• Hallo allemaal
    Wel ik was niet zeker waar dit onderwerp thuis hoorde, maar ik zal het probleem even uit leggen.

    Voor school moet ik een eigen verhaal maken, maar het mogen maar 2 pagina's lang zijn.
    Ik was begonnen met schrijven, maar ik begin met dat de ouders het verhaal vertellen. Langzaam wil ik dan zelf in het verhaal stappen, hoe het toen in die tijd gegaan is. Iemand enig idee hoe je dat moet doen?
    Ik ben een beetje radeloos en hoop dat iemand me begrijpt en kan helpen.

    Alvast heel erg bedankt iedereen !!


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things

    ... En haar ouders begonnen te vertellen...


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    ... En haar ouders begonnen te vertellen...

    Ik moet het anders om hebben :c
    De ouders zijn al aan het vertellen.. Ik moet dus via hun in het verhaal zelf stappen.
    Weet jij misschien hoe je die overgang moet doen?


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things

    Zeiden haar ouders?


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Begin een nieuwe alinea en laat een witregel tussen de twee perspectieven open. Als je op je computer typt, zou je het stukje van de ouders cursief kunnen afbeelden, waardoor je het verschil tussen de perspectieven kunt zien. c:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik weet niet waar jouw verhaal over gaat, maar ik probeer zelf om het te schrijven, misschien werkt het dan wel dat je snapt hoe je het 't handigst schrijven kunt. ^^

    De kinderen schoven dichter naar vader en moeder toe, die wilden beginnen met hun verhaal. Moeder opende haar mond, en in afwachting keken de kinderen haar aan, benieuwd naar wat er komen zou.
    'Het verhaal begint in een ver verleden, een heel ver verleden. Jason Midler was slechts vijf jaar oud toen hij ontdekte dat hij bijzonder was. Hij had een gave. En niet zomaar een gave, een gave om dingen te laten bewegen.

    Het was een zonnige dinsdagmiddag toen Jason buiten aan het spelen was met zijn speelgoedauto.
    ''Vroem, vroem.'' Jason maakte allerlei geluidjes zodat het leek alsof zijn speelgoedauto écht reed. Zijn papa en mama waren aan het werk. Papa was aan het werk op het land, en mama was aan het werk in het huishouden. Geen van beiden lette op Jason, en Jason vond dat wel prima. Nu kon hij lekker zijn gang gaan en in de modder spelen, zonder dat iemand hem zou betrappen.
    ''Vroem, auto vroem!'' riep Jason, en hij rende met zijn speelgoedauto het grote weiland op. Jason deed alsof zijn auto was veranderd in een vliegtuig. Alleen, had Jason de grote steen in het gras niet gezien, en hij struikelde dan ook.
    ''AUTO VROEM!'' geschrokken keek Jason zijn auto na in zijn val. Hij wilde niet dat de auto kapot ging! Wat er toen gebeurde was zeer onverwachts. De auto viel niet op de grond, integendeel. De auto bleef in de lucht zweven!
    Jason keek er verbaast naar en krabbelde snel overeind om te kijken hoe het kwam. Daar kwam hij al snel achter: Hij deed het zelf! Doordat Jason zó graag wilde dat zijn auto onbeschadigd bleef, had hij de auto laten zweven!

    En zo kwam Jason erachter dat hij magische krachten bezat.' Eindigde moeder het verhaal. De kinderen keken haar met een grote glimlach aan. Ze vonden het een mooi verhaal.


    Ik denk dat dit wel ongeveer is wat je bedoelt, of niet? Ik denk dat je hier wel kunt zien hoe je het ongeveer schrijven moet. Sowieso betwijfel ik of je het verhaal in de ik-vorm doen kunt. Ik heb er tenminste niet voor gekozen.

    Succes met je verhaal! (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Waarschijnlijk wil je het perspectief mooi in elkaar over laten vloeien, dat vrij lastig is. Velen lossen het simpelweg op door gewoon de stijl te veranderen (cursief, grijs of kleiner maken). Alleen persoonlijk vind ik dit niet echt de meest geweldige oplossing, omdat ik cursief voor meerdere dingen gebruik. Daarom is het wss beter om een verhaal mooi in elkaar over te laten vloeien en daarbij moet je heel goed snappen waar de ouders over praten, wat het moment is dat het perspectief veranderd en hoe wat de ouders zeggen goed aansluit op het andere perspectief. Een klassieke manier, maar nog altijd wel een goede manier is, door de ouders een zin te laten zeggen dat mooi aansluit op het andere perspectief.

    Een heel cliché manier is bijvoorbeeld:
    "Ik herinner mij hem nog goed," vertelde de oude man en plotseling sierde een glimlach zijn gezicht. 'Zijn naam was Pietje Puk.'
    {perfectief Pietje Puk}

    Dit is even heel cliché geschreven, maar wel duidelijk is het overvloeien in elkaar. Vaak kun je dit soort zinnen ook vervangen door acties, bijvoorbeeld als iemand zwijgt, zijn hoofd van iemand wegdraait, zuchtend zijn ogen ten gronden slaat. Allemaal van die kleine signaaltjes waaraan de lezer snapt dat er meer schuil gaat en een soort van hele hele kleine inleiding is. Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel :)

    Veel succes!


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Kiliphilia schreef:
    (...)
    Ik moet het anders om hebben :c
    De ouders zijn al aan het vertellen.. Ik moet dus via hun in het verhaal zelf stappen.
    Weet jij misschien hoe je die overgang moet doen?

    Ooh zo.

    Haar vader stopte met vertellen en nam een slok van zijn koffie, die inmiddels koud geworden was. Hij trok een zuur gezicht.
    'Willen jullie ook koffie?' Vroeg hij, terwijl hij naar de keuken liep om nieuwe koffie te zetten.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Taka schreef:
    Waarschijnlijk wil je het perspectief mooi in elkaar over laten vloeien, dat vrij lastig is. Velen lossen het simpelweg op door gewoon de stijl te veranderen (cursief, grijs of kleiner maken). Alleen persoonlijk vind ik dit niet echt de meest geweldige oplossing, omdat ik cursief voor meerdere dingen gebruik. Daarom is het wss beter om een verhaal mooi in elkaar over te laten vloeien en daarbij moet je heel goed snappen waar de ouders over praten, wat het moment is dat het perspectief veranderd en hoe wat de ouders zeggen goed aansluit op het andere perspectief. Een klassieke manier, maar nog altijd wel een goede manier is, door de ouders een zin te laten zeggen dat mooi aansluit op het andere perspectief.

    Een heel cliché manier is bijvoorbeeld:
    "Ik herinner mij hem nog goed," vertelde de oude man en plotseling sierde een glimlach zijn gezicht. 'Zijn naam was Pietje Puk.'
    {perfectief Pietje Puk}

    Dit is even heel cliché geschreven, maar wel duidelijk is het overvloeien in elkaar. Vaak kun je dit soort zinnen ook vervangen door acties, bijvoorbeeld als iemand zwijgt, zijn hoofd van iemand wegdraait, zuchtend zijn ogen ten gronden slaat. Allemaal van die kleine signaaltjes waaraan de lezer snapt dat er meer schuil gaat en een soort van hele hele kleine inleiding is. Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel :)

    Veel succes!


    Uhmm ik snap ongeveer wat je bedoelt.
    Ik zal je de laatste zin laten zien en dan moet ik een overgangszin hebben naar het anderen. Mijn overgangszin nu, zal ik in het vet zetten.

    “Goed, dus de heks en de prins hadden uren gepraat met elkaar en net wanneer de heks zich veilig voelde, gebeurde er iets.” Alvera stopte even met vertellen en dacht terug aan toen.

    “Ik kan met mijn vader praten gaan.” Opperde Lars en keek Alvera aan. “En dan wat? Zeggen dat hij ons met rust moet laten?”


    Ik denk niet echt dat het een prachtige overgangszin in, maar er kwam niet meer in me op :c


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things

    Kiliphilia schreef:
    (...)

