Lieve mensen, ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.
Mijn allerliefste vriendin is ontzettend depressief. En nee, niet zo'n wekendipje, echt depressief. Dit is ze al een jaar of twee, maar de afgelopen tijd heeft ze een dieptepunt bereikt. Ze heeft al enkele zelfmoordpogingen overwogen, slaapt heel erg veel, ziet geen toekomst en kan zich volledig afzonderen om te gaan zitten huilen. Ik vind het verschrikkelijk om haar zo te zien, omdat ik van haar houd en ze er altijd voor mij is terwijl ik er niet voor haar kan zijn. Haar oppeppen en proberen te laten zien dat het leven het waard is, helpt namelijk niet. Ze is echt ziek.
Ik heb haar al een tijdje aangespoord met een psycholoog te gaan praten. Dit heeft ze inmiddels tot mijn opluchting twee keer gedaan. Het resultaat echter, was allesbehalve positief voor haar, dus dit maakt me alleen maar banger.
Jongens, ik ben gewoon zo bang dat ze op een dag wel de knoop doorhakt en er echt een eind aan maakt. Zo ontzettend bang. Mijn eigen leven kan op het moment niet beter met een topopleiding en geweldige mensen om me heen, en het is hartverscheurend te zien dat een goed mens als zij helemaal niet op haar plek zit op haar eigen opleiding waar ze elke dag met lood in haar schoenen naartoe gaat. Ze wordt omgeven door mensen die niet op een lijn liggen met haar, en verder speelt het misbruik dat ze vroeger heeft ervaren ook nog altijd parten. Weggaan van die opleiding is in haar ogen geen optie aangezien ze nog maar anderhalf jaar moet en dan klaar is, maar ze vindt het verschrikkelijk.
Ik wilde dit hier gewoon graag kwijt en weten of jullie hier ervaringen mee hebben of tips hebben, want ik wil er alles aan doen om haar te helpen.
Liefs, Claire
[ topic verplaatst door een moderator ]
ars moriendi