• Hooi allemaal! Jaja ik maak voor mijn gevoel de laatste tijd steeds meer topics, sorry! :p

    Ik had weer eens een vraagje, en dit keer over boeken.
    Ik ben namelijk al een paar weken bezig met school -thuisstudie- en zo ook het vak Nederlands. Ik heb mijn TL diploma behaalt en ben nu bezig met Havo. Alleen als ik mijn Nederlandse lessen inlever, krijg ik deze natuurlijk nagekeken terug. Het valt mij op dat de voornaamste reden van mijn fouten is dat mijn woordenschat te laag is en dat schijnt voor puntenaftrek te zorgen. En natuurlijk wil ik hier wat aan doen, en het leek mij het beste om dan wat boeken te lezen met wat moeilijkere woorden erin, dus niet de Harry Potter boeken etc die zeer gemakkelijk te lezen zijn. Alleen, ik heb geen flauw idee welke boeken ik dan lezen moet. Ik hou vooral van horror, drama, misdaad en totaal niet van romantiek. Weten jullie toevallig wat boeken die ik kan gaan lezen, of andere tips om mijn woordenschat omhoog te krijgen? Alvast bedankt! :3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Neem een boek van WO2 vast. :)


    Queer zijn is gewoon alles

    Dooddoenervo schreef:
    Neem een boek van WO2 vast. :)


    Nee, geen oorlogsboeken alsjeblieft. :p


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Lord of the Rings is het eerste en enige dat me te binnen schiet.
    Ik denk dat je met volwassenenliteratuur wel goed zit, hoor. (:


    Let the Night embrace you

    Dan moet je een literatuurlijst vragen aan je leraar :) Ik heb zelf vwo gedaan, de boeken die ik heb gelezen begreep zelfs ik soms niet haha.


    Life is hard and then we die

    Boeken bedoelt voor volwassenen zijn meestal 'moeilijker' maar wat voor boeken lees je nu? YA?


    comfort in c h a o s

    Ik zou inderdaad voor literatuur voor volwassenen gaan, ik weet je alleen zo gauw niet iets specifieks aan te raden.
    Misschien een boek van Renate Dorrestein? Die zijn vaak wel een beetje thriller achtig. Ik vond 'Een sterke man' een gaaf boek van haar.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Sagitta schreef:
    Lord of the Rings is het eerste en enige dat me te binnen schiet.
    Ik denk dat je met volwassenenliteratuur wel goed zit, hoor. (:


    LOTR heb ik al gelezen en staat boven mijn bed op de boekenplank. :Y)
    En wat voor boeken bedoel je met volwassenliteratuur? Of bedoel je de boekenlijst voor dit jaar? Daarvan zou ik niet weten waar ik die heb, omdat ik alles in een map heb gekregen, hoewel het misschien ook wel bij de les zelf staat, dat moet ik dan even opzoeken. (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Reid schreef:
    Boeken bedoelt voor volwassenen zijn meestal 'moeilijker' maar wat voor boeken lees je nu? YA?


    Wat bedoel je met ''YA''? :x
    En ik lees natuurlijk de Harry Potter boeken, ook graag van Stephen King en Laurell K Hamilton. Maar meestal ga ik in de bieb tussen de rekken van de volwassenenafdeling zoeken naar een boek die me leuk lijkt, maar de bieb heeft minder boeken dan vroeger dus ik zal ze eerst moeten bestellen en dan komen de boeken vanuit Groningen naar mijn bieb toe, dus dan moet ik wel weten welke boeken ik hebben wil. :p


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ah, ik weet dan een mooi boek voor je. Het speelt zich af rond 1500, om en nabij. Het gaat over Jacoba van Beieren, een feministische adellijke vrouw die vecht voor haar land en haar belangen. Het is een interessant boek; het is geromantiseerd hier en daar, wat wil je als het gaat om een persoon uit 1500, maar het is heel realistisch en gebaseerd op feiten. Het verhaal is waar over Jacoba van Beieren. Het is geschreven door Simone van der Vlugt, dus dat leest fijn, maar er zit net ene hoger niveau woordenschat op. Het boek heet: Jacoba, Dochter van Holland. Simone van der Vlugt is een Nederlandse schrijfster.
    Ik heb een trilogie die ik zelf erg leuk vind en waar het woordenschat op een redelijk hoog level ligt. Het is een thriller detective en er zijn passages waarin wordt verkracht e.d. Maar de mix van een womanizer journalist die eigenwijs is en graag ongure zakentypes aan de schandpaal nagelt en een autistische hacker die teruggetrokken leeft van de mensen en een meester is met computers, wat je niet zou verwachten van een persoon die niet bereidwillig is en onder piercings en tattoos zit. Het eerste boek is afzonderlijk te lezen van het 2e en 3e boek, maar ik raad je aan in chronologische volgorde de boeken te lezen. Het heet: Millennium trilogie. Er is een hele goede Nederlandse vertaling. De Nederlandse titels, op volgorde van verschijning, zijn: Mannen die vrouwen haten; De vrouw die met vuur speelde; Gerechtigheid.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Zoals de rest al zegt kun je het best op zoek gaan naar wat boeken voor een iets ouder publiek. In boeken die bedoeld zijn voor volwassenen worden over het algemeen wat meer lastige woorden gebruikt dan in YA (Young Adult: boeken voor tieners) of jeugdboeken. Het lastige is alleen dat het moeilijk kan zijn om een interessant boek voor volwassenen te vinden. Ik denk eigenlijk dat het belangrijker is dat je dingen leest die je leuk vindt en die je ook echt wílt lezen, dan dat je iets leest wat hoogstaande literatuur is. Je kunt je woordenschat ook uitbreiden door gewoon erg veel te lezen.

