Laat die pillen ten eerste maar al achterwege, die maken je hersenen sloom en dat is op een examen wel het laatste wat je kan gebruiken. Wat ik altijd doe als ik stress krijg tijdens een examen, is mