• Hee Guys,

    Ik heb een vraagje betreft natuur-scheikunde. Ik ben daar heel slecht in, en ik zou graag wat hulp met uitleg willen hebben bij deze som(men)

    Je neemt een waterproof radio met twee luidsprekers mee naar het zwembad. De geluidssnelheid in water is 1,5 km/s. In lucht gaat het geluid met 340 m/s. Je vriendin zwemt 50 m verderop.

    a) Bereken in drie significante cijfers hoelang het duurt voor je vriendin het geluid door lucht hoort.
    b) Bereken ook in drie significante cijfers na hoeveel tijd het geluid via water tot je vriendin komt. De ene luidspreker verdwijnt onder water, de andere blijft in de lucht. Je vriendin houdt haar ene oor onder en haar andere boven water.
    c) Bereken het verschil in aankomsttijd van het geluid bij beide oren in een geheel aantal milliseconden.


    Ik snap echt niet hoe je dat moet berekenen, dus help alsjeblieftt!!
    (Btw: Zit in 2vwo, methode: Nask overal.


    Edit: De geluidssnelheid bij 20 graden is 343 m/s.
    En de formule is v = s/t.
    Maar nog snap ik het niet...

    [ bericht aangepast op 16 feb 2012 - 16:28 ]


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Al het goed is heb je hier zo'n formule voor.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Dat ga ik voor je doen, hang on! *O*


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    Dat ga ik voor je doen, hang on! *O*


    Thank you dear!!(flower)


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    a) Door de lucht gaat het met 340 m/s.
    Je vriendin zwemt 50 m verder op.
    Dat betekend dat het geluid dus 340 meter verder komt in een seconde.
    Je moet krijgen: meter gedeeld door seconde is meter per seconde.
    Dus 50/x=340. Hiervan mag je maken: 50/340=x
    x=0,147.

    b) Het geluid gaat met 1,5 km/s door het water.
    Je vriendin staat 50 m verder op. Dit reken je om naar kilometer, omdat het eerste getal ook in kilometer gegeven is.
    Dus 1500 meter per seconde.
    Dat doe je precies hetzelfde uitrekenen als bij a.
    50/x=1500. Hiervan mag je maken: 50/1500=x
    x=0,0333.. (Meer drieën, maar dit zijn genoeg significante cijfers.)

    c) Door de lucht waren 0,147 seconden, dat zijn 1,47 milliseconden.
    Door het water waren 0,0333 seconden, dat zijn 0,33 milliseconden.
    1,47-0,333=1,137 milliseconden is het verschil.

    Snap je?
    Nou, ik wou dat ik zo'n makkelijke sommen ook nog had!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    a) Door de lucht gaat het met 340 m/s.
    Je vriendin zwemt 50 m verder op.
    Dat betekend dat het geluid dus 340 meter verder komt in een seconde.
    Je moet krijgen: meter gedeeld door seconde is meter per seconde.
    Dus 50/x=340. Hiervan mag je maken: 50/340=x
    x=0,147.

    b) Het geluid gaat met 1,5 km/s door het water.
    Je vriendin staat 50 m verder op. Dit reken je om naar kilometer, omdat het eerste getal ook in kilometer gegeven is.
    Dus 1500 meter per seconde.
    Dat doe je precies hetzelfde uitrekenen als bij a.
    50/x=1500. Hiervan mag je maken: 50/1500=x
    x=0,0333.. (Meer drieën, maar dit zijn genoeg significante cijfers.)

    c) Door de lucht waren 0,147 seconden, dat zijn 1,47 milliseconden.
    Door het water waren 0,0333 seconden, dat zijn 0,33 milliseconden.
    1,47-0,333=1,137 milliseconden is het verschil.

    Snap je?
    Nou, ik wou dat ik zo'n makkelijke sommen ook nog had!

    Is een seconde niet 1000 milliseconde?


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Biologist schreef:
    a) Door de lucht gaat het met 340 m/s.
    Je vriendin zwemt 50 m verder op.
    Dat betekend dat het geluid dus 340 meter verder komt in een seconde.
    Je moet krijgen: meter gedeeld door seconde is meter per seconde.
    Dus 50/x=340. Hiervan mag je maken: 50/340=x
    x=0,147.

    b) Het geluid gaat met 1,5 km/s door het water.
    Je vriendin staat 50 m verder op. Dit reken je om naar kilometer, omdat het eerste getal ook in kilometer gegeven is.
    Dus 1500 meter per seconde.
    Dat doe je precies hetzelfde uitrekenen als bij a.
    50/x=1500. Hiervan mag je maken: 50/1500=x
    x=0,0333.. (Meer drieën, maar dit zijn genoeg significante cijfers.)

    c) Door de lucht waren 0,147 seconden, dat zijn 1,47 milliseconden.
    Door het water waren 0,0333 seconden, dat zijn 0,33 milliseconden.
    1,47-0,333=1,137 milliseconden is het verschil.