    Misschien zou je eens Nederlandse vertalingen van Sherlock Holmes of de boeken van Agatha Christie kunnen proberen, als je van detective houdt. Die zijn misschien een beetje ouderwets, maar hebben in ieder geval voldoende dure woorden erin. In Hitchhiker's Guide to the Galaxy worden ook veel rare woorden gebruikt, al zijn die voor de helft vaak zelfverzonnen. :'D Ik heb die bovendien in het Engels gelezen, dus ik weet niet hoe Nederlandse versies eruit zien, en het is meer humor en sci-fi dan de genres die jij noemt. De boeken van Dan Brown (bekend van The Da Vinci Code) zijn eigenlijk het enige wat ik zo snel verder nog kan verzinnen. Ik weet niet precies meer hoe het met de vocabulaire daar zit, maar ze zijn in ieder geval erg spannend.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Persoonlijk voor mij werkte het beste om mijn woordenschat te verbeteren om programma´s te kijken waar enige intelligentie in voorkomt en als je een woord dan niet begrijpt, kun je het opzoeken. Programma´s als Pauw &Witteman, de wereld draait door, Knevel & van de brink, Voetbal International dat soort programma's werken wel, waar veel gepraat soms gediscussieerd wordt.

    Maar qua boeken lees ik niet egt vaak Nederlandse literatuur, omdat ik vind dat Nederlanders niet bepaald subtiel hun thema van het boek kunnen presenteren. Zelf vind ik de boeken van Shakespear wel erg leuk en die zijn ook vrij lastig, dus misschien is dat iets?
    Denk daarbij aan bijvoorbeeld Macbeth, Romeo & Juillet, Hamlet.
    Officieel zijn het toneelstukken, maar ze hebben die vertaald in boeken.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Bekijk de boeken van Simine van der Vlugt eens.

    Square schreef:
    Zoals de rest al zegt kun je het best op zoek gaan naar wat boeken voor een iets ouder publiek. In boeken die bedoeld zijn voor volwassenen worden over het algemeen wat meer lastige woorden gebruikt dan in YA (Young Adult: boeken voor tieners) of jeugdboeken. Het lastige is alleen dat het moeilijk kan zijn om een interessant boek voor volwassenen te vinden. Ik denk eigenlijk dat het belangrijker is dat je dingen leest die je leuk vindt en die je ook echt wílt lezen, dan dat je iets leest wat hoogstaande literatuur is. Je kunt je woordenschat ook uitbreiden door gewoon erg veel te lezen.

    Misschien zou je eens Nederlandse vertalingen van Sherlock Holmes of de boeken van Agatha Christie kunnen proberen, als je van detective houdt. Die zijn misschien een beetje ouderwets, maar hebben in ieder geval voldoende dure woorden erin. In Hitchhiker's Guide to the Galaxy worden ook veel rare woorden gebruikt, al zijn die voor de helft vaak zelfverzonnen. :'D Ik heb die bovendien in het Engels gelezen, dus ik weet niet hoe Nederlandse versies eruit zien, en het is meer humor en sci-fi dan de genres die jij noemt. De boeken van Dan Brown (bekend van The Da Vinci Code) zijn eigenlijk het enige wat ik zo snel verder nog kan verzinnen. Ik weet niet precies meer hoe het met de vocabulaire daar zit, maar ze zijn in ieder geval erg spannend.


    Sowieso wíl ik ook lezen, want ik vind lezen gewoon heel erg leuk. Maar wegens de woordenschat leek het mij handig om me eens te verdiepen in boeken die wat moeilijker zijn dan wat ik normaal lees. De bieb bij mij in de buurt is alleen stukken minder geworden dus ik zal de boeken moeten bestellen en daarvoor moet ik wel weten welke boeken ik lezen wil. Vandaar de vraag naar suggesties voor boeken. (:

    En de boeken die je suggereerde lijken me opzich wel wat. Dankje. (:
    En de genres die ik noemde waren voorbeelden, andere genres vind ik ook prima, zolang het maar niet over oorlogen of kleffe romantiek gaat, hahaha.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik ging "Een Schitterend Gebrek" lezen van Arthur Japin. Dit deed ik op een zéér vroege leeftijd. Dit had mij wel heel erg geholpen, maar het is echt iets persoonlijks denk ik. Er zijn ook kranten die een wat moeilijkere woordenschat hebben, daar kun je ook eens inkijken. Verder het nieuwsjournaal of programma's als "Pauw en Witteman" zijn ook goed en geven ook nooit kwaad. Of de boeken van Jane Austen.


    Chaos is a ladder.

    Vanillivi schreef:
    Ik ging "Een Schitterend Gebrek" lezen van Arthur Japin. Dit deed ik op een zéér vroege leeftijd. Dit had mij wel heel erg geholpen, maar het is echt iets persoonlijks denk ik. Er zijn ook kranten die een wat moeilijkere woordenschat hebben, daar kun je ook eens inkijken. Verder het nieuwsjournaal of programma's als "Pauw en Witteman" zijn ook goed en geven ook nooit kwaad. Of de boeken van Jane Austen.


    Wij hebben nooit echt kranten in huis ofseu. :p
    En het journaal kijken wij hier standaard om 20.00 uur en Pauw en Witteman of DWDD kijk ik vaak ook wel met mijn ouders mee. (:

    Van Arthur Japin en Jane Austen heb ik nog nooit gehoord, ik zal eens kijken. Thanks. (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •