Pariah schreef:
(...)
Ik weet ook niet zeker of het een natuurkundige kracht moet zijn, volgens mij gewoon iets dat beweging kan veroorzaken ofzo.
Ik vermoed dat het wel natuurkundige krachten moeten zijn, omdat je dan kunt aangeven wanneer ze groot of klein zijn.
Het is een tijdje geleden, en natuurkunde was maar een 7, dus ik zou goed nakijken of wat k nu ga zeggen klopt
Veerkracht: Veerkracht is afhankelijk van de kracht die ergens op inwerkt. Hoe groter de kracht is die inwerkt op een object, hoe groter de veerkracht. Dat is
"To every action there is always an equal and opposite reaction: or the forces of two bodies on each other are always equal and are directed in opposite directions."
Als jij tegen een een bal duwt, duwt de bal ook terug. Maar vanwege de wrijving, die bij jou veel groter is dan bij de bal, beweegt de bal wel en jij niet. (funfact: Dit is waarom het nep is dat mensen achteruitvliegen als ze neergeschoten worden in films. De terugslag van het geweer zou even groot moeten zijn, dus de schutter zou ook achteruit moeten vliegen)
Wrijving: Wrijving is afhankelijk van de oppervlaktes van twee aanliggende objecten. Hoe groter het contactoppervlak, hoe groter de wrijving. Een doos duwen is moeilijker dan een bal van hetzelfde gewicht duwen, omdat de bal een kleiner contactoppervlak heeft.
Voor zwaartekracht of een andere kracht moet ik nog even nadenken en alles opdiepen, brb
quidquid excusatio prandium pro