• Ik ben nu een project herdenken van Geschiedenis aan het maken. Hiervan is de hoofdvraag: 'Waarom herdenken wij?'

    Waarom vinden jullie dat wij, als volk, de tweede oorlog moeten blijven herdenken? Eigenlijk is het de bedoeling dat ik alleen maar voor argumenten gebruik, maar als je juist er op tegen bent dat we moeten herdenken, mag je het prima zeggen. Dan heb ik een tegenargument om te ontkrachten :')


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Om te voorkomen dat we het over tien jaar alleen nog kennen door een voetnoot bij een oude foto en omdat het belangrijk is dat er zoiets nooit weer gebeurt.


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Om ons er aan te herinneren dat zoiets elke dag nog kan gebeuren, maar het best niet herhaald kan worden.


    Ex astris, sciencia

    @Bronte, en wat zou volgens jou het nut ervan zijn om te weten dat dit iedere dag weer kan gebeuren? Waarom zou dit een positief effect hebben op de normale mens?


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Heb je Fenix? Of Indigo? In een van die boeken staat er zo'n 'dilemma' zoals zij het noemen.
    Maar omdat er vreselijke dingen zijn gebeurd die nooit meer nog een keer mogen gebeuren en daarbij is het ook een soort teken van respect.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Wij Nederlanders zijn sinds Napoleon (geloof ik, iig heel lang) een vrij volk geweest. Daardoor vertrouwden wij ook onze regering heel erg. WOII was een discontinuïteit in onze geschiedenis, opeens waren wij niet meer vrij na zo'n 600 jaar. Dat leverde een breuk op, en daarom wordt ook de tweede wereldoorlog in onze geschiedenis meer behandelt dan de eerste, terwijl de eerste eigenlijk verschrikkelijker was.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Omdat je zo'n gebeurtenissen niet zomaar kan en mag vergeten.
    En wanneer je er niet telkens aan herinnerd wordt, is de kans groter dat het opnieuw gebeurd.
    Die herdenkingen laten je stilstaan bij bepaalde gebeurtenissen en houden je ook alerter voor wat in het heden gebeurt, waardoor de kans kleiner is dat er nog eens iets als WOII zou plaatsvinden.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Leela schreef:
    Om te voorkomen dat we het over tien jaar alleen nog kennen door een voetnoot bij een oude foto en omdat het belangrijk is dat er zoiets nooit weer gebeurt.

    + Naast WO II worden op 4 mei alle oorlogsslachtoffers herdacht. Het is een teken van respect, iets om bij stil te staan en verder sluit ik me aan bij ´t bovenstaande.


    "I shut my eyes in order to see.'

    om te herrinderen hoeveel mannen hun leven hebben geofferd om ons te beschermen.


    sommige liefdes zijn perfect, andere zijn vervloekt

    Histoire schreef:
    Omdat je zo'n gebeurtenissen niet zomaar kan en mag vergeten.
    En wanneer je er niet telkens aan herinnerd wordt, is de kans groter dat het opnieuw gebeurd.
    Die herdenkingen laten je stilstaan bij bepaalde gebeurtenissen en houden je ook alerter voor wat in het heden gebeurt, waardoor de kans kleiner is dat er nog eens iets als WOII zou plaatsvinden.


    'The best way to not get your heart broken is to pretend you don't have one.' - Effy Stonem.

    't Is geen stelling, dus je kan niet voor of tegen zijn x].
    Maar ik ben het eens met de reacties boven me.


    i put the fun in funeral

    Om te zorgen dat in de toekomst nooit meer zoiets vreselijks gebeurt en ons respect te uiten tegen alle nabestaanden en overledenen van WOII. Zoals eerder is gezegt is voor Nederland zelf een reden om te herdenken ook nog eens dat wij na lange tijd weer overgenomen waren door een ander volk. Onze regering dacht zich namelijk wel weer door de tweede wereldoorlog heen te slaan net als bij de eerste, door neutraal te blijven, helaas hadden de Duitsers toch besloten ons land aan te vallen, en omdat het leger van ons gewoon domweg niks voorstelde zijn we ook zo snel veroverd en zijn er dus eigenlijk ook zoveel mensen vanuit Nederland weggevoerd naar vernietigingskampen.


    How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg.

    Zoals hier al eerder is gezegd: Zodat wij het ons blijven herinneren en om de slachtoffers te herdenken.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Histoire schreef:
    Omdat je zo'n gebeurtenissen niet zomaar kan en mag vergeten.
    En wanneer je er niet telkens aan herinnerd wordt, is de kans groter dat het opnieuw gebeurd.
    Die herdenkingen laten je stilstaan bij bepaalde gebeurtenissen en houden je ook alerter voor wat in het heden gebeurt, waardoor de kans kleiner is dat er nog eens iets als WOII zou plaatsvinden.


    comfort in c h a o s

    Bedankt allemaal. Ik heb hier zeker nuttige dingen uitgehaald. En @Audacity, ik bedoelde meer van als je er om de een of andere reden tegen zou zijn om te herdenken, dat ik het ook niet erg zou vinden als je dat zou zeggen. Juist ook omdat ik herdenken zelf een goed iets vind.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Morgoth schreef:
    Wij Nederlanders zijn sinds Napoleon (geloof ik, iig heel lang) een vrij volk geweest. Daardoor vertrouwden wij ook onze regering heel erg. WOII was een discontinuïteit in onze geschiedenis, opeens waren wij niet meer vrij na zo'n 600 jaar. Dat leverde een breuk op, en daarom wordt ook de tweede wereldoorlog in onze geschiedenis meer behandelt dan de eerste, terwijl de eerste eigenlijk verschrikkelijker was.


    Ehhh.... Napoleon was geen 600 jaar geleden (puh)


    quidquid excusatio prandium pro