• Ik doe een boekbespreking voor Nederlands over het boek: 'Vals' van Mel Wallis De Vries.
    We moeten natuurlijk een tekst hebben, maar ook een kort intermezzo dat je spreekbeurt anders maakt dan die van de anderen.
    Het moet opvallen, en ervoor zorgen dat ze mijn boek willen lezen!

    Nu heb ik echt geen idee wat ik kan doen. Eerst dacht ik aan een trailer, maar dat doet een vriendin van mij al, en ik wil haar idee niet stelen.
    Weet er iemand nog iets wat ik kan doen als kort intermezzo?


    "Nitwit! Blubber! Oddment! Tweak!"

    Lees misschien een belangrijk/grappig/mooi/leuk stukje uit het boek voor. Misschien dat mensen dat nieuwsgierig maakt? Verder heb ik geen idee.


    Deep inside, I've never felt alive

    Een stukje voorlezen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Manon, volgens mij hebben wij een telepathische verbinding ;]


    Deep inside, I've never felt alive

    Dat is al een leuk idee ja :)
    Heeft er iemand nog een idee?


    "Nitwit! Blubber! Oddment! Tweak!"

    Ehm, ik heb geen idee wat een intermezzo is, maar ik neem aan iets om de luisteraar zijn aandacht mee te pakken. Ik heb even de samenvatting gelezen. Wat je kan doen is het volgende: als je de kans hebt, doe het licht uit in de klas en sluit de gordijnen/luxaflex/wat jullie hebben, neem plaats en ga dan een stuk voorlezen. Doe vervolgens de hele boekbespreking in deze sfeer. Je kan eventueel ook een audiomoodboard maken in audacity ofzo (= je eigen compilatie van bestaande nummers om je sfeer over te brengen op de lezer) terwijl je vertelt.
    Ik weet niet precies hoe boekbesprekingen gaan - mijn herinnering ervan is nogal vertroebeld - maar je kan het heel filmisch neerzetten, door je woorden de dingen tot leven laten komen, alsof je bespreking op zich al een verhaal is. Hier komt wel oefening bij te pas, tenzij je een briljant spreker bent.

    [ bericht aangepast op 10 maart 2012 - 13:59 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Bond schreef:
    Manon, volgens mij hebben wij een telepathische verbinding ;]


    Ja, inderdaad! Ik zag het toen ik het stuurde en ik dacht: "Dit is echt eng!"


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Stalingrad schreef:
    Ehm, ik heb geen idee wat een intermezzo is, maar ik neem aan iets om de luisteraar zijn aandacht mee te pakken. Ik heb even de samenvatting gelezen. Wat je kan doen is het volgende: als je de kans hebt, doe het licht uit in de klas en sluit de gordijnen/luxaflex/wat jullie hebben, neem plaats en ga dan een stuk voorlezen. Doe vervolgens de hele boekbespreking in deze sfeer. Je kan eventueel ook een audiomoodboard maken in audacity ofzo (= je eigen compilatie van bestaande nummers om je sfeer over te brengen op de lezer) terwijl je vertelt.


    Wauw, bedankt!
    Dat zal ik dan wel even moeten vragen, maar het is een goed idee ;)


    "Nitwit! Blubber! Oddment! Tweak!"