    Uhmm ik snap ongeveer wat je bedoelt.
    Ik zal je de laatste zin laten zien en dan moet ik een overgangszin hebben naar het anderen. Mijn overgangszin nu, zal ik in het vet zetten.

    “Goed, dus de heks en de prins hadden uren gepraat met elkaar en net wanneer de heks zich veilig voelde, gebeurde er iets.” Alvera stopte even met vertellen en dacht terug aan toen.

    “Ik kan met mijn vader praten gaan.” Opperde Lars en keek Alvera aan. “En dan wat? Zeggen dat hij ons met rust moet laten?”


    Ik denk niet echt dat het een prachtige overgangszin in, maar er kwam niet meer in me op :c


    Hmm, ik snap wat je bedoelt. Het loopt nog niet echt vloeiend door.
    Misschien is het daarom een idee om het meer zo te doen:

    "Goed, dus de heks en de prins hadden uren gepraat met elkaar en net wanneer de heks zich veilig voelde...” Alvera stopte even met vertellen. Het verhaal van de heks en de prins, een eeuwenoud verhaal dat in Alvera's geheugen stond gegrift. Ze staarde naar haar eigen reflectie in het raam, terwijl ze verzonk in haar eigen gedachte. De prins... had ik hem maar nooit gevraagd om... De herinnering speelde zich opnieuw af op het raam, alsof het een speelfilm was op betoverd glas. Zelfs na al die tijd was ik hem niet vergeten... Lars...

    “Ik kan met mijn vader praten gaan.” Opperde Lars en keek Alvera aan. “En dan wat? Zeggen dat hij ons met rust moet laten?”


    Ik heb hier enorm geïmproviseerd zoals je merkt, omdat ik niet precies weet welke kant jij op wilt. Alleen je merkt wel dat het beter in elkaar overvloeit. Ik heb nu het punt Lars als overvloeipunt gebruikt, maar ik had ook de vader kunnen gebruiken als overvloeipunt of iets in de richting van: "Had ik hem maar nooit gevraagd om met hem te gaan praten." Het is net welke kant je ermee uit wilt :)


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Taka schreef:
    (...)

    Hmm, ik snap wat je bedoelt. Het loopt nog niet echt vloeiend door.
    Misschien is het daarom een idee om het meer zo te doen:

    "Goed, dus de heks en de prins hadden uren gepraat met elkaar en net wanneer de heks zich veilig voelde...” Alvera stopte even met vertellen. Het verhaal van de heks en de prins, een eeuwenoud verhaal dat in Alvera's geheugen stond gegrift. Ze staarde naar haar eigen reflectie in het raam, terwijl ze verzonk in haar eigen gedachte. De prins... had ik hem maar nooit gevraagd om... De herinnering speelde zich opnieuw af op het raam, alsof het een speelfilm was op betoverd glas. Zelfs na al die tijd was ik hem niet vergeten... Lars...

    “Ik kan met mijn vader praten gaan.” Opperde Lars en keek Alvera aan. “En dan wat? Zeggen dat hij ons met rust moet laten?”


    Ik heb hier enorm geïmproviseerd zoals je merkt, omdat ik niet precies weet welke kant jij op wilt. Alleen je merkt wel dat het beter in elkaar overvloeit. Ik heb nu het punt Lars als overvloeipunt gebruikt, maar ik had ook de vader kunnen gebruiken als overvloeipunt of iets in de richting van: "Had ik hem maar nooit gevraagd om met hem te gaan praten." Het is net welke kant je ermee uit wilt :)

    Heel erg bedankt voor me te helpen..
    Eindelijk kan ik verder nu!!
    Nogmaals bedankt :D


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things

    Ik bedank iedereen voor het helpen..
    Dank jullie wel!!!


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things

    Kiliphilia schreef:
    (...)
    Heel erg bedankt voor me te helpen..
    Eindelijk kan ik verder nu!!
    Nogmaals bedankt :D


    Alsjeblieft :)
    Veel succes en maak er iets moois van!


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Taka schreef:
    (...)

    Alsjeblieft :)
    Veel succes en maak er iets moois van!


    Ik ga m'n best doen :)


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things