• Hey allemaal,

    ik heb dinsdag een geschiedenisproefwerk waar ik echt hoog voor wil halen want ik sta er maar een zesje voor, maar ik ben echt slecht in geschiedenis. Ik leer altijd alles perfect, maar haal toch een vijf of zes.
    En dit keer gaat het over de Franse en de Bataafse revolutie, hele ingewikkelde onderwerpen. Weet iemand hoe ik dat het beste kan leren? Ik heb al een samenvatting gemaakt, maar dat doe ik altijd en dan haal ik ook lage cijfers.

    xx Rosa.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Het verhaal er achter begrijpen? Dat helt bij mij altijd (: En het op tijdlijnen plaatsen.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Tempesta schreef:
    Het verhaal er achter begrijpen? Dat helt bij mij altijd (: En het op tijdlijnen plaatsen.

    Dat begrijpen, dat mislukt altijd bij mij x) Een tijdlijn kan ik wel maken ja, thanks!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik kon ook nooit wat van geschiedenis (no_chears)


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Oppugno schreef:
    (...)
    Dat begrijpen, dat mislukt altijd bij mij x) Een tijdlijn kan ik wel maken ja, thanks!

    Dan moet je daar meer aandacht aan besteden. (: Want als je geschiedenis gewoon ziet als een brij van namen en gebeurtenissen en niet de verbanden er tussen probeert te zien, dan mislukt het gegarandeerd.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Maak sowieso een overzicht met wat wanneer gebeurde en met wie. Dus bv,
    1793-1794 Franse revolutie
    1794-1799 Bataafse revolutie
    Lees de tekst goed door, schrijf ondertussen alles op wat je niet weet. Maak een (soort) samenvatting.
    Oh en als je iets niet snap, mag je het me altijd vragen, ik ben erg goed in geschiedenis.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Hoe ik het altijd leer is om het eerst een paar keer goed door te lezen. Dan maak ik als het nodig is een tijdlijn, en dan kun je goed naar de verbanden kijken. Dan schrijf ik altijd de deelonderwerpen op in word, en dan ga ik opschrijven wat ik er allemaal van weet. De dingen die ik niet weet ga ik dan leren.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Tempesta schreef:
    (...)
    Dan moet je daar meer aandacht aan besteden. (: Want als je geschiedenis gewoon ziet als een brij van namen en gebeurtenissen en niet de verbanden er tussen probeert te zien, dan mislukt het gegarandeerd.

    Maar hoe moet ik die verbanden er tussen zien als er eerst wordt verteld dat Napoleon verbannen is naar Sint-Helena, maar dat hij daarna zijn broer Lodewijk aanstelt als koning in NL? Dat is toch niet logisch als hij in een gevangenis zit O_o


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Thanks allemaal!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Wij kijken altijd dit soort filmpjes in de les, de combinatie van beeld en geluid zijn motiverend voor je hersenen. Misschien kun je dat versterken door er een bepaalde geur of een bepaalde structuur er in te mengen die je hier aan doet denken door bijvoorbeeld wierrook aan te steken die je aan frankrijk of de oudheid doet denken. Hoe meer zintuigen je betrekt hoe bter je alles opneemt. Misschien heb je iets van een soort oude mantel die ze in die tijd droegen ofzo die je even kunt bestuderen? :Y)
    Klik

    [ bericht aangepast op 13 nov 2011 - 14:58 ]


    Let it come and let it be

    Oppugno schreef:
    (...)
    Maar hoe moet ik die verbanden er tussen zien als er eerst wordt verteld dat Napoleon verbannen is naar Sint-Helena, maar dat hij daarna zijn broer Lodewijk aanstelt als koning in NL? Dat is toch niet logisch als hij in een gevangenis zit O_o

    Dat zou je eigenlijk al tijdens de les moeten vragen, want ik weet daar nu ook niet meteen een antwoord op 8) Iemand anders hier misschien wel.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Oppugno schreef:
    (...)
    Maar hoe moet ik die verbanden er tussen zien als er eerst wordt verteld dat Napoleon verbannen is naar Sint-Helena, maar dat hij daarna zijn broer Lodewijk aanstelt als koning in NL? Dat is toch niet logisch als hij in een gevangenis zit O_o

    Andersom, de Franse hielpen de Nederlande met de revolutie. Toen Napoleon aan de macht kwam zetten hij zijn broer hier neer, als landvoogd. Toen hij verlagen wast verbande ze hem na Sint-Alba, daar ontsnapte hij. Kwam weer aan de macht, toen werd hij weer verslagen bij Waterloo en toen verbande ze hem naar Sint-Helena, waar hij stierf. Hij zat niet in de gevangenis.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Andersom, de Franse hielpen de Nederlande met de revolutie. Toen Napoleon aan de macht kwam zetten hij zijn broer hier neer, als landvoogd. Toen hij verlagen wast verbande ze hem na Sint-Alba, daar ontsnapte hij. Kwam weer aan de macht, toen werd hij weer verslagen bij Waterloo en toen verbande ze hem naar Sint-Helena, waar hij stierf. Hij zat niet in de gevangenis.

    Oké, dus in 1806 zette hij zijn broer neer als koning van NL, in 1810 werd die broer weer afgezet en zo rond die tijd werd Napoleon verslagen en naar Sint-Helena verbannen?

    Sorry dat ik zoveel vragen stel.

    @Counterpoise: Thanks! Dat filmpje ben ik nu aan het kijken haha =P

    [ bericht aangepast op 13 nov 2011 - 15:00 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Oppugno schreef:
    (...)
    Oké, dus in 1806 zette hij zijn broer neer als koning van NL, in 1810 werd die broer weer afgezet en zo rond die tijd werd Napoleon verslagen en naar Sint-Helena verbannen?

    Sorry dat ik zoveel vragen stel.

    @Counterpoise: Thanks! Dat filmpje ben ik nu aan het kijken haha =P

    De tijden weet ik niet zeker, maar in 1815 werd hij verslagen bij Waterloo en weer verbannen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Ik maak altijd bij elk vak een samenvatting, die lees ik dan heel goed door. En dan vertel ik het zeg maar aan mezelf.

    Zorg dat je begrijpt waarom er iets gaande is. Het gaat er niet om dát het zo is, het is de achterliggende gedachte die belangrijk is. Zoek oorzaken en gevolgen in de tekst, de motieven voor bepaalde handelingen. Verplaats je in de inwoners in die tijd. Op die manier zul je het én beter begrijpen én makkelijker onthouden. Veel succes. (:


    Have you ever been alone in a crowded room?