• Ik heb nu eindelijk 3 weken na mijn psychologische test de uitslag gehad en tjsonge, het duurde allemaal zo lang, maar nu weet ik tenminste wel wat er scheelt en wat ik eindelijk eens kan doen. Nou, de hoofdpunten die mijn psycholoog opnoemde waren de volgende: 'Een zeer ernstige depressie, moedeloosheid en op weg naar zelfmoord'. Nou, erg fijn om te weten natuurlijk. Zelf had ik het er nooit echt achter gezocht, ik was zelfs bang dat er niets uit zou komen en ik alsnog niets kon. Aan de ene kant ben ik wel opgelucht, maar aan de andere kant weet ik nog niet zo goed wat ik er allemaal mee moet. Ze raden me dus groepstherapie aan met leeftijdsgenootjes en misschien zelfs een lichte anti-depressiva om alles af te vlakken, maar ik ben helemaal geen fan van dat soort medicijnen, dus kijk ik dat nog even aan. Op het moment heb ik dan wel een gigantische terugval en gaat alles heel slecht, maar ik wil me er gewoon nog niet meteen aan wagen. Misschien krijg ik ook nog individuele therapie, maar dan moet ik eerst nog een gesprek met mijn psychiater en dat kan wel weer eens 2-3 weken gaan duren, again. Zijn er misschien mensen hier met een beetje ervaring met dit soort dingen, die er wat over kunnen vertellen? Het zou me wel een beetje opluchten voor ik ook daadwerkelijk overal aan begin.
    Ik vind het trouwens wel fijn dat ik niet schizofreen ben en geen schizoaffectieve stoornis heb, wat ook nog kon omdat ik vaak stemmen hoor. Ze denken dat dat gewoon komt van de spanning die alles met zich meebrengt, iets wat best vaak voor lijkt te komen. Dat is weer ontzettend opluchtend want daar kom je een stuk gemakkelijker vanaf.

    [ bericht aangepast op 25 nov 2012 - 20:02 ]


    Your make-up is terrible

    mysticfalls schreef:
    Medicijnen gebruik ik niet dus daar kan ik je niet bij helpen maar ik loop wel bij een psycholoog en heb daarbij nog elke week groepstherapie. Het zal in het begin heel onwennig en vreemd zijn en waarschijnlijk zul je er niet eens zin in hebben of denken dat het gaat werken, maar het is wel echt heel goed voor je. Ik zit dan bij meiden van mijn eigen leeftijd met ongeveer dezelfde problemen dus we hebben echt heel veel aan elkaar qua steun en tips over bepaalde dingen en zo.

    Ik wens je in ieder geval alvast veel sterkte! (:


    Ja, dat hoorde ik dus ook, dus daarom wil ik het in ieder geval proberen. Ik wil hier dan ook zo snel mogelijk weer uit.


    Your make-up is terrible

    Het enige wat ik je kan vertellen is dat een vriendin van me anti-depressiva slikt, en dat haar klachten verdubbeld zijn sinds ze die heeft.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Assassin schreef:
    (...)

    Ja, dat hoorde ik dus ook, dus daarom wil ik het in ieder geval proberen. Ik wil hier dan ook zo snel mogelijk weer uit.


    Dan zou ik het gewoon proberen! Als je dat niet doet, weet je ook niet of het je misschien kan helpen. Als je het uiteindelijk na een paar keer gewoon echt niets blijkt te vinden, kan je er altijd nog mee stoppen toch (:


    "Libraries were full of ideas – perhaps the most dangerous and powerful of all weapons."

    Tis voor geestelijk gezonde mensen gigantisch moeilijk om in het hoofd van iemand met een depressie te kijken. Wat voor de een helpt, werkt voor de ander niet. Dergelijke medicatie kunnen problemen als suicidale neigingen en psychoses misschien de kop in drukken, maar de oplossing voor 't probleem zijn ze niet. Dat zit ergens in je geest en daar zal je zelf aan moeten werken, op je eigen manier. Bovendien kan het even duren voor bepaalde medicatie vat heeft op je lichaam. Zo heeft 't bij iemand die ik ken enkele maanden geduurd voor antipsychotica aansloegen. Bij weer een ander duurde 't tussen de paar dagen/een week. Anyhow, Tis symptomenbestrijding naar mijn mening. En ik weet niet hoe je 't gaat doen, maar ik denk dat het geen kwaad kan de groepstherapie te proberen en te bekijken hoe dat bevalt. Zo krijg je ook te maken met verschillende invalshoeken van hoe mensen met een gelijksoortig probleem dealen.

    [ bericht aangepast op 25 nov 2012 - 22:15 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Zo'n praatgroepje lijkt mij persoonlijk wel fijn, omdat je een soort van allemaal hetzelfde probleem hebt en daar over kunt praten. Ergens.


    SLOAN.

    Kol schreef:
    Het enige wat ik je kan vertellen is dat een vriendin van me anti-depressiva slikt, en dat haar klachten verdubbeld zijn sinds ze die heeft.


    Ja, bij anti-depressiva is het bijna altijd zo dat het eerst alleen maar erger word en daarna (als het goed is) beter. Hoe dan ook, ik heb ook niet zo veel met die medicijnen. Mijn tante is er ook niet veel beter van geworden..

    Ik hoop echt dat je er uit komt.. Veel succes in de praatgroep, het kan vast wel een beetje helpen.


    You are beautiful, you are love.

    Uchiha schreef:
    Tis voor geestelijk gezonde mensen gigantisch moeilijk om in het hoofd van iemand met een depressie te kijken. Wat voor de een helpt, werkt voor de ander niet. Dergelijke medicatie kunnen problemen als suicidale neigingen en psychoses misschien de kop in drukken, maar de oplossing voor 't probleem zijn ze niet. Dat zit ergens in je geest en daar zal je zelf aan moeten werken, op je eigen manier. Bovendien kan het even duren voor bepaalde medicatie vat heeft op je lichaam. Zo heeft 't bij iemand die ik ken enkele maanden geduurd voor antipsychotica aansloegen. Bij weer een ander duurde 't tussen de paar dagen/een week. Anyhow, Tis symptomenbestrijding naar mijn mening. En ik weet niet hoe je 't gaat doen, maar ik denk dat het geen kwaad kan de groepstherapie te proberen en te bekijken hoe dat bevalt. Zo krijg je ook te maken met verschillende invalshoeken van hoe mensen met een gelijksoortig probleem dealen.


    Hmhm, daar zat ik dus ook al over na te denken. En hoeveel zin heeft het nou om al die dingen de kop in te drukken en vervolgens naar therapie te gaan? Zo lijkt het probleem me ook zoveel moeilijker op te lossen omdat het gewoon voor een deel afgevlakt is en je er niet meer bij komt. Ik heb geen zin om voor een onbepaalde tijd aan medicijnen te zitten als het ook anders opgelost kan worden, ik beschouw het ook meer als een laatste redmiddel. Toch wilde ik weten wat anderen ervan vonden, hun ervaringen ermee, want misschien is het wel goed, je weet maar nooit. Toch zijn er eigenlijk veel meer negatieve reacties op dan positieve en ik vraag me af of die positieve kanten de negatieven uiteindelijk wel dekken.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Jua, ik ben echt ontzettend bang voor die bijwerkingen. Ik slaap al heel erg veel en door mijn gehoorprobleem, waar ik me elke dag voor in moet spannen, ben ik al heel erg moe aan het einde van de dag. Ik heb elke ochtend moeite om uit mijn bed te komen, soms blijf ik er gewoon inliggen. Daardoor zie ik er nog meer tegen op... Wat voor krijg jij eigenlijk?


