• Ik moet morgen een scheikunde verslag inleveren en ik kom er gewoon niet uit. Ik weet niet of het komt omdat ik koorts heb, maar ik snap er helemaal niks van en de leraar vindt dat we het allemaal zelf maar moeten uitzoeken. Help mij!

    Het verslag waar ik problemen mee heb gaat over het mengen van vloeistoffen en het hoofdstuk waar we het nu over hebben gaat over dipolaire stoffen, hydrofielen, hydrofoben en waterstofbruggen. Dit is dus logisch om in de conclusie te verwerken. Wat we moesten doen was verschillende vloeistoffen bij elkaar gooien en kijken of het mengde. Hieronder is de tabel de verschillende stoffen en onze uitkomsten daarop. "+" staat voor "mengt", "-" staat voor "mengt niet".


    Klik hier voor een groter plaatje.

    Inmiddels ben ik bij de conclusie aangekomen en nu zit ik vast. Mijn vraag: Waarom mengt ethanol wél met hexaan, maar niet met paraffineolie?
    Het enige verschil tussen paraffineolie en hexaan is, voor zover ik weet, de hoeveelheid C en H atomen. Voor de rest zijn het toch allebei alkanen? En waarom zou een alkaan mengen met ethanol? Een alkaan is namelijk hydrofoob, terwijl ethanol deels hydrofiel is.
    Heel erg bedankt als jullie me hiermee kunnen helpen!


    From these ashes, I will rise

    Paars. Ik denk paars.


    i put the fun in funeral

    Hydrofiel met hydrofiel mengt wel
    en hydrofoob met hydrofoob mengt ook
    Maar hydrofiel en hydrofoob kunnen niet samen mengen.

    Dit is alles wat ik ervan weet, Succes!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Eventjes snel een beetje op Google rondgekeken naar soortgelijke vragen. Heb je hier iets aan?

    Ethanol heeft een relatief klein stukje apolair deel (die ene -OH groep is in verhouding veel sterker dan die C-C- groep).

    Om die reden zal ethanol niet goed mengen met een volledig apolaire stof als paraffine olie: de -OH groep kan geen waterstofbrug maken met de paraffineolie (die bevat tenslotte geen -OH groepen), terwijl het apolaire deel van ethanol niet groot genoeg is voor een echt apolaire stof.

    Hexaan is veel kleiner dan paraffine olie, dus is het apolaire deel van ethanol -in verhouding- relatief groot. Hier zullen de stoffen beter mengen.

    Waarom hexaan en paraffine olie niet vrij goed mengen is voor mij ook niet duidelijk.


    Waarom hexaan en paraffine olie niet vrij goed mengen is voor mij ook niet duidelijk.

    Koolwaterstoffen lossen in elkaar op als er OH of NH3 groepen zijn die er aan vast zitten. De OH of NH3 groep zorgen ervoor dat er een waterstofbrug gevormd kan worden tussen de twee moleculen. Daarom mengen -c-c-o-h (ethanol) en -c-c-c-c-c-c- (hexaan) wel omdat de waterstofatomen in hexaan waterstofbruggen vormen met de OH groep in ethanol.
    Hexaan en paraffine olie hebben beide geen OH of NH3 groep. Ze vormen dus geen waterstofbruggen en de twee stoffen zitten gewoon los in elkaar en het hexaan komt langzaam naar boven (twee lagen systeem).


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik werk niet echt met paraffineolie, maar zonder dat je het beseft, heb je al een logische verklaring gegeven. Oplosbaarheid gaat waak gepaard met de lengte van je keten of met de vertakking. Je zegt zelf dat hexaan een veel kortere keten heeft dan het paraffine. Ze zijn beiden apolair en ethanol kan niet-polaire stoffen oplossen doordat het over een apolair gedeelte beschikt. Nu is het zo dat ethanol veel minder moeite heeft om een korte apolaire keten op te lossen dan een apolaire keten van 18 tot 32 koolstofatomen. Daarom is volgens mij hexaan oplosbaar en paraffine niet. Ik ben niet zeker of het juist is, maar het lijk mij wel een logische verklaring.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2013 - 15:09 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Wat Alwin dus zegt. (lol, ik moet echt eens beginnen overlezen als ik lappen tekst post)


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Mijn scheikundeboek een aantekeningen zijn het eens met de mensen boven mij ^^


    Happy Birthday my Potter!

    DarkSavior schreef:
    Eventjes snel een beetje op Google rondgekeken naar soortgelijke vragen. Heb je hier iets aan?

    (...)

    Ja, dat is precies de uitleg die ik zoek!
    Ik herken nu even snel zo'n opstelling en ik blijk ook al op die site te hebben gekeken maar ik had er helemaal overheen gelezen >< Ik was al begonnen met zoeken in het Engels...
    Echt heel erg bedankt!


    From these ashes, I will rise

    Haha, ik heb vrijdag een toets over dat hoofdstuk met polair en apolair enzo :'D
    Maar ik heb eigenlijk vrij weinig toe te voegen aan wat er allemaal al gezegd is...


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Passerby schreef:
    Wat Alwin dus zegt. (lol, ik moet echt eens beginnen overlezen als ik lappen tekst post)

    Pardon me? Ik ben Mitchell.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2013 - 15:24 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ancore schreef:
    (...)
    Ja, dat is precies de uitleg die ik zoek!
    Ik herken nu even snel zo'n opstelling en ik blijk ook al op die site te hebben gekeken maar ik had er helemaal overheen gelezen >< Ik was al begonnen met zoeken in het Engels...
    Echt heel erg bedankt!

    No problem :Y)


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Audacity schreef:
    Paars. Ik denk paars.

    Ik sluit me hierbij aan, al denk ik dat blauw ook wel een kans heeft.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Audacity schreef:
    Paars. Ik denk paars.

    Neh, dat was de conclusie bij een ander experiment dat we moesten doen (cat)
    Omdat water en ethanol allebei dipolair zijn (ethanol maar deels), kunnen deze stoffen goed mengen. Omdat de ionen in ethanol niet gehydrateerd zijn, hebben ze een andere kleur dan de ionen in water. Sommige metaalionen uit ethanol gehydrateerd worden door het water, waardoor de ionen veranderen van kleur. Door het mengen van de ionen in ethanol en die in water, ontstaat er een mengeling tussen de twee kleuren van de verschillende oplossingen, omdat water en ethanol zo goed mengen. Rood en blauw maakt dus bijvoorbeeld paars.

    Há, kom jij aan met je C&M (puh)


    From these ashes, I will rise

    Ancore schreef:
    (...)
    Há, kom jij aan met je C&M (puh)

    Geen kwaad woord over C&M! Aardrijkskunde, geschiedenis en alle talen zijn al lastig genoeg, maar dan heb je ook nog twee braakvakken die wiskunde en M&O heten. (cat)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Barnabas schreef:
    (...)
    Geen kwaad woord over C&M! Aardrijkskunde, geschiedenis en alle talen zijn al lastig genoeg, maar dan heb je ook nog twee braakvakken die wiskunde en M&O heten. (cat)

    Ik heb niks tegen C&Mers hoor, ik plaag Sarah alleen maar een beetje :Y)
    Ik vind aardrijkskunde het meest verschrikkelijke vak ooit, en had daar altijd de laagste cijfers en ik vind M&O vrij moeilijk.


    From these ashes, I will rise

    DarkSavior schreef:
    (...)
    Pardon me? Ik ben Mitchell.
    Oh sorry, ik heb miskeken. Vaak is het Alwin die altijd antwoord op wetenschapgerelateerde dingen en ik ben er vandaag echt niet bij met mijn gedachten, want ik ben wat ziek Vergeef het me. :W


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?