• Hello! (: Ik vroeg me dus af, tot je hoeveelste ben je leerplichtig? Ik doe momenteel 3 vmbo en het word hoog tijd dat ik mezelf maar eens moet gaan afvragen welke kant ik na mijn diploma op wil gaan. Ik heb eigenlijk altijd geroepen dat ik iets met mijn leven wil doen, dingen wil ontdekken en nouja, nog zoveel andere dingen. Ik ben altijd al een dromer geweest dus misschien ben ik niet realistisch, maar ik ben er sterk van overtuigd dat ik mijn 'dromen' wil najagen. Ik ben pas 15, dus veel valt er nu niet te doen, maar ik heb al wel plannen om na school naar het buitenland te gaan. Dit word waarschijnlijk Spanje of Engeland. Inieder geval, ik moet natuurlijk eerst school afmaken. Ik heb gezocht op internet maar ik kreeg verschillende dingen. Zo heb ik gelezen dat je tot je 16e leerplichtig bent, maar ik heb ook gelezen dat je tot je 18e leerplichtig bent. Dus, weet iemand het hier mischien? Alvast bedankt! (:

    [ bericht aangepast op 13 april 2012 - 23:31 ]

    16, als je een havo of mbo diploma hebt, geloof ik. Kijk anders eens op de site van de rijksoverheid.
    Voor diegene die te lui is om dit überhaupt ook maar te googlen, hier is de link.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Op de site van http://www.onderwijsconsument.nl vond ik dit: De volledige leerplicht geldt voor kinderen vanaf vijf jaar tot en met het schooljaar waarin ze zestien worden. Vervolgens geldt de kwalificatieplicht tot de 18e verjaardag, tenzij de jongere een startkwalificatie heeft. Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo 2 of havo/vwo-niveau.

    Van het eerste leerjaar (het schooljaar dat je 7 wordt) tot je 18e. [in BE]
    In België kan je vanaf 16 of 17 halftijds naar school gaan met andere gedeelte wekerken. (BSO)
    Ofzo. Ik heb er geen verstand van.
    Het beste is gewoon dat je de diploma's behaalt die je wilt behalen, of zeker die van het secondair

    [ bericht aangepast op 13 april 2012 - 23:38 ]


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    In Nederland is het zo dat je officieel leerplichtig bent tot je 18e, behalve als je een MBO niveau 2, HAVO of VWO diploma hebt. Dan ben je niet meer leerplichtig wanneer je je diploma hebt. :)


    Bad decisions make good stories.

    18, ik weet het, ik ben gestopt met mijn opleiding en ben nog 17, je kan vrijstelling krijgen in zo'n geval. Maar je moet wel aangemeld en aangenomen zijn voor een nieuwe opleiding, plus 24 uur per week werken.


    We'll still love each other, forever and always. <3

    Leerplicht
    In Nederland kan elk kind naar school. Het belang van onderwijs voor het kind zelf en de samenleving is zo groot dat hiervoor de leerplicht is ingesteld. Iedereen is vanaf de leeftijd van vijf jaar tot en met het schooljaar waarin hij of zij 16 jaar wordt geheel leerplichtig. Daarna geldt de kwalificatieleerplicht voor alle jongeren die nog geen 18 jaar zijn en nog geen startkwalificatie (een diploma van een havo-, vwo- of mbo 2, 3 of 4-opleiding) hebben behaald.
    Toegevoegd na 1 minuut:
    Per 1 augustus 2007 geldt de kwalificatieplicht. Alle leerlingen blijven volledig leerplichtig tot het einde van het schooljaar waarin ze zestien jaar worden. Na de beëindiging van de volledige leerplicht gaat de kwalificatieplicht gelden voor die jongeren die:
    * nog geen 18 jaar zijn;
    * nog geen startkwalificatie hebben behaald;
    * de volledige leerplicht achter de rug hebben.
    De bedoeling is dat ze minstens een havo-, vwo- of mbo2-diploma halen. Deze uitbreiding van de huidige leerplicht is een middel om schooluitval van jongeren te voorkomen en hen een degelijke positie te geven op de arbeidsmarkt.
    Toegevoegd na 2 minuten:
    Voor sommige jongeren van 16 en 17 jaar die liever met hun handen dan met hun hoofd werken, lijkt dat een zware opgave. Maar de kwalificatieplicht hoeft niet te betekenen dat ze vijf dagen per week in de schoolbanken zitten. Het is ook mogelijk om met combinaties van leren en werken aan de kwalificatieplicht te voldoen, zoals de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    tot je 18e. Maar ik heb ook gehoord dat ze dat willen verhogen tot 23. maar dat weet ik dus niet zeker


    Stop holding me under and let me breathe.

    Tot je 18e. En anders moet je een deeltijd opleiding volgen, en minimaal 24 uur in de week werken.


    To infinity and beyond •

    Daniellaaa schreef:
    tot je 18e. Maar ik heb ook gehoord dat ze dat willen verhogen tot 23. maar dat weet ik dus niet zeker


    Van dat 23 geloof ik geen zak van. Ik heb mijn hbo diploma namelijk voordat ik 23 ben. Wat moet ik dan doen? Universiteit?


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Wanrooy schreef:
    Op de site van http://www.onderwijsconsument.nl vond ik dit: De volledige leerplicht geldt voor kinderen vanaf vijf jaar tot en met het schooljaar waarin ze zestien worden. Vervolgens geldt de kwalificatieplicht tot de 18e verjaardag, tenzij de jongere een startkwalificatie heeft. Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo 2 of havo/vwo-niveau.


    Dit klopt volgensmij.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Ergela schreef:
    Van het eerste leerjaar (het schooljaar dat je 7 wordt) tot je 18e. [in BE]
    In België kan je vanaf 16 of 17 halftijds naar school gaan met andere gedeelte wekerken. (BSO)
    Ofzo. Ik heb er geen verstand van.
    Het beste is gewoon dat je de diploma's behaalt die je wilt behalen, of zeker die van het secondair


    comfort in c h a o s

    Wanrooy schreef:
    Op de site van http://www.onderwijsconsument.nl vond ik dit: De volledige leerplicht geldt voor kinderen vanaf vijf jaar tot en met het schooljaar waarin ze zestien worden. Vervolgens geldt de kwalificatieplicht tot de 18e verjaardag, tenzij de jongere een startkwalificatie heeft. Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo 2 of havo/vwo-niveau.

    Dit.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Everdeen schreef:
    (...)

    Van dat 23 geloof ik geen zak van. Ik heb mijn hbo diploma namelijk voordat ik 23 ben. Wat moet ik dan doen? Universiteit?


    Nee, dat is alleen voor mensen zónder MBO2 of HAVO diploma.
    Als ze dat gaan doen mogen ze mij best meer studiefinanciering geven hoor. Ik kan het niet betalen. En de opleidingen flink verbeteren.

    [ bericht aangepast op 16 april 2012 - 16:37 ]


    Your make-up is terrible

    18.
    en als je 16 bent kan je vrijstelling krijgen, door ziekte of als je niet in staat bent om naar school te gaan.
    Maar dat moet via de leerplichtambtenaar.

    Ik ben op mijn 15e/16e gestopt omdat ik niet in staat was om te gaan ( door ziekte etc) en nu wil ik werk zoeken en het liefste in het buitenland werken op een camping ofzo..
    Maar daar heb je allemaal mbo voor nodig, en daar kom je niet binnen zonder vmbo diploma. Dus sowieso je middelbare school afmaken haha!

    Met het is officieel tot je 18e dus.

    in belgie tot je 18de , je kan natuurlijk wel op leercontract of deeltijds gaan volgen ...


    I'm in love with cities I've never been to and people I never met.