• Brief aan de pesters

    Pesters.

    Hebben jullie je wel eens afgevraagd hoe de mensen die jullie pesten zich moeten voelen? Hoe hun leven beïnvloed wordt door jullie? Hoe zij jullie woorden opvatten? Hoe zij over zichzelf denken?
    Nee, ik denk niet dat jullie dat hebben gedaan, of in elk geval niet goed genoeg, want als dat wel zo was geweest. Dan waren jullie allang opgehouden met het pesten. Dan hadden jullie allang jullie excuses aangeboden. Maar ik zal jullie een handje helpen door te vertellen hoe het is. Door jullie te vertellen hoe die mensen zich voelen, hoe hun leven wordt beïnvloed door de pesters, hoe zij jullie woorden opvatten en hoe zij over zichzelf denken. Want ik heb daar genoeg ervaring mee.

    Laten we beginnen bij het eerste. Ik zal jullie vertellen hoe mensen die worden gepest zich voelen. Hoe ik me elke dag voel. Het is heel simpel samen te vatten in 1 woord, maar om dat uit te leggen zal ik langer bezig zijn. Als je wordt gepest ben je bang. Elke dag weer ben je bang, bang voor de pesters, bang om weer geconfronteerd te woorden met wat ze over je zeggen. Je bent bang dat ze de waarheid vertellen. Bang dat ze gelijk hebben. Je bent altijd bang. Je bent zelfs bang om dingen te doen met vrienden, als je die al hebt, of familie. Wat als je de pesters tegenkomt? Wat als ze de dingen roepen die ze ook op school tegen je roepen?. Je bent bang, zelfs voor jezelf. Want je bent bang om jezelf te zijn.

    Mijn leven, het leven van al die mensen die worden gepest, wordt zeker beïnvloed door jullie pesters. Het begint al bij het opstaan. Je wil niet wakker worden uit je dromen, je wilt niet vertrekken uit je droomwereld. Je wilt niet wakker worden om je weer door een dag vol gepest te moeten slepen. Zo langzaam mogelijk maak je je klaar voor school. Je twijfelt over wat je aan moet doen. Waar zullen geen opmerkingen over worden gemaakt, wat moet je doen om vooral niet op te vallen. Met lood in je schoenen ga je vervolgens naar school. Je hebt nog geen stap op het plein gezet of je hebt al gevoel dat iedereen je aanstaart en over je roddelt. Dat gaat zo de hele schooldag door. Je durft geen vragen te stellen omdat je bang bent dat ze je dan dom vinden. Je bent zo zenuwachtig voor een toets dat je heel hard leert, je wil niet dom worden gevonden, maar vervolgens ben je zo zenuwachtig dat je het alsnog verpest. Elke keer als ze weer iets naar je roepen duik je een beetje verder in elkaar. Voor de gymles kleed je je zo snel mogelijk om. Maar het is al te laat, de opmerkingen over je lichaam vliegen al door de lucht. En dan heb je nog de les zelf, bij het kiezen van teams wordt je als laatste gekozen. Je krijgt nooit de bal, als je de ballen tegen je hoofd tenminste niet meetelt. Als je dan eindelijk terug naar huis gaat ben je kapot, gebroken. Thuis zou je het liefst in huilen uitbarsten, maar je probeert sterk te blijven voor de mensen om je heen. Je bent zo onzeker dat je niet durft te laten zien waar je goed in bent, je durft niet jezelf te zijn. Elke avond huilen duizenden, miljoenen mensen, waaronder ik, zich in slaap.

    Er wordt altijd gezegd dat worden geen pijn doen. Nou geloof me, dat doen ze wel. Woorden raken je harder dan mogelijk is. Juist het feit dat je ze niet ziet maakt het zo pijnlijk. Maar het plant zich in je hersens. Je blijft er over na denken. De woorden maken je elke dag een stukje meer kapot. Het is elke morgen een stukje moeilijker om jezelf bij elkaar te pakken om alleen maar weer verwoest te worden. Je begint te geloven in wat de pesters zeggen. Je ben te geloven dat je stom, dik, dom bent. Je begint te geloven dat de pesters gelijk hebben. De kracht van woorden is ongelooflijk.

    Als ik in de spiegel kijk zie ik een lelijk iemand, iemand die niks waard is. Vroeger was dat anders, maar dat hebben jullie , de pesters, totaal verpest. Mijn zelfbeeld is ontzettend negatief en over zelfvertrouwen hoef ik het niet eens te hebben, want dat heb ik niet. Niks, nada, noppes dat hebben jullie mij afgenomen. In de buurt van vrienden lijk ik spontaan en vrolijk, maar dat is maar een masker. Zodra ik alleen ben gaat dat masker los zitten en ben ik zo verlegen als het maar kan. Dan laat ik zien hoe ongelukkig ik ben.

    Ik durf te wedden dat een groot deel van jullie dit niets eens heeft gelezen of het maar aanstellerij vindt. Nou als je dat denkt dan ben je het niet waard. Dan ben je het niet waard om goed te worden. Om pester af te zijn. Voor mij is het te laat. Ik ben al zodanig verwoest door jullie dat er geen herstelling meer mogelijk is. Het zal altijd in mij blijven zitten. Maar voor anderen is het niet te laat. Lees je dit en denk je, ja zo voel ik me ook. Doe er dan wat aan. Ik weet dat het moeilijk is, maar als je het niet doet zal het alleen maar erger worden. Lees je dit als pester, doe dan wat aan je gedrag. Want geloof me. Pesten is niet leuk.

    Mij


    Edit: Vraagje
    Zal ik dit op mijn school ophangen of aan mijn mentor ofzo geven?
    Ik kom volgend jaar niet meer terug op deze schooL (ik ben letterlijk weggepest)

    [ bericht aangepast op 27 juni 2012 - 19:52 ]


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    A++++++++++++++++++++++++++


    "Robbing someone of their smile and putting it on your face doesn’t make you happy." - Tablo

    zo verdomd waar omgeschreven. zo voel ik me soms echt ook.


    -

    Haddock schreef:
    Wow. Echt, wow. Hier werd ik toch wel eventjes stil van. Ik vind echt dat je prachtig hebt beschreven hoe iemand die gepest wordt zich voelt, ik weet hoe het voelt.


    "I'm a loser, that means I've been lost before."

    Prachtig geschreven en heel mooi verwoord!
    Een tijdje heb ik dit ook meegemaakt, dat was echt niet leuk. En dan zeggen de leraren (of andere mensen) wel dat ze iets aan pesten doen, maar dat doen ze niet.
    Maar succes in ieder geval.
    Dit vond ik btw ook heel mooi gevonden:

    Een onderwijzeres in New York onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht. Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren. De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen.

    Toen kregen ze de opdracht om het papier voorzichtig weer open te vouwen, zodat het niet scheurde en het weer glad te strijken. Ze liet hen zien hoe vol littekens en vuil het papier was geworden. Toen zei ze de de klas dat ze het papier moesten zeggen dat het hen speet dat ze het zo verkreukeld hadden. Maar hoe vaak ze ook zeiden dat het hen speet en hoe ze hun best ook deden om de kreukels weer uit het papier te halen, het lukte hen niet om het blad in de vorige gladde staat terug te krijgen. Ze wees haar leerlingen op alle littekens die ze achterlieten. En dat die littekens nooit meer zullen verdwijnen, hoe hard ze ook probeerden ze te repareren. Dat is wat er gebeurt als een kind een ander kind pest. Je kan zeggen dat het je spijt, je kan proberen het weer goed te maken, maar de littekens zijn er en die blijven. Mensen van 80 kunnen nu nog navertellen hoe ze op de lagere school gepest werden. De kreukels gingen er niet meer uit. De gezichten van de kinderen in de klas vertelden haar dat haar boodschap was overgekomen.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    dubbel post..