    Welke medicatie, bedoel je? Ik heb paroxetine.


    Destroy what destroys you.

    Chuggaa schreef:
    (...)

    Welke medicatie, bedoel je? Ik heb paroxetine.


    Oh, maar daar zitten best wel veel ernstige bijwerkingen aan... Pfft, ik vraag me echt af of dat het wel waard is dan.


    Your make-up is terrible

    Ik ben zelf ook 3 jaar zwaar depressief geweest, en ben er nu langzaam uit aan het klimmen.
    Groepstherapie lijkt me zwaar klote, maar hey, als het helpt?
    Ik ben persoonlijk meer geholpen bij een gesloten gesprek met mijn psycholoog.
    Ik slik ook anti depressiva -of AD zoals ik zeg- maar het werkt wel.
    And don't forget, it will get better one day, I promise.
    Now fight <3


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Je ziet zelf al de ''positieve'' kant dat je geen schizofrenie hebt, waar je bang voor was. Depressie ook heel vervelend en ontzettend stom, maar het is wel iets waar je overheen kan komen. Ik heb geen ervaring met depressie, hoewel ik al sinds mijn 8e naar een psycholoog ga en soms naar een psychiater, maar niet voor wat jij hebt of iets in die richting, maar iets anders wat ik privé vind, of eigenlijk: moeilijk om online te vertellen. Enfin, back to your point: ik kan je wel zeggen dat een goede psycholoog en psychiater, die ik zelf heb, helden van het leven zijn en ze echt goed kunnen helpen - je moet alleen zonder vooroordelen en achterdochtigheid heengaan. Als 8-jarige dacht ik daar niet bij na, maar als ik mensen van school hoor die een keer naar de psycholoog moeten, ze achterdocht hebben. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar blijf bij jezelf, wees eerlijk tegen die persoon. Ik wens je veel succes en sterkte.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Medicatie is nooit de oplossing voor je problemen, maar is er enkel ter ondersteuning. Het is zeker niet zo dat als je antidepressiva inneemt, dat je problemen er niet meer zijn of dat je er niks meer aan kan doen. Zo werkt het simpelweg niet. Dat is een misopvatting van veel mensen. Problemen moet je ten alle tijden ZELF oplossen. Niemand anders doet dat voor je, ook medicatie niet.
    Wat antidepressiva doet, is ervoor zorgen dat de pieken in je gemoedstoestand afgevlakt worden. Iemand die depressief is, ervaart de dingen in het extreme. Bij goede momenten, zijn dat extreem goede momenten. Bij slechte momenten, zijn dat extreem slechte momenten. Hoe langer de depressie aanhoudt, hoe langer en hoe meer je in het extreme negatieve blijft hangen en hoe slechter je gaat functioneren in het dagelijkse leven. Doordat je zolang in die extreme negatieve gemoedstoestand verblijft, worden je gedachten alleen maar zwarter en negatiever tot het uiteindelijk tot zelfmoordneigingen en uitingen leidt. Antidepressiva zorgt ervoor dat die pieken afgevlakt worden en je je niet meer in dat extreme gebied bevind. Hierdoor ben je beter in staat om je problemen aan te pakken, met resultaat en een veel kleinere kans om te hervallen.

    Waarom veel mensen negatief staan tegen medicatie, is over het algemeen omdat ze zelf niet begrijpen waarvoor medicatie dient en welke uitwerkingen deze heeft. Ook merk ik dat veel mensen beweren te weten wat een depressie is en wat medicatie doet, zonder een depressie te hebben of ooit te hebben gehad. Het is heel simpel, zoals Uchiha al zegt. Iemand die geen depressie heeft meegemaakt, weet ook niet wat de belevingswereld is van iemand die daadwerkelijk een depressie heeft of heeft gehad. Dit valt ook niet te begrijpen omdat een depressie iets ingewikkelds is. Het is zoveel meer dan je alleen maar slecht voelen en de wereld negatief inzien. Het is lastig uit te leggen en het is voor degene die een depressie hebben, soms zelfs al moeilijk te begrijpen.

