Aarshaar schreef:
Ik vind het onzin om wél medelijden te hebben met soldaten en met zo'n jongen niet. Soldaten komen inderdaad op voor hun land en hebben gevochten voor mensen, maar soldaten zijn niet altijd even goed. Ieder slachtoffer verdiend medeleven.
nee niet ieder slachtoffer verdient medeleven omdat niet ieder slachtoffer "goed" is(hoewel het met soldaten meestal wat gecompliceerder licht) en als je dat wel heb je gek word.
Ik kan nu eenmaal geen medeleven hebben voor iemand die zomaar gestorven heeft. Daarbij heb ik geen medeleven met soldaten omdat ze gestorven zijn maar om wat ze daarvoor hebben gezien/meegemaakt. Het is ook niet zo dat ik alleen met soldaten medeleven heb of met alle soldaten. Bij lange na niet.
Maar soldaten hebben voor mij gewoon iets. Zij geven hun leven en meer voor iets waarvan zij denken dat het goed is. Voor een land dat vaak niet eens van hun is en voor mensen die ze waarschijnlijk nooit zullen zien, laat staan kennen.
Als je dat vergelijk met een jongen die dood geschoten is omdat hij iets fout heeft gedaan volgens de dader, dan heb ik toch eerder medeleven met die helden. Maar dat betekent niet dat ik het niet erg vind.
Daarbij komt dat ik veel verhalen van soldaten ken, en ik dus medeleven heb omdat ik die verhalen ken. Van deze jongen weet ik niets, dus voel ik niets.
Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall