Hmmm, lastige vraag, want er zijn heel veel goede anime's en ik volg eigenlijk niet echt veel manga's
Ben meer een anime-kijker xd
Anime
- Angel Beats
Een geweldig verhaal met perfect uitgewerkte personages. Het is echt een van de enige anime's of media's waarbij ik ooit heb gezien dat je in één episoide een personage zo perfect kan neerzetten dat het niet geforceerd is of te snel, maar wel dat je alles weet. Aflevering 3 zie je dat gebeuren. Ook ben ik ontzettend fan van hoe ze iedereen een eigen doel geven, maar ze laten vechten voor hetzelfde. De animatie is ook echt heel mooi gedaan en dit is precies zo'n serie waarbij de schrijvers wisten wat ze wel moesten zien en misschien nog wel belangrijker wat ze ook niet moeten laten zien. Het is zo goed uitgewerkt, doordacht en heeft een prachtig thema dat tot zijn recht komt. Ik vind het echt een van de absolute top van de anime.
- Clannad + Clannad After story
Dit is zo'n geweldige serie met een plot die nog vrij gewoontjes is, maar zij weten dat plot zo ongelofelijk veel gevoel te geven, dat het gewoon enorme speciaal wordt. Ook ben ik ontzettend fan van de personages. Bijvoorbeeld bij de protagonist Tomoya Okazaki hebben ze zo realistisch weergegeven en perfect uitgevoerd, dat het veel mensen zich in hem zouden kunnen herkennen. Je krijgt al heel snel een zwak voor hem en begrijpt zijn gedachtegang goed, waardoor je je gelijk een soort van verbonden voelt met dit personage. Dan heb je ook nog een belangrijk personage Nagisa, die ze zo ongelofelijk weten op te bouwen dat ze zo lief, vriendelijk en aardig is, dat je niet wilt dat er iets ergs met haar zou gebeuren. Het is zo knap gedaan alleen die opbouw al en dan heb ik het nog niet over hoe ze met kleur, animatie en symbolisme spelen. Ook die ending van Dango is awesome, maar het klinkt in het begin erg vrolijk maar de muziek weten ze zo goed te gebruiken dat je aan het eind van de serie een andere mening hebt bij dat nummer, dan vind je het wss een stuk minder vrolijk. Geweldig anime!
Manga
Nou ja, ik volg eigenlijk twee manga's
- Naruto
Dit blijft echt een hele goede serie die ontiegelijk langzaam opgang kwam. Echt, ik zat me de eerste episodes bijna te vervelen, maar wanneer het opgang komt en het duidelijk wordt wat voor serie het met welke potentie, dan is het echt zo'n goede serie. Het heeft echt heel vele personages met elk een eigen verhaallijn en het leuk vind ik dat ze ook iedere keer even terugkeren naar vorige stukken. Dat ze je even weer laten denken van, oh ja dat zat zo. Ook ben ik ontzettend fan geworden van Hatake Kakashi en Uchiha Itachi, die beide zo goed zijn uitgewerkt, maar daar moet je al aardig ver zijn in de serie om dat te zien. Het is een ongelofelijk lange serie met tot nu toe volgens mij in totaal 556 aflevering, waarvan meer dan helft waarschijnlijk fillers zijn xd Echt wat een rot fillers, maar het is op een totaal andere manier een verschrikkelijk goede serie.
- Angel Beats Heaven s Door
Nou ja, zie Angel beats maar voor mijn commentaar erover xd
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.