaad, tegenwoordig moeten je punten goed zijn, en zijn fouten - per definitie - slecht en ondenkbaar. Al komt dit eerder voort uit de maatschappij, dan van school uit. Want uiteindelijk is dit ook zo op de werkvloer, in het ouderschap, enzo. Tegenwoordig is er gewoon geen ruimte meer voor fouten, althans, zo wordt dat toch vooropgesteld door de maatschappij. Vandaar ook dat m'n kind naar een freinetschool gaat, en waar ik nog altijd geen spijt van heb, ondanks het vele tegenwind dat ik heb gekregen van m'n omgeving. Ik moet dan wel 20 minuten heen en 20 minuten terug rijden met de auto, maar het is 't me echt waard, want ik wil het beste voor m'n kind. Althans, wat het beste voor hem is in mijn ogen. Natuurlijk zal ik pas over 10 jaar weten of ik nu de juiste beslissing heb gemaakt betreft z'n school, maar dat is altijd maar afwachten. Maar ik weet nu wel dat hij de komende 10 jaar wordt behandeld als wie hij is, dat hij de vrijheid heeft zichzelf te zijn. Dat hij leert door zelf te doen, door hetgeen waar zijn interesses ligt, zonder het vooropgelegde van de 'school', zonder te leren vanuit boeken, maar te leren uit ervaringen en zelf onderzoeken. Ze krijgen geen cijfers en worden beoordeeld op hun eigen kunnen en inzet, zonder vergeleken te worden met anderen. Ze leren voor groepen te staan, leren op jonge leeftijd al over gevoelens en emoties, en om daarover te praten en om deze op een juiste manier te uiten. En zo kan ik nog uren doorgaan met het prijzen van freinet, en snap ik niet dat er eigenlijk maar zo weinig ouders ervoor kiezen. Want uiteindelijk is het ook 'gewoon' onderwijs, in tegenstelling wat de meesten denken...
Afin, om terug te komen op dit topic, want ik dwaal een beetje af... Ik vind het echt een interessant project, en ben ook zeer benieuwd naar de uiteindelijke uitwerking, wanneer alles af is. Hoe jij 'school' ziet en het dus zojuist heb uitgelegd, is het ook zeker één van de redenen die leidt tot een depressie en dergelijken, daar hoeft geen discussie over te volgen. Zeker gezien je met 'school', zelf ook de mensen en gebeurtenissen veralgemeniseerd. Zoals ik al zei, het is zoals je het woord 'school' zelf interpreteert, want in dat opzicht zie ik school en de mensen en mentaliteit als afzonderlijke aspecten
[ bericht aangepast op 7 mei 2014 - 20:41 ]
“If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”