    Betreft jou situatie... Ik weet echt niet wat ik je kan aanraden. Ik ken je niet en weet ook niets over je toestand en van je depressie. Dat je twijfelt over het nemen van medicatie is meer dan normaal. Ik had er in het begin ook een enorme aversie voor. Nu ik echter beter begrijp waarvoor het dient en ik weet dat ik erdoor beter functioneer, zie ik het niet langer als slecht of als een schande. Iets wat ook nog vaak genoeg voorkomt. Als je psychiater het adviseert zal ik het echter zeker wel overwegen, die kan jou situatie beter inschatten dan ieder van ons hier.
    Het lastige is wel - en daar ben ik heel eerlijk in - er zijn zoveel verschillende antidepressiva op de markt en het kan zijn dat je eerst een tijdje moet zoeken wat voor jou werkt. Wat voor de ene namelijk werkt, wilt nog niet zeggen dat het ook voor de ander werkt. De ene heeft die bijverschijnselen, de ander die en weer aan ander niets. Hierin is openheid en eerlijkheid echt wel van belang naar je psychiater toe. Een tip die ik wel meegeef is dat je moet aangeven dat je niet wil aankomen, of minimaal, als je daar belang aanhecht. Je hebt er namelijk die dus zorgen voor extreme vreetbuien ofwel dat je gewoon aankomt, terwijl je feitelijk alleen op water en brood leeft. Geloof me, niemand wilt van de 62kg naar de 96kg in 3 maanden tijd omdat je huisarts doodleuk even verzwijgt dat je ervan kan aankomen :'D Je hebt die kilo's er zo bij, maar het heeft me ruim 3 jaar gekost om terug op 62kg te zitten, aangezien het niet door het eten of dergelijks kwam. Nu, seroxat wordt ook voornamelijk uitgeschreven voor postnatale depressies (wat de huisarts in eerste instantie dacht bij mij) dus ik denk niet dat je je daar zo heel druk om moet maken, maar geef het wel aan bij je psychiater.
    Ik had namelijk 150mg Welbutrin en 200mg Serequel XR en ik bleef uiteindelijk maar op de 70kg zitten, wat ik ook deed. Ik heb overlegd met m'n psychiater en de dosis laten veranderen. Nu is het 300mg Welbutrin en 50 tot 200mg Serequel (afhankelijk van de stress mag ik dit zelf bepalen) en daardoor zit ik nu weer netjes aan m'n 62kg.
    Je hebt er ook waarvan je helemaal niks aankom, maar dat werkte niet voor me. Dus ja, dat is dus zeker wel wat zoeken in het begin, want het kan evengoed zijn dat de dosis te licht is, of juist te zwaar.
    Maar zoals ik al zei, als je psychiater het adviseert, zou ik het zeker wel overwegen, vooral als er enkel gesproken wordt over een lichte antidepressiva.