    Snap je?
    Nou, ik wou dat ik zo'n makkelijke sommen ook nog had!


    Waw! Ik snap het! Super erg bedanktt!!!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Pollux schreef:
    (...)
    Is een seconde niet 1000 milliseconde?


    Weet ik niet, ik zal het even opzoeken.

    > Jawel.
    Dus: 0,147s > 147 ms.
    0,033s > 33,3ms.
    147-33,3=113,7 milliseconden verschil.

    Sorry, ik dacht dat het maar een tiende verschil uitmaakte.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    a) Door de lucht gaat het met 340 m/s.
    Je vriendin zwemt 50 m verder op.
    Dat betekend dat het geluid dus 340 meter verder komt in een seconde.
    Je moet krijgen: meter gedeeld door seconde is meter per seconde.
    Dus 50/x=340. Hiervan mag je maken: 50/340=x
    x=0,147.

    b) Het geluid gaat met 1,5 km/s door het water.
    Je vriendin staat 50 m verder op. Dit reken je om naar kilometer, omdat het eerste getal ook in kilometer gegeven is.
    Dus 1500 meter per seconde.
    Dat doe je precies hetzelfde uitrekenen als bij a.
    50/x=1500. Hiervan mag je maken: 50/1500=x
    x=0,0333.. (Meer drieën, maar dit zijn genoeg significante cijfers.)

    c) Door de lucht waren 0,147 seconden, dat zijn 1,47 milliseconden.
    Door het water waren 0,0333 seconden, dat zijn 0,33 milliseconden.
    1,47-0,333=1,137 milliseconden is het verschil.

    Snap je?
    Nou, ik wou dat ik zo'n makkelijke sommen ook nog had!


    Wat ben ik blij dat ik dat vak niet meer heb.. Ik kijk er al naar en zit van: Oke laat maar xD


    I'll never be good enough... You make me wanna die!

    Qiayau schreef:
    (...)

    Wat ben ik blij dat ik dat vak niet meer heb.. Ik kijk er al naar en zit van: Oke laat maar xD


    Nou, dit is nog een peace of cake.
    Maar de stof ik nu krijg. O.o 5VWO met NG


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    a) Door de lucht gaat het met 340 m/s.
    Je vriendin zwemt 50 m verder op.
    Dat betekend dat het geluid dus 340 meter verder komt in een seconde.
    Je moet krijgen: meter gedeeld door seconde is meter per seconde.
    Dus 50/x=340. Hiervan mag je maken: 50/340=x
    x=0,147.

    b) Het geluid gaat met 1,5 km/s door het water.
    Je vriendin staat 50 m verder op. Dit reken je om naar kilometer, omdat het eerste getal ook in kilometer gegeven is.
    Dus 1500 meter per seconde.
    Dat doe je precies hetzelfde uitrekenen als bij a.
    50/x=1500. Hiervan mag je maken: 50/1500=x
    x=0,0333.. (Meer drieën, maar dit zijn genoeg significante cijfers.)

    c) Door de lucht waren 0,147 seconden, dat zijn 1,47 milliseconden.
    Door het water waren 0,0333 seconden, dat zijn 0,33 milliseconden.
    1,47-0,333=1,137 milliseconden is het verschil.

    Snap je?
    Nou, ik wou dat ik zo'n makkelijke sommen ook nog had!


    Maar waarom mag je bij a) er eigenlijk 50/340 = x van maken?


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Page394 schreef:
    (...)

    Maar waarom mag je bij a) er eigenlijk 50/340 = x van maken?


    A/B=C
    A/C=B
    A=B*C

    Daar komt het op neer, maar ik gebruik altijd het voorbeeld 12/3=4. 12/4=3 is nog altijd goed. En 3*4=12.
    Dus met de rekenregels van hierboven: A=12, B=3, C=4.

    A/B=C
    12/3=4

    A/C=B
    12/4=3

    A=B*C
    12=4*3

    (flower)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    (...)

    A/B=C
    A/C=B
    A=B*C

    Daar komt het op neer, maar ik gebruik altijd het voorbeeld 12/3=4. 12/4=3 is nog altijd goed. En 3*4=12.
    Dus met de rekenregels van hierboven: A=12, B=3, C=4.

    A/B=C
    12/3=4

    A/C=B
    12/4=3

    A=B*C
    12=4*3

    (flower)


    OOOOww, Dankjewell!!
    k*t, nou zit mijn hele toetsenbord onder de kauwgom.. Ik bedacht me dat mijn kauwgom uit mijn mond kon zonder dat het aan mijn vingers bleef plakken. Niet duss. ...


    "I solemnly swear that i am up to no good."