• 4. Inleiding op dossieropdracht 5



    - Op de site www.verhalendonderwerpen.nl heb je een aantal voorbeelden gezien van een creatieve inleiding op een verhalend ontwerp.

    - Jij gaat nu zelf een inleiding schrijven en hierbij ligt de nadruk vooral op het creatieve aspect van het verhaal, niet op een volledig uitgewerkte lessenserie.

    - Een paar aandachtspunten:

    ● Werk het startverhaal helemaal compleet uit: zorg ervoor dat iemand anders

    het zo direct aan de klas zou kunnen vertellen.

    ● Zorg ervoor dat het creatief en persoonlijk is. De leerlingen moeten ‘

    meegenomen worden door jouw verhaal, jij moet ze motiveren.

    ● Het verhaal moet een begin zijn van een open vervolg: dat is het kenmerk van een verhalend ontwerp. Het is dus geen grappige inleiding op een specifiek stukje lesstof, de leerlingen moeten nu juist zelf gaan brainstormen over een grote verscheidenheid aan onderwerpen.

    ● Je hoeft er geen concrete lessenserie aan te koppelen, dus geen

    gedetailleerde uitwerking van les tot les. Als je zelf een idee hebt voor het vervolg, dan mag je dit er natuurlijk wel aan toevoegen (graag zelfs!).

    ● Vermeld wel: de vakgebieden die volgens jou door jouw scenario aan bod

    kunnen komen (korte toelichting hierbij), de sleutelvragen die nodig zijn om leerlingen te sturen naar een specifiek (en bij voorkeur jouw eigen) vakgebied.




    Dus we moeten voor school een verhaal maken wat de rest van de klas zegmaar inspireert iets te gaan doen of waar ze iets van zouden kunnen leren. Het is heel breeduit dus als het maar met een onderdeel van Biologie te maken heeft mag het.


    Ik heb echt géén idee waarover ik een verhaal zou kunnen maken, heeft er iemand een ideetje voor me? -puppydogeyes-


    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 22 feb 2012 - 22:12 ]

    -smeekt quizlet-

    Ik zou iets elementairs uit de fysica nemen. Daar kan je heel veel kanten mee uit.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Avenger schreef:
    Ik zou iets elementairs uit de fysica nemen. Daar kan je heel veel kanten mee uit.


    Dat zegt mij allemaal niks :'D

    Doe het over iemand die gaat helpen met gehandicapten of zieken en dan opeens ontdekt dat mensen er gelukkig van worden als er aandacht aan ze besteed wordt, dat het ze sterker maakt. Dat lachen en oprechte aandacht het beste medicijn is.
    Geen idee of dat wat is


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Atmosphere schreef:
    (...)

    Dat zegt mij allemaal niks :'D

    Tja. Zet dan op een rijtje wat jou wel interesseert en ga van daaruit verder. Al raad ik je geschiedenis ten zeerste af, want -afgaande op de opdracht- denk ik dat velen die makkelijke uitweg zullen nemen.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Ik snap de opdracht niet eens...


    "Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein