Ja, lomografie, voor diegene die het niet kennen ; Het is een bepaalde manier van fotograferen, nog analoog, en er zijn talloze accessoires voor lomo camera's verkrijgbaar.
Lomografie is een redelijk nieuw fenomeen in de analoge fotografie. De naam komt van een eenvoudig cameraatje, de Lomo Compact Automaat (LC-A), dat werd gemaakt in Sint-Petersburg, Rusland. Deze camera is in 2005 uit productie genomen. Lomografie heeft een nonchalante, terloopse manier van fotograferen: zonder te kijken, vanuit de heup en zonder na te denken. Het doet er niet toe of de foto nu scherp of bewogen is. Iemand die de lomografie bedrijft, noemt men een lomograaf.
De tien gouden regels van de lomografie:
-Neem je camera overal mee naartoe;
-Gebruik 'm altijd, dag en nacht;
- Lomografie is een deel van je leven;
-Oefen met opnames uit de losse hand;
-Ga zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan;
- Denk niet na;
-Wees snel;
-Je hoeft niet van tevoren te weten wat er op de foto staat;
Achteraf trouwens ook niet;
Maak je niet druk over deze regels.
Hier een paar voorbeelden :
Ik vroeg me af wie hier lomografie kent en wie ook een lomo camera heeft. Ik heb zelf net een Diana F+ gekocht maar ik weet nog niet precies hoe ik hem moet gebruiken. Ook is het allemaal best duur en wil ik graag zo goedkoop mogelijke rolletjes scoren, iemand enig idee waar ik dit kan doen? Ik heb 120 film nodig maar volgens mij kun je die niet zomaar bij de hema krijgen...
[ bericht aangepast op 29 dec 2011 - 18:24 ]
Aan niets denken is ook denken.