Ik zou het geweldig vinden als jullie even de tijd namen.
Ik weet niet of ik er beter van word, ik betwijfel het, maar ik wil het wel delen en praten met iemand die er ervaring mee heeft. Nou, ik weet niet waar ik moet beginnen. Een jaar geleden ben ik naar de huisarts geweest voor ADHD, nou ik ben naar huis gestuurd omdat de huisarts dacht dat ik gewoon druk en opgewonden was en dat het geen misdaad is om zo te zijn. Maar van binnen voelde ik wel toen de drang om mezelf te bewijzen, en ik had het gevoel dat hij me uitlachte maar ik maakte wél zelf een grap. Het klinkt vast lachwekkend allemaal, maar ik had het gevoel alsof hij me had afgewezen toen hij me naar huis zond. Nou daarna heb ik er geen last meer van gehad, ik vergat het gewoon snel. En leefde ik gewoon verder, zonder me aan te trekken van wat hij zei.
Toen der tijd besefte ik dat ik het echt belangrijk vond van wat anderen van me dachten, en als iemand iets slechts zei had ik gelijk verschillende gedachten over hoe ik het anders kon doen en steeds kwamen er negatieve gevoelens boven in me. Niet over mezelf. Maar over die persoon. Het zou aanstellerig kunnen klinken maar ik had zo'n gevoel alsof ze mij niet begrepen, alsof ik gewoon helemaal weg stond van bepaalde dingen. Zo lijk ik van buiten erg zelfverzekerd terwijl ik me altijd aangestaard voel. Ik houd er niet van om helemaal vooraan te zitten omdat ik denk dat mensen me aanstaren. Dan voel ik zo'n angst dat ze allemaal naar mij kijken. Maar van buiten; daar ziet niemand dat ik me zo voel.
We zijn deze vakantie naar Turkije geweest en daar werd ik geconfronteerd met mijn opa, hij lijdt aan schizofrenie waardoor hij anderen van zich afstoot. Mijn nichtjes en neefjes lijken allemaal met hem om te kunnen gaan, en zo ook mijn zusjes en mijn broertje. Maar ik viel er steeds buiten, het voelde alsof ik hem niet mocht en hij mij niet. Hij werd gek als mensen langer bij hem thuis bleven logeren dan drie dagen, en toen besefte ik dat ik wist waarom ik hem haatte. Hij was een kopie van mezelf. Zijn egoisme, zijn manier van praten en stilvallen alsof hij dan helemaal in zichzelf gekeerd was. Hoe zijn ogen schichtig heen en weer gingen bij drukte. Hij leek op mij.
Ik weet niet hoe ik me toen voelde, nou eergisteren voelde. Ik verwijtte mezelf dat ik zo dacht, alsof ik zo graag specialer wou zijn dan de rest en dit verzon. Net zoals het ADHD incident, maar er was ook een angst in me dat het misschien waar was. En wat dan? Ik besloot het op te zoeken en mijn angst wakkerde aan, alle pyschoses klopten. Ik voelde me aangestaard, alsof iedereen me haatte maar juist aardig tegen me was wat ik dus niet begreep. En als iemand dan gemeen deed snapte ik dat niet en dacht gelijk aan manieren hoe hij me kwaad zou willen doen. Maar bij elke situatie kwamen mijn emoties anders. Bij situaties waarin ik moest lachen, gebeurde soms niets. Of ik dwong mezelf om te lachen. Of te huilen... dan moest ik mezelf ook dwingen.
En toen besloot ik het te vergeten, maar dat lukte niet. Toennet heb ik geprobeerd om te doen alsof er niets was... maar het gebeurde weer. Ik had de laptop naar boven gebracht en ik moest even naar beneden. Tranquilla (mijn zussie) had hem aan gedaan voor mij. Met geen andere doelen, maar mijn hoofd zei iets anders. 'Oh, ze heeft hem opengemaakt. Misschien denkt ze dat ze zelf wel op de pc mag of is ze erop geweest zonder mijn toestemming.' En dan werd ik kwaad, terwijl ze me een dienst had gewezen.
Nou keek ik naar de symptomen en die klopten. En ik zou met iemand willen praten die misschien hetzelfde heeft, of juist een andere stoornis die erop lijkt. En vergeef me voor de fouten of mijn grammatica. Ik ben niet in de stemming om daar naar te kijken.
And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.