    [ bericht aangepast op 23 juni 2012 - 11:49 ]


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Bedankt voor de lieve reacties
    Ik heb in mijn hoofd honderden van die brieven staan en ik vond het tijd om er 1 op te schrijven.
    Zou iemand dit voor mij in goed Engels willen vertalen?
    want ik zit het met het idee te spelen om het (anoniem) op youtube te dumpen, maar ik ben niet zo een held in Engels


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik wil wel een poging wagen met het vertalen, als je dat wilt. Er zijn waarschijnlijk mensen die het wel iets beter kunnen, maar ik ga wel een gokje voor je wagen (want ik wil dat meer mensen dit zien, via Youtube)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    God, wat zou ik dit graag onder een bepaalde persoon z'n neus schuiven... ontzettend mooi geschreven. Prachtig verwoord, echt waar.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Om heel eerlijk te zijn durf ik het niet af te lezen. Ik heb het gedeeltelijk gelezen maar wil me niet rot gaan voelen door oude gevoelens naar boven te halen. Ik twijfel er niet aan dat dit veel mensen aan het denken zet, ik hoop ook dat er genoeg mensen zijn na gaan denken en een beetje fatsoenlijk gaan handelen nadat ze het gelezen hebben.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    RainbowShine schreef:
    (...)
    Hier door heb ik een serieuze angst voor overvliegende ballen ontwikkeld. De meeste mensen lachen me uit als ze dit horen, terwijl ik er echte problemen mee had. Ik kon nooit met een bal spel meedoen ,omdat ik te bang was.
    Stiekem moet ik wel een traantje weg pikken. Na 3 4 jaar achtervolgd het me nog steeds D:. En het gaat mijn hoofd maar niet uit.

    ^
    Ik herken alles behalve dat gedeelte van het in slaap huilen, want ik doe niet aan huilen.


    "I believe that marriage isn't between a man and a woman; but between love and love." - Frank Ocean

    En toen had ik alweer tranen in mijn ogen,
    precies zoals ik me voel.
    alleen word ik nu niet meer gepest, ben nu eigenlijk vooral een bitch$
    maar pesten, nee daar doe ik niet aan.
    Ik heb daar blijvend letsel aan over gehouden,
    een zware depressie en een eetstoornis
    van die eetstoornis ben ik af, gelukkig.
    maar van de depressie neit.
    Dit zou je eigenlijk op je school moeten hangen $

    [ bericht aangepast op 23 juni 2012 - 14:18 ]


    even a white rose has a black shadowx

    Intan schreef:
    En toen had ik alweer tranen in mijn ogen,
    precies zoals ik me voel.
    alleen word ik nu niet meer gepest, ben nu eigenlijk vooral een bitch$
    maar pesten, nee daar doe ik niet aan.
    Ik heb daar blijvend letsel aan over gehouden,
    een zware depressie en een eetstoornis
    van die eetstoornis ben ik af, gelukkig.
    maar van de depressie neit.
    Dit zou je eigenlijk op je school moeten hangen $

    Stiekem, vind ik dat echt een machtig goed idee. $ Behalve dat niemand de tijd ervoor zal nemen om het te lezen..


    "I believe that marriage isn't between a man and a woman; but between love and love." - Frank Ocean

    ASTRONAUTx schreef:
    (...)
    Stiekem, vind ik dat echt een machtig goed idee. $ Behalve dat niemand de tijd ervoor zal nemen om het te lezen..

    En mijn schooljaar is geeindigd
    Ik krijg maandag te horen of ik ben toegelaten op een andere school
    Want ze hebben me al weer zover gekregen dat ik van school wil veranderen


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Cecily schreef:
    (...)
    En mijn schooljaar is geeindigd
    Ik krijg maandag te horen of ik ben toegelaten op een andere school
    Want ze hebben me al weer zover gekregen dat ik van school wil veranderen

    ah. ;o Ik zal voor je duimen dan!


    "I believe that marriage isn't between a man and a woman; but between love and love." - Frank Ocean

    Scarface schreef:
    Je hebt het echt mooi beschreven! Ik werd er echt even stil van en delen ervan zijn zo ontzettend herkenbaar.


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.