    Dan nog betreft groepstherapie... daar ben ik dus een echte voorstander van. Het is goed om vertrouwen te krijgen in anderen, je deelt ervaringen met mensen die je begrijpen en zelfs de dingen waarvoor je je schaamt, kan je daar delen. Niemand oordeelt en veroordeelt je in zo'n groep, gewoon omdat ze in exact hetzelfde schuitje zitten.
    Ik heb een half jaar, 2 x in de week van 9.00 tot 17.00 dagtherapie gevolgd, in een groep van 10 en dat heeft me echt mijlenver vooruit geholpen. Het was de eerste stap voor mij van het accepteren dat ik een depressie had, het accepteren van wat er in het verleden is gebeurd, het accepteren dat ik er niets aan kan veranderen en het beseffen dat ik niet verder kon gaan op de manier waarop ik bezig was. Dat was de basis van mijn problematiek.
    Het was heel erg confronterend, maar dat is echt wel nodig als je een depressie hebt, hoe erg deze ook is.
    Nu, mijn depressie zelf was er echter niet mee verholpen, want zoals ik al zei, een depressie is iets ingewikkelds en het is zeker niet van, los je problemen op en je bent ervan af. Ik moet nog steeds moeite doen om ervoor te zorgen dat ik iedere dag functioneer en om ervoor te zorgen dat ik niet terugval in een depressie, ondanks dat ik alles van m'n verleden verwerkt heb en alles waar ik last van had, heb opgelost. Ik heb dan ook in een hele zware depressie gezeten en het heeft een echte aanslag gemaakt op mijzelf als persoon. Daarbij heb ik ook nog last van enkele gevolgen zoals angststoornissen, dwangneurose en paniekaanvallen die ik alwel redelijk het hoofd weet te bieden, maar dit is natuurlijk slechts voor mij en mijn situatie en heeft geen enkele verdere betrekking op jou omdat jou situatie ten alle tijden anders is dan de mijne ^_^

    Ik wil je in ieder geval echt wel sterkte wensen en ik hoop echt dat het gauw beter met je gaat (K)

    [ bericht aangepast op 26 nov 2012 - 16:10 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Assassin schreef:
    (...)

    Oh, maar daar zitten best wel veel ernstige bijwerkingen aan... Pfft, ik vraag me echt af of dat het wel waard is dan.


    Geloof me, het begin is ontzettend vervelend, je voelt je 10x rotter en er is een mogelijkheid dat je suïcidaal wordt, maar daarna helpt het wel. Het vlakt af, het geeft een soort van rust in je hoofd. Geloof me, ik zou niet zonder kunnen, ik krijg al kleine paniekaanvallen als ik eraan denk. Ik zou heel goed nadenken of je het écht nodig hebt, maar sowieso de groepstherapie doen.

    De vervelendste bijwerkingen vind ik de combinatie van vermoeidheid en insomnia. Dat is zo ontzettend vermoeiend :c


    Destroy what destroys you.

    Merrow schreef:
    Medicatie is nooit de oplossing voor je problemen, maar is er enkel ter ondersteuning. Het is zeker niet zo dat als je antidepressiva inneemt, dat je problemen er niet meer zijn of dat je er niks meer aan kan doen. Zo werkt het simpelweg niet. Dat is een misopvatting van veel mensen. Problemen moet je ten alle tijden ZELF oplossen. Niemand anders doet dat voor je, ook medicatie niet.
    Wat antidepressiva doet, is ervoor zorgen dat de pieken in je gemoedstoestand afgevlakt worden. Iemand die depressief is, ervaart de dingen in het extreme. Bij goede momenten, zijn dat extreem goede momenten. Bij slechte momenten, zijn dat extreem slechte momenten. Hoe langer de depressie aanhoudt, hoe langer en hoe meer je in het extreme negatieve blijft hangen en hoe slechter je gaat functioneren in het dagelijkse leven. Doordat je zolang in die extreme negatieve gemoedstoestand verblijft, worden je gedachten alleen maar zwarter en negatiever tot het uiteindelijk tot zelfmoordneigingen en uitingen leidt. Antidepressiva zorgt ervoor dat die pieken afgevlakt worden en je je niet meer in dat extreme gebied bevind. Hierdoor ben je beter in staat om je problemen aan te pakken, met resultaat en een veel kleinere kans om te hervallen.

    Waarom veel mensen negatief staan tegen medicatie, is over het algemeen omdat ze zelf niet begrijpen waarvoor medicatie dient en welke uitwerkingen deze heeft. Ook merk ik dat veel mensen beweren te weten wat een depressie is en wat medicatie doet, zonder een depressie te hebben of ooit te hebben gehad. Het is heel simpel, zoals Uchiha al zegt. Iemand die geen depressie heeft meegemaakt, weet ook niet wat de belevingswereld is van iemand die daadwerkelijk een depressie heeft of heeft gehad. Dit valt ook niet te begrijpen omdat een depressie iets ingewikkelds is. Het is zoveel meer dan je alleen maar slecht voelen en de wereld negatief inzien. Het is lastig uit te leggen en het is voor degene die een depressie hebben, soms zelfs al moeilijk te begrijpen.

