• Heey iedereen,

    Ik heb eens een vraagje over schrijfstijlen.
    Men heeft mij altijd verteld dat een schrijver zich moet houden aan 1 schrijfstijl. Omdat men een schrijver zou herkennen aan zijn schrijfstijl. En omdat wanneer een schrijver een andere schrijfstijl zou toepassen in een volgend boek of in 1 boek, de lezers het minder leuk zullen vinden.
    Nu heb ik al enkele verhalen op mijn pc waaraan ik begonnen ben. Ik heb ze op verschillende momenten gestart in het afgelopen jaar. Nu heb ik gemerkt dat ik 3 soorten schrijfstijlen heb gebruikt in de verschillende verhalen.
    Nu dan eindelijk de grote vraag. Als serieuze schrijfster voor eventuele latere publicatie als grote droom ;)
    Is het dan het beste dat ik alle verhalen omvorm tot eenzelfde schrijfstijl? Of is verschillende schrijfstijlen gebruiken eigenlijk niet zo’n groot punt..

    Greetings!! =3 Xx

    Nou, mensen herkennen mij ook aan mijn schrijfstijl (tenminste dat heb ik gehoord), maar ik heb nou niet echt het gevoel dat ik 1 schrijfstijl heb. Misschien in grote lijnen, maar niet als je er echt op let. Dus ik zou er niet teveel aandacht aan besteden, schrijf zoals jij het fijn vind, want dat zullen de lezers vast makkelijker kunnen lezen dan je jezelf iets gaat opdringen.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik denk dat jouw schrijfstijl momenteel ligt bij de stijl die je het laatst geschreven hebt. Het vormen van een bepaalde stijl hoeft natuurlijk nog niet vast te liggen, maar zoals Oromis ook al vermeld; mensen worden herkend aan hun schrijfstijl. Zou je voor een (groot) publiek willen schrijven dan denk ik dat een vaste schrijfstijl fijn zou zijn, ook voor je potentiële lezers.


    Don't find love. Let love find you.

    Karrueche schreef:
    Ik denk dat jouw schrijfstijl momenteel ligt bij de stijl die je het laatst geschreven hebt. Het vormen van een bepaalde stijl hoeft natuurlijk nog niet vast te liggen, maar zoals Oromis ook al vermeld; mensen worden herkend aan hun schrijfstijl. Zou je voor een (groot) publiek willen schrijven dan denk ik dat een vaste schrijfstijl fijn zou zijn, ook voor je potentiële lezers.

    Nou, ik bedoel eigenlijk meer dat ze gewoon moet schrijven zoals zij het fijn vind :x


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Oromis schreef:
    (...)
    Nou, ik bedoel eigenlijk meer dat ze gewoon moet schrijven zoals zij het fijn vind :x


    Dat natuurlijk boven alles. Wat ik echter probeerde te verwoorden is dat personen aan schrijfstijl worden herkend. Wat jij eerder ook hebt vermeld, met een andere achterliggende gedachte erachter waarschijnlijk.


    Don't find love. Let love find you.

    Karrueche schreef:
    (...)

    Dat natuurlijk boven alles. Wat ik echter probeerde te verwoorden is dat personen aan schrijfstijl worden herkend. Wat jij eerder ook hebt vermeld, met een andere achterliggende gedachte erachter waarschijnlijk.

    Aah zo, ja helemaal mee eens.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Nu ontwikkel je je nog heel erg, het is logisch dat je daarom wat verschillen hebt in je schrijfstijl. Naarmate je langer en serieuzer gaat schrijven, zal er wel een meer vaste structuur in komen.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Zoals al is gezegd ontwikkel je je stijl heel erg en dat is natuurlijk niet erg. Ik denk dat je verhaal erg geknutseld over gaat komen als je probeert de schrijfstijl achteraf te veranderen. Waarschijnlijk krijg je na verloop van tijd een prima eigen schrijfstijl die in de grote lijnen hetzelfde blijft. Wel zou ik proberen in één verhaal of boek niet van schrijfstijl te wisselen, want dat vind ik zelf erg vervelend lezen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je zelf plezier hebt in het schrijven, dus als jij denkt dat het zo goed is moet je er gewoon niks meer aan veranderen.


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Schrijftstijl is een erg groot begrip, je kan er veel dingen mee bedoelen.
    Ik persoonlijk vind dat iemands schrijfstijl altijd hetzelfde blijft, maar vaak lijkt hij verschillend door de verschillende verhalen en themas die je schrijft. Ook ligt het vaak aan de personages: de een kan luchtig en grappig zijn, terwijl de ander serieus en moeilijk te doorgronden is. Maar je schrijfstijl, de manier waarop je de woorden in een zin plaatst en hoe je dingen/personen/gebeurtenissen beschrijft, zal altijd wel hetzelfde blijven. Niet exact natuurlijk, maar in de grote lijnen wel.
    Dus je hoeft in principe niets om te vormen of te herschrijven. Alles komt van jouw hand, dus alles is op jouw manier geschreven.
    :3

    [ bericht aangepast op 19 nov 2012 - 18:25 ]


    I solemny swear I'm up to no good.