Die écht totaal niet snapt waarom mensen elkaar niet in hun waarde laten? Waarom je onaardige dingen tegen elkaar zegt en elkaar zo bewust pijn doet?
Vaak wordt er tegen mij gezegd: 'Woorden doen geen pijn', maar alleen mensen die nog nooit door een persoon (of meerdere personen) gekwetst zijn, die nog nooit gepest, uitgescholden, gegeneraliseerd zijn, zouden dit zeggen. Gek dat woorden pijn kunnen doen. Lichamelijke blessures zijn zo makkelijk te vinden met de technologie van tegenwoordig. Maar de sneden van de ziel dan? Hoe in hemelsnaam worden die geheeld? Hoe worden die verzorgd? Wat is de remedie daarvoor? Is het tijd? Tijd dat als vierde dimensie wordt aangeduid in de wetenschap? Het is waar: na een bepaalde tijd doen de wonden minder pijn. De steken doen minder zeer, maar betekent dat ook dat het volledig geneest? Geneest het wel überhaupt? Woorden. Zijn woorden dan toch erger dan daden? Woorden kunnen zo makkelijk en tegelijk zo moeilijk gezegd worden. De verlaten woorden uit de mond kunnen niet terug gehaald worden. Het is waar dat mensen verblind door woede, verdriet, angst dingen zeggen dat ze niet menen of willen. Maar wat als die woorden gemeend zijn? 'Negeer de woorden – probeer het tenminste! ' schreeuwt je verstand, je ziel, je hart. Helpt dat? Dingen negeren? Ik ben ooit diep, diep gekwetst door bepaalde woorden en tot de dag van vandaag achtervolgen die woorden mij. Ik zal ze nooit vergeten – nooit loslaten.
Sorry voor dit zeiktopic. Maar ik moest het even kwijt.
Om dit topic nuttig te houden, zijn jullie ooit gepest of zijn er tegen jullie dingen gezegd die je tot op de dag van vandaag nog steeds achtervolgen?.
Als laatste wil ik nog even vertellen dat jullie allemaal ge-wel-dig zijn. Lief, leuk en ge-wel-dig! Laat niemand je omlaag halen.
Just call me Olivia.