• Hoi,

    Ik moet een verslag maken en daarbij ook wat berekenen, alleen ik weet , volgens mij, niet meer hoe ik iets moest doen:
    Op mijn proefpapiertje staat 10,0 mL 0,40 M (dat is de molariteit) zoutzuur. Nu moet ik berekenen wat de molariteit is van 13,5 mL (10 mL zoutzuur + 3,5 mL water).
    Moet je dan gewoon 13,5 x 0,40 / 10 doen? (Volgens mij klopt dat niet)


    There is nothing more badass than being yourself

    Geen flauw idee, ik kan je daarbij niet helpen. Mijn gemiddelde op scheikunde was een 4.6.... ghehe :x


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    n = c.V = 10 mL . 0,40 mol/l
    Nu doe je dus n mol in een beker en vul je er 3.5 mL water bij dus kan je c zoeken via c = n/V
    met als V het nieuwe volume.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Dit klinkt alsof je een kruistabel moet gebruiken en de aantallen gelijk moet maken e.d. Maar ja, ik stond een onvoldoende 5,6) voor scheikunde, dus ik zou niet te veel van mij aannemen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Avarosa schreef:
    n = c.V = 10 mL . 0,40 mol/l
    Nu doe je dus n mol in een beker en vul je er 3.5 mL water bij dus kan je c zoeken via c = n/V
    met als V het nieuwe volume.


    Zou je het misschien anders willen uitleggen, want ik begrijp je niet?


    There is nothing more badass than being yourself

    Wacht...
    Is dat experiment 14, van hoofdstuk 8 uit de methode Pulsar Chemie?
    Want ik maak nu een verslag over dat experiment waarbij we ook in een maatcilinder 10,0 mL 0,40 M zoutzuur hebben en daarbij 3,5 mL water aan toe hebben gevoegd...


    From these ashes, I will rise

    Hier komt wat mijn lerares daarover op het bord schreef:

    0,40 M = 0,40 mol in 1000 mL
    x mol in 10 mL
    x = (0,40 x 10) / 1000 = 4,0 x 10^-3 mol

    Daar voegen we nu water bij toe, maar het aantal mol blijft gelijk. Alleen het volume verandert dus:
    Er zit 4,0 x 10^-3 mol zoutzuur in 13,5 mL
    Er zit dus y mol in 1000 mL
    y = (4,0 x 10^-3 x 1000) / 13,5 = 3,0 x 10^-1 mol => in 13,5 mL heeft zoutzuur een molariteit van 3,0 x 10^-1

    [ bericht aangepast op 10 sep 2013 - 20:00 ]


    From these ashes, I will rise

    Wat Leonhardt zegt is de volledige uitwerking van wat ik zei. (:


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Leonhardt schreef:
    Wacht...
    Is dat experiment 14, van hoofdstuk 8 uit de methode Pulsar Chemie?
    Want ik maak nu een verslag over dat experiment waarbij we ook in een maatcilinder 10,0 mL 0,40 M zoutzuur hebben en daarbij 3,5 mL water aan toe hebben gevoegd...


    Jup. (:


    There is nothing more badass than being yourself

    Dank jullie wel! (:


    There is nothing more badass than being yourself

    @Leonhardt: Even een vraagje; waarom doe je het aantal mol zoutzuur bij 10 mL x 1000?


    There is nothing more badass than being yourself

    LeClos schreef:
    @Leonhardt: Even een vraagje; waarom doe je het aantal mol zoutzuur bij 10 mL x 1000?


    y = (4,0 x 10^-3 x 1000) / 13,5


    Bedoel je daar?
    Je moet de molariteit toch berekenen? Dat is mol per liter. Dus dan maak je een verhoudingstabel:

    mol| 4.0x10^-3 | ?
    ml | 13,5 | 1000

    Dus dan moet je x duizend en : 13,5.

    Misschien is het makkelijker te begrijpen als je het andersom doet. Die 4.0x10^-3 zit in 13,5 ml. In 1 ml zit dus 4.0x10^-3 / 13,5 mol. Je moet alleen het aantal mol per liter weten. 1 Liter is 1000 ml, dus doe je dat getal x duizend.

    [ bericht aangepast op 10 sep 2013 - 21:27 ]


    Happy Birthday my Potter!

    LeClos schreef:
    @Leonhardt: Even een vraagje; waarom doe je het aantal mol zoutzuur bij 10 mL x 1000?

    Omdat dat deel is van onze kruistabel. Om de molariteit (dus mol per L of mol per 1000 mL) te berekenen bij 13,5 mL, maken we gebruik van de kruistabel. Die 1000 staat eigenlijk voor 1000 mL (dus de L in mol per L). Door ons af te vragen wat de hoeveelheid mol is bij 1000 mL, berekenen we zo gelijk de molariteit. Ik hoop dat het zo duidelijk is, het is moeilijk om dit niet face to face uit te leggen.


    From these ashes, I will rise