• Ik heb zojuist een korte, maar -hopelijk- krachtige brief afgerond om zo dadelijk af te geven bij een restaurant, in de hoop kans te maken op een werk- en leerplek als kok in opleiding. Mijn verzoek is of jullie hem voor mij even door zouden kunnen nemen en hier jullie mening of advies over kunnen geven, zodat ik een zo goed mogelijk resultaat af kan geven. Yes? Thanks in advance! (:

    Beste dame, heer,


    Langs deze weg maak ik graag gebruik van de gelegenheid om mijzelf aan u voor te stellen. Mijn naam is Nancy Seton en ik ben een 22-jarige Rotterdamse. Sinds september dit jaar volg ik, met veel plezier, de opleiding 'Ondernemer Horeca' aan het Albeda College.

    Van alle facetten die de opleiding aanbied, blijkt de praktijkkant mij het meest te liggen. Het werken met mooie producten en het streven naar een goed eindproduct is iets waar ik persoonlijk veel plezier aan beleef. Ik heb dan ook besloten mijzelf hier volledig op te gaan richten.

    Ik kende uw restaurant al, omdat ik in de omgeving woon en zag tevens dat u op de website van stagemarkt aangemeld staat als erkend leerbedrijf met mogelijke leerplaatsen. Ik heb inmiddels op uw website gelezen over de producten die u aanbied en heb aan de foto's kunnen zien dat uw bedrijf een aangename sfeer uitstraalt. De Italiaanse keuken met zijn rijke en volle smaken lijkt mij een goede en fijne basis voor iedere kok om te leren beheersen en heeft mij altijd al getrokken. Het zou mij daarom ontzettend leuk en interessant lijken om mijn reis daar mee te beginnen.

    Graag zou ik een afspraak met u maken, om in een persoonlijk gesprek met u de mogelijkheden van de leerplek door te nemen.

    Bijgaand aan deze brief zal ik mijn CV voor u toevoegen.

    Ik hoop snel een reactie van u te mogen ontvangen.



    Met vriendelijke groet,
    Nancy Seton


    Til hug og blod.

    Een bijlage komt altijd onderaan te staan. Voor de rest ziet het er goed uit.

    Edit: Oh, meestal begin je met: Geachte mevrouw/heer, als je de persoon niet kent. Dame en beste komen niet heel professioneel over.

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 15:52 ]


    Your make-up is terrible

    Meestal begin je met 'Geachte heer/mevrouw', als je die gene niet kent. Natuurlijk is het een ander verhaal als de brief naar een specifiek iemand van het restaurant gericht is, bijvoorbeeld een manager. Dan begin je gewoon met 'Geachte heer ... / Geachte mevrouw ...' Op de puntjes komt de achternaam te staan.
    Een bijlage voeg je onderaan je brief toe, dus na 'Nancy Seton', voor de rest ziet het er goed uit.

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 15:56 ]

    Oké, bedankt.


    Til hug og blod.

    Hoewel ... staat dat niet wat raar?

    Graag zou ik een afspraak met u maken, om in een persoonlijk gesprek met u de mogelijkheden van de leerplek door te nemen.


    Ik hoop snel een reactie van u te mogen ontvangen.



    Met vriendelijke groet,
    Nancy Seton



    Bijgaand aan deze brief zal ik mijn CV voor u toevoegen.


    Til hug og blod.

    Nee, het is niet raar.
    Ik heb afgelopen trimester voor Nederlands een sollicitatiebrief moeten schrijven, waarbij ook een CV moest. Wij hebben hierbij een instructieblad gekregen, en daar staat in dat dit aan het einde van je brief moet.
    Eigenlijk moet je neerzetten: 'Bijlage: curriculum vitae'

    Geachte heer/mevrouw,


    Langs deze weg maak ik graag gebruik van de gelegenheid om mijzelf aan u voor te stellen. Mijn naam is Nancy Seton en ik ben een 22-jarige Rotterdamse. Sinds september dit jaar volg ik, met veel plezier, de opleiding 'Ondernemer Horeca' aan het Albeda College.

    Van alle facetten die de opleiding aanbied, blijkt de praktijkkant mij het meest te liggen. Het werken met mooie producten en het streven naar een goed eindproduct is iets waar ik persoonlijk veel plezier aan beleef. Ik heb dan ook besloten mijzelf hier volledig op te gaan richten.

    Ik kende uw restaurant al, omdat ik in de omgeving woon en zag tevens dat u op de website van stagemarkt aangemeld staat als erkend leerbedrijf met mogelijke leerplaatsen. Ik heb inmiddels op uw website gelezen over de producten die u aanbied en heb aan de foto's kunnen zien dat uw bedrijf een aangename sfeer uitstraalt. De Italiaanse keuken met zijn rijke en volle smaken lijkt mij een goede en fijne basis voor iedere kok om te leren beheersen en heeft mij altijd al getrokken. Het zou mij daarom ontzettend leuk en interessant lijken om mijn reis daar mee te beginnen.

    Graag zou ik een afspraak met u maken, om in een persoonlijk gesprek met u de mogelijkheden van de leerplek door te nemen. Ik hoop snel een reactie van u te mogen ontvangen.


    Met vriendelijke groet,


    Nancy Seton




    Bijlage: curriculum vitae

    Voor het mooie zou je 'm eigenlijk zo moeten doen. Na je openingszin twee keer enter, en dan op de derde regel schrijven. Ook je zin 'Ik hoop snel een reactie van u te mogen ontvangen.' zou ik er voor het mooie achter plakken.
    Vervolgens weer twee keer enter, en op de derde regel je afsluiting. Vervolgens wéér twee keer enter en op de derde regel je naam. Hier tussen of over je naam heen zou ik je handtekening zetten.
    En dan helemaal onderaan de bijlage.

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 16:18 ]

    Ziet er goed uit, ik denk wel dat je een baantje kan scoren zo. Alles wat ik wilde zeggen, is al een keer gezegd door Pluviophile en Assassin. Jammer dat er veel zinnen met 'Ik' beginnen, maar natuurlijk is dat wel logisch, want zo'n brief moet voornamelijk over jezelf gaan. Maar probeer de Ik's in ieder geval te verminderen.

    ''Van alle facetten die de opleiding aanbied'' moet trouwens zijn: ''Van alle facetten die de opleiding aanbiedt''.
    (Net zoals bij ''Ik heb inmiddels op uw website gelezen over de producten die u aanbied'' moet er een 't' achterin ''aanbied'')

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 16:29 ]


    Some people are art and do art at the same time

    * u aanbiedt

    Voor de rest ziet het er goed uit met alles wat hier al gezegd is (:


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Als je alles aanpast wat hierboven al is gezegt, zie ik verder geen aandachtspuntjes.
    Succes ermee!


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Pluviophile schreef:
    Geachte heer/mevrouw,


    Langs deze weg maak ik graag gebruik van de gelegenheid om mijzelf aan u voor te stellen. Mijn naam is Nancy Seton en ik ben een 22-jarige Rotterdamse. Sinds september dit jaar volg ik, met veel plezier, de opleiding 'Ondernemer Horeca' aan het Albeda College.

    Van alle facetten die de opleiding aanbied, blijkt de praktijkkant mij het meest te liggen. Het werken met mooie producten en het streven naar een goed eindproduct is iets waar ik persoonlijk veel plezier aan beleef. Ik heb dan ook besloten mijzelf hier volledig op te gaan richten.

    Ik kende uw restaurant al, omdat ik in de omgeving woon en zag tevens dat u op de website van stagemarkt aangemeld staat als erkend leerbedrijf met mogelijke leerplaatsen. Ik heb inmiddels op uw website gelezen over de producten die u aanbied en heb aan de foto's kunnen zien dat uw bedrijf een aangename sfeer uitstraalt. De Italiaanse keuken met zijn rijke en volle smaken lijkt mij een goede en fijne basis voor iedere kok om te leren beheersen en heeft mij altijd al getrokken. Het zou mij daarom ontzettend leuk en interessant lijken om mijn reis daar mee te beginnen.

    Graag zou ik een afspraak met u maken, om in een persoonlijk gesprek met u de mogelijkheden van de leerplek door te nemen. Ik hoop snel een reactie van u te mogen ontvangen.


