Bij mij op school is het een veel gehoord onderwerp; Feedback.
Beschrijving: Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt (Bron: Carrieretijger).
Ik doe een opleiding in de gezondheidszorg en moet daarbij veel samenwerken met anderen en later ook met mijn 'clienten'. Door elkaar feedback te geven, kunnen we onszelf verbeteren. Ik neem aan dat dit op andere opleidingen ook wel een bekend begrip is, of dat je in andere situaties van andere mensen te horen hebt gekregen hoe zij vinden dat je functioneert. Soms is het helemaal niet zo leuk om feedback te krijgen. De meeste mensen hebben er moeite mee. Ook feedback geven is lastig; je wilt graag dat het goed over komt en dat iemand er iets mee kan, iets aan heeft.
De manier waarop je feedback geeft, is van invloed op hoe de feedback aan komt.
Ik dacht, misschien kunnen we in dit topic eens bespreken hoe we met feedback om gaan en welke do's en dont's jullie hebben voor het geven van feedback en het krijgen van feedback.
Feedback geven:
Do's:
- In de ik-persoon praten.
- Essentiële kenmerken: "Ik zie dit en dat heeft dat effect op mij en dat geeft mij dit gevoel."
- Indien je tips en advies weet, kan je die op dezelfde wijze geven.
- Aftoetsen of de persoon dit ook merkt/ziet: "Klopt dit."
- Argumenten geven.
- Altijd naast het negatieve ook iets positiefs benoemen, het liefste eerst het postieve.
Don'ts:
- In de jij-persoon praten. "Jij bent vervelend."
- Loze argumenten "Daarom", "Omdat het zo is."
- Enkel het slechte zien. Benoem ook wat er goed ging.
- Een hele opsomming van verbeterpunten geven.
Feedback krijgen:
Do's:
Don'ts:
- Vat feedback niet op een negatieve manier op, het is immers om je te helpen.
[ bericht aangepast op 19 jan 2014 - 14:00 ]