• Bij mij op school is het een veel gehoord onderwerp; Feedback.

Beschrijving: Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt (Bron: Carrieretijger).

Ik doe een opleiding in de gezondheidszorg en moet daarbij veel samenwerken met anderen en later ook met mijn 'clienten'. Door elkaar feedback te geven, kunnen we onszelf verbeteren. Ik neem aan dat dit op andere opleidingen ook wel een bekend begrip is, of dat je in andere situaties van andere mensen te horen hebt gekregen hoe zij vinden dat je functioneert. Soms is het helemaal niet zo leuk om feedback te krijgen. De meeste mensen hebben er moeite mee. Ook feedback geven is lastig; je wilt graag dat het goed over komt en dat iemand er iets mee kan, iets aan heeft.

De manier waarop je feedback geeft, is van invloed op hoe de feedback aan komt.

Ik dacht, misschien kunnen we in dit topic eens bespreken hoe we met feedback om gaan en welke do's en dont's jullie hebben voor het geven van feedback en het krijgen van feedback.

Feedback geven:
    Do's:
    - In de ik-persoon praten.
    - Essentiële kenmerken: "Ik zie dit en dat heeft dat effect op mij en dat geeft mij dit gevoel."
    - Indien je tips en advies weet, kan je die op dezelfde wijze geven.
    - Aftoetsen of de persoon dit ook merkt/ziet: "Klopt dit."
    - Argumenten geven.
    - Altijd naast het negatieve ook iets positiefs benoemen, het liefste eerst het postieve.

Don'ts:
    - In de jij-persoon praten. "Jij bent vervelend."
    - Loze argumenten "Daarom", "Omdat het zo is."
    - Enkel het slechte zien. Benoem ook wat er goed ging.
    - Een hele opsomming van verbeterpunten geven.

Feedback krijgen:
    Do's:

Don'ts:
    - Vat feedback niet op een negatieve manier op, het is immers om je te helpen.

[ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 14:00 ]

Sociaal werk draait alleen maar rond feedback geven en reflecteren. :')

Ik vind van mezelf dat ik er redelijk weinig moeite mee heb als ik feedback krijg, mits op een goede/normale manier gegeven. Ik vind ook wel dat ik het best goed kan geven.

Do's:
    - In de ik-persoon praten.
    - Essentiële kenmerken: "Ik zie dit en dat heeft dat effect op mij en dat geeft mij dit gevoel."
    - Indien je tips en advies weet, kan je die op dezelfde wijze geven.
    - Aftoetsen of de persoon dit ook merkt/ziet: "Klopt dit."
    - Argumenten geven.

Don'ts:
    - In de jij-persoon praten. "Jij bent vervelend."
    - Loze argumenten "Daarom", "Omdat het zo is."
    - Enkel het slechte zien. Benoem ook wat er goed ging.

Dit zijn de eerste dingen waar ik op kom.

Ik ben stiekem blij nu dat ik in mijn afstudeerrichting zit (personeelswerk/human recources management) want nu doen wij minder intensief aan feedback geven. Ik weet nog dat dit in het 1e jaar zo fake op mij overkwam "Ik zie dit en dat heeft dat effect op mij en dat geeft mij dit gevoel.". Maar iedereen was dat zo aan het oefenen. In het 2e jaar maak je dan je eigen feedbackpatroon omdat je al wat meer losgelaten wordt. Nu in het 3e jaar kan je feedback geven na een oefengesprek ed en dan doe je dit op je eigen manier die heel natuurlijk klinkt. Ik dacht toen ik in het middelbaar zat dat ik goed was in feedback geven, maar deze opleiding pusht je verder en je verrijkt je eigen vaardigheden. :Y)

I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

Ik had ook een opleiding - Verzorgende IG - waarbij feedback geven en krijgen elke dag voorkwam.
    Ik vind dat je feedback niet op een negatieve manier moet opvatten, het is immers om je te helpen. (:

Enjoy the best things in you life, cause you aint gonna live it twice.

Ik heb altijd geleerd met feedback geven dat je eerst iets positiefs moet benoemen en dan de verbeterpunten. Sowieso moet je bij feedback iets negatiefs en positiefs noemen.

Alleen maar tranen van geluk

Do: Voor onzekere mensen kan feedback al snel als een aanval lijken, of dat die ander vind dat je vreselijk slecht functioneert. Het helpt dan echt als diegene ook zegt wat je goed doet, wat jij ook al zegt Erica/Scandal.

Dont: Wat ik ook een hele belangrijke vind is als je niet allemaal verbeterpunten tegelijkertijd noemt, alsof je ze hebt opgespaard om ze in één keer over iemand anders uit te storten.

Dont:
    geen waslijst in een keer

Do:
    concreet zijn (dus niet: jij ben ALTIJD te laat, ik moet ALTIJD wachten. Maar je bent vandaag te laat, ik heb hier al een uur zitten wachten)

Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.