    Met vriendelijke groet,


    Nancy Seton




    Bijlage: curriculum vitae

    Voor het mooie zou je 'm eigenlijk zo moeten doen. Na je openingszin twee keer enter, en dan op de derde regel schrijven. Ook je zin 'Ik hoop snel een reactie van u te mogen ontvangen.' zou ik er voor het mooie achter plakken.
    Vervolgens weer twee keer enter, en op de derde regel je afsluiting. Vervolgens wéér twee keer enter en op de derde regel je naam. Hier tussen of over je naam heen zou ik je handtekening zetten.
    En dan helemaal onderaan de bijlage.

    Ladies first, dus het moet geachte mevrouw, heer zijn. =) Een paar jaar geleden heb ik trouwens aangeleerd dat je:

    Geachte mevrouw
    Geachte heer

    het zo moest doen (dus ondereen en twee keer geachte). Maar misschien dat het ook al gewijzigd is. =)

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 17:40 ]


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    madeupyou schreef:
    (...)
    Ladies first, dus het moet geachte mevrouw, heer zijn. =) Een paar jaar geleden heb ik trouwens aangeleerd dat je:

    Geachte mevrouw
    Geachte heer

    het zo moest doen (dus ondereen en twee keer geachte). Maar misschien dat het ook al gewijzigd is. =)


    Ja, dat veranderd blijkbaar om de haverklap want ik leerde altijd Geachte dame,heer, of de onpersoonlijke variant daarop; L.S, - Eerder vandaag hoorde ik al dat er minimaal een spatie tussen moest (waar mij altijd geleerd werd dat juist niet te doen) en zo nog wel een paar dingen waar ik nooit van gehoord had. :')

    Evenals ik me ook wel kan herinneren dat de bijlage ook vaak bovenaan de brief toegevoegd werd, onder een naam en adres (hoewel ik die nu enkel op mijn CV heb vermeld).

    Heb nu i.i.g "Beste" terug veranderd naar "Geachte dame, heer," en geheel onderaan de brief de bijlage toegevoegd. De spelfout lees ik nu pas terug, maar dat lijkt me ook niet de allergrootste ramp. Brief is ingeleverd, dus fingers crossed en wachten op hoop van zegen.

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 17:52 ]


    Til hug og blod.

    Aion schreef:
    (...)

    Ja, dat veranderd blijkbaar om de haverklap want ik leerde altijd Geachte dame,heer, of de onpersoonlijke variant daarop; L.S, - Eerder vandaag hoorde ik al dat er minimaal een spatie tussen moest (waar mij altijd geleerd werd dat juist niet te doen) en zo nog wel een paar dingen waar ik nooit van gehoord had. :')

    Evenals ik me ook wel kan herinneren dat de bijlage ook vaak bovenaan de brief toegevoegd werd, onder een naam en adres (hoewel ik die nu enkel op mijn CV heb vermeld).

    Heb nu i.i.g "Beste" terug veranderd naar "Geachte dame, heer," en geheel onderaan de brief de bijlage toegevoegd. De spelfout lees ik nu pas terug, maar dat lijkt me ook niet de allergrootste ramp. Brief is ingeleverd, dus fingers crossed en wachten op hoop van zegen.

    Helaas dat het altijd veranderd, zo leer je het nooit!

    Veel succes! =)


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Inderdaad... maar dat zullen in de loop der eeuwen wel een hoop samen met mij mee verzucht hebben. :')
    En bedankt! (:

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 18:12 ]


    Til hug og blod.

    Ik zie dat je hem al ingeleverd hebt: Veel succes ^^


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Wij krijgen bij ons op school als tip mee dat jij degene moet zijn die contact met hun opneemt om te vragen of ze vragen hebben over je brief/cv. Op deze manier toon je initiatief. Dan kan je erin zetten dat je over bijvoorbeels 10 dagen even telefonisch contact met ze opneemt om eventuele vragen te beantwoorden (en eventueel een datum te prikken voor een gesprek). Wij moeywn bij ons op school okk alemaal brieven versturen voor een binnen- en buitenland stage en krijgen daar allemaal colleges over :p

    En volgens de nieuwe spellinf wordt cv met kleine letters geschreven, maar daar zullen ze je niet op afwijzen


    Oh.. lees net dat je hem al hebt verstuurd

    [ bericht aangepast op 28 dec 2013 - 19:48 ]