Blutbad schreef:
(...)
Voor het eerst?! Hallo, als je diarree hebt en je gaat drinken kan je alsnog uit drogen. En als je eenmaal bent uit droogt dan helpt drinken al helemaal niks meer. Het enige wat je doet door meer te drinken is het vocht via de diarree er meteen weer uit gooien.
En als ik jou was zou ik een diarreestopper proberen. Als het goed is moet het vanzelf weer over gaan maar ik zou toch voor de zekerheid even naar de dokter gaan als het meer dan een week duurt.
Beide punten zijn gedeeltelijk correct maar nog steeds fout. Als je drinkt terwijl je diarree hebt kun je ook soort van uitdrogen: Je elektrolyten (natrium, kalium etcetera) kunnen uit balans raken doordat je of teveel (soep) of te weinig (water, cola) naar binnen krijgt. Daarom bestaat ORS. ORS geeft vocht maar ook elektrolyten en (mits je het aan de juiste hoeveelheid water toevoegt) vult het beide aan in de juiste hoeveelheid.
Ten tweede, als je drinkt neem je meer vocht op dan dat je verliest met de diarree. Vochtverlies en uitdroging zijn de reden dat er jaarlijks nog vele kinderen sterven aan diarree. Ik raad je dan ook vooral aan om naar Haiti af te reizen en daar de mensen met cholera te vertellen dat ze vooral niet meer moeten drinken... Zeker, je kunt meer waterige ontlasting verliezen, maar dat is toch te verkiezen boven uitdrogen.
En wat helpt tegen jou tegen uitdroging als je al uitgedroogd bent? Een beker zout naar binnen werken?
[ bericht aangepast op 24 juli 2013 - 20:47 ]
quidquid excusatio prandium pro