• Oké, nu voel ik me best dom maar wat zijn eigenlijk de regels van de komma's? ga me nu a.u.b niet vertellen dat je het 'aanvoelt'.


    May the sun bring you new energy by day, may the moon softly restore you by night, may the rain wash away your worries.

    Mijn leraar Nederlands zegt altijd dat je een komma moet plaatsen, buiten de normale regels van opsommingen etc., als je nadruk of een pauze wil leggen bij een zinsdeel of woord.


    I am an idiot, I move.

    Niet te vaak gebruiken.
    Tussen twee werkwoorden in.
    En voor het woordje maar, want, omdat, dacht ik als er een reden volgt ofzo. Ik doe het altijd een beetje op gevoel...


    Be here, be alive, and be the means to a worthwhile end. Head down, chin up, eyes on the horizon. Don’t blow it.

    Tussen twee vervoegde werkwoorden, ik kan het niet goed uitleggen, maar zo: 'Als je ziek wordt, is de kans groot dat je een aantal lessen mist'


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    Hustlers schreef:
    Niet te vaak gebruiken.
    Tussen twee werkwoorden in.
    En voor het woordje maar, want, omdat, dacht ik als er een reden volgt ofzo. Ik doe het altijd een beetje op gevoel...


    Ja, dat zegt iedereen nou en dan ik van, 'wtf? hoezo aanvoelen?'


    May the sun bring you new energy by day, may the moon softly restore you by night, may the rain wash away your worries.

    Postcards schreef:
    Tussen twee vervoegde werkwoorden, ik kan het niet goed uitleggen, maar zo: 'Als je ziek wordt, is de kans groot dat je een aantal lessen mist'


    uitleggen en maar, zijn dat twee vervoegde werkwoorden?


    May the sun bring you new energy by day, may the moon softly restore you by night, may the rain wash away your worries.

    McCann schreef:
    (...)

    uitleggen en maar, zijn dat twee vervoegde werkwoorden?

    Een komma voor en na de woorden maar, want, omdat en zo. En een komma tussen 2 werkwoorden die allebei bij een ander gezegde horen.


    Don't be discouraged, though I realise, it's hard to take courage.

    Even mijn boekje erbij gepakt..
    Je schrijft een komma:
    - tussen twee persoonsvormen
    Als dit niet duidelijk is, moet je het mij vertellen.
    - voor en/of na een aanspreking
    En dit, beste mensen, is het einde van mijn verhaal.
    - voor en/of na een tussenwerpsel (ach, ha, hé, helaas, ja, neen, nietwaar, nou, o, och, sorry, verdorie, zeker, zowaar...)
    Neen, dit is niet juist. Dit is, zowaar, een verrassing.
    - voor en na een bijstelling (een bijstelling is een verklarende toevoeging aan het substantief dat voorafgaat)
    Duracell, de kampioen van de batterijen, gaat tot vier keer langer mee.
    - tussen nevengeschikte zinnen die niet door een voegwoord worden verbonden
    Zij werkt op de computer, hij breit, de hond doet een dutje.
    - als je een duidelijke pauze hoort voor deze voegwoorden (als, doch, hoewel, indien, maar, noch, omdat, opdat, terwijl, want, zodat...) Voor dat schrijf je meestal geen komma
    Ik liep vlug naar huis, want ik was blut.
    - achter een beperkende bijvoegelijke bijzin (de bijzin is noodzakelijk voor de betekenis van de zin)
    De kinderen die braaf waren geweest, kregen een koekje. -> alleen de brave kinderen kregen een koekje.
    - voor en na een uitbreidende bijvoegelijke zin (je geeft uitbreidende, maar niet noodzakelijke uitleg)
    de kinderen, die braaf waren geweest, kregen een koekje. -> alle kinderen waren braaf en kregen een koekje.
    - tussen de delen van een opsomming
    Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen zijn Duitse wagens.
    - tussen nevengeschikte adjectieven
    Dat blondje is jong, intelligent, knap en rijk. Maar oude Schotse whisky (je schrijft geen komma tussen twee adjectieven als het laatste adjectief één gedachte vormt met het substantief)
    - bij aanhaling in de direct rede
    "Je haar zit in de war", zei Pam. "Je haar", zei Pam, "zit in de war."
    - om misverstanden te voorkomen
    Moeder vroeg hem 's morgens, boodschappen te doen. -> de vraag was 's morgens.
    Moeder vroeg hem, 's morgens boodschappen te doen. -> 's morgens moet hij boodschappen doen.



    Ik hoop dat je het nu begrijpt :)

    [ bericht aangepast op 5 jan 2012 - 18:58 ]


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Fillip schreef:
    In dit topic staat het wel goed uitgelegd! :'D

    Dat klopt niet allemaal hoor :)


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Amused schreef:
    Even mijn boekje erbij gepakt..
    Je schrijft een komma:
    - tussen twee persoonsvormen
    Als dit niet duidelijk is, moet je het mij vertellen.
    - voor en/of na een aanspreking
    En dit, beste mensen, is het einde van mijn verhaal.
    - voor en/of na een tussenwerpsel (ach, ha, hé, helaas, ja, neen, nietwaar, nou, o, och, sorry, verdorie, zeker, zowaar...)
    Neen, dit is niet juist. Dit is, zowaar, een verrassing.
    - voor en na een bijstelling (een bijstelling is een verklarende toevoeging aan het substantief dat voorafgaat)
    Duracell, de kampioen van de batterijen, gaat tot vier keer langer mee.
    - tussen nevengeschikte zinnen die niet door een voegwoord worden verbonden
    Zij werkt op de computer, hij breit, de hond doet een dutje.
    - als je een duidelijke pauze hoort voor deze voegwoorden (als, doch, hoewel, indien, maar, noch, omdat, opdat, terwijl, want, zodat...) Voor dat schrijf je meestal geen komma
    Ik liep vlug naar huis, want ik was blut.
    - achter een beperkende bijvoegelijke bijzin (de bijzin is noodzakelijk voor de betekenis van de zin)
    De kinderen die braaf waren geweest, kregen een koekje. -> alleen de brave kinderen kregen een koekje.
    - voor en na een uitbreidende bijvoegelijke zin (je geeft uitbreidende, maar niet noodzakelijke uitleg)
    de kinderen, die braaf waren geweest, kregen een koekje. -> alle kinderen waren braaf en kregen een koekje.
    - tussen de delen van een opsomming
    Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen zijn Duitse wagens.
    - tussen nevengeschikte adjectieven
    Dat blondje is jong, intelligent, knap en rijk. Maar oude Schotse whisky (je schrijft geen komma tussen twee adjectieven als het laatste adjectief één gedachte vormt met het substantief)
    - bij aanhaling in de direct rede
    "Je haar zit in de war", zei Pam. "Je haar", zei Pam, "zit in de war."
    - om misverstanden te voorkomen
    Moeder vroeg hem 's morgens, boodschappen te doen. -> de vraag was 's morgens.
    Moeder vroeg hem, 's morgens boodschappen te doen. -> 's morgens moet hij boodschappen doen.



    Ik hoop dat je het nu begrijpt :)


    Gosh, ik snap het eindelijk! Dankuu!_O_


    May the sun bring you new energy by day, may the moon softly restore you by night, may the rain wash away your worries.