    Betreft jou situatie... Ik weet echt niet wat ik je kan aanraden. Ik ken je niet en weet ook niets over je toestand en van je depressie. Dat je twijfelt over het nemen van medicatie is meer dan normaal. Ik had er in het begin ook een enorme aversie voor. Nu ik echter beter begrijp waarvoor het dient en ik weet dat ik erdoor beter functioneer, zie ik het niet langer als slecht of als een schande. Iets wat ook nog vaak genoeg voorkomt. Als je psychiater het adviseert zal ik het echter zeker wel overwegen, die kan jou situatie beter inschatten dan ieder van ons hier.
    Het lastige is wel - en daar ben ik heel eerlijk in - er zijn zoveel verschillende antidepressiva op de markt en het kan zijn dat je eerst een tijdje moet zoeken wat voor jou werkt. Wat voor de ene namelijk werkt, wilt nog niet zeggen dat het ook voor de ander werkt. De ene heeft die bijverschijnselen, de ander die en weer aan ander niets. Hierin is openheid en eerlijkheid echt wel van belang naar je psychiater toe. Een tip die ik wel meegeef is dat je moet aangeven dat je niet wil aankomen, of minimaal, als je daar belang aanhecht. Je hebt er namelijk die dus zorgen voor extreme vreetbuien ofwel dat je gewoon aankomt, terwijl je feitelijk alleen op water en brood leeft. Geloof me, niemand wilt van de 62kg naar de 96kg in 3 maanden tijd omdat je huisarts doodleuk even verzwijgt dat je ervan kan aankomen :'D Je hebt die kilo's er zo bij, maar het heeft me ruim 3 jaar gekost om terug op 62kg te zitten, aangezien het niet door het eten of dergelijks kwam. Nu, seroxat wordt ook voornamelijk uitgeschreven voor postnatale depressies (wat de huisarts in eerste instantie dacht bij mij) dus ik denk niet dat je je daar zo heel druk om moet maken, maar geef het wel aan bij je psychiater.
    Ik had namelijk 150mg Welbutrin en 200mg Serequel XR en ik bleef uiteindelijk maar op de 70kg zitten, wat ik ook deed. Ik heb overlegd met m'n psychiater en de dosis laten veranderen. Nu is het 300mg Welbutrin en 50 tot 200mg Serequel (afhankelijk van de stress mag ik dit zelf bepalen) en daardoor zit ik nu weer netjes aan m'n 62kg.
    Je hebt er ook waarvan je helemaal niks aankom, maar dat werkte niet voor me. Dus ja, dat is dus zeker wel wat zoeken in het begin, want het kan evengoed zijn dat de dosis te licht is, of juist te zwaar.
    Maar zoals ik al zei, als je psychiater het adviseert, zou ik het zeker wel overwegen, vooral als er enkel gesproken wordt over een lichte antidepressiva.

    Dan nog betreft groepstherapie... daar ben ik dus een echte voorstander van. Het is goed om vertrouwen te krijgen in anderen, je deelt ervaringen met mensen die je begrijpen en zelfs de dingen waarvoor je je schaamt, kan je daar delen. Niemand oordeelt en veroordeelt je in zo'n groep, gewoon omdat ze in exact hetzelfde schuitje zitten.
    Ik heb een half jaar, 2 x in de week van 9.00 tot 17.00 dagtherapie gevolgd, in een groep van 10 en dat heeft me echt mijlenver vooruit geholpen. Het was de eerste stap voor mij van het accepteren dat ik een depressie had, het accepteren van wat er in het verleden is gebeurd, het accepteren dat ik er niets aan kan veranderen en het beseffen dat ik niet verder kon gaan op de manier waarop ik bezig was. Dat was de basis van mijn problematiek.
    Het was heel erg confronterend, maar dat is echt wel nodig als je een depressie hebt, hoe erg deze ook is.
    Nu, mijn depressie zelf was er echter niet mee verholpen, want zoals ik al zei, een depressie is iets ingewikkelds en het is zeker niet van, los je problemen op en je bent ervan af. Ik moet nog steeds moeite doen om ervoor te zorgen dat ik iedere dag functioneer en om ervoor te zorgen dat ik niet terugval in een depressie, ondanks dat ik alles van m'n verleden verwerkt heb en alles waar ik last van had, heb opgelost. Ik heb dan ook in een hele zware depressie gezeten en het heeft een echte aanslag gemaakt op mijzelf als persoon. Daarbij heb ik ook nog last van enkele gevolgen zoals angststoornissen, dwangneurose en paniekaanvallen die ik alwel redelijk het hoofd weet te bieden, maar dit is natuurlijk slechts voor mij en mijn situatie en heeft geen enkele verdere betrekking op jou omdat jou situatie ten alle tijden anders is dan de mijne ^_^

    Ik wil je in ieder geval echt wel sterkte wensen en ik hoop echt dat het gauw beter met je gaat (K)


    Allereerst, heel erg bedankt voor je sterkte, dat waardeer ik van iedereen.

    Ik sta niet negatief tegenover medicatie vanwege wat anderen ervan denken, maar vanwege mezelf. Ik weet er al behoorlijk veel van omdat ik de opleiding tot apothekers-assistente doe en daardoor is het voor mij ook heel makkelijk om alle bijwerkingen op te zoeken, etc. Ik ben dan ook niet iemand die iets voorgeschreven krijgt en het dan klakkeloos gaat innemen, want soms draait die industrie iets te veel om geld en iets te weinig om je welzijn. Ik wil alles daarover eerst zorgvuldig op een rijtje hebben, zodat ik weet wat de voor en de nadelen zijn. Aangezien het op het moment helemaal niet goed gaat en ik dan die bijwerkingen zie, plus dat het ongeveer 2 weken duurt totdat het werkt, die bijwerkingen kan ik me op het moment niet permitteren. Door dit alles is mijn schooltijd al behoorlijk verpest, ik zit nu echt aan mijn laatste kans, die tijd om er in te komen heb ik gewoon niet meer op het moment. Daarom kijk ik ook eerst liever naar de therapie. Ik zit ook nog in een nasleep van een eetstoornis, dus dat zal nog wel even doorbijten worden, mocht het zover zijn.
    Ik denk ook niet dat ik zulke lange en intensieve therapie krijg, vooral omdat ik daar dus weeral geen tijd voor heb vanwege school. Ik moet het maar zien te combineren, hoewel ik het zo graag op wil lossen. Ik denk ook dat het helpt om met leeftijdgenootjes erover te praten die hetzelfde doormaken, daar had ik het ook al over gehad met mijn psycholoog. Nou ja, ik wil eigenlijk elke mogelijkheid die me helpt aangrijpen, als het niet op medicijnen gaat dan. Nou ja, die medicijnen bespreek ik nog wel eens, maar dat zal nog wel eventjes duren.
    Het 'ziektebeeld' bij mij is ook nog niet helemaal compleet, want naar verwachting word er inderdaad nog een angststoornis, paniekaanvallen en een sociale stoornis aan toegevoegd. Allemaal veel heftiger dan iedereen had verwacht, ook erger dan ik had verwacht eigenlijk. Ik vind het wel enorm lastig om elke dag te kunnen functioneren en het gaat dan ook regelmatig mis daar in.


    Your make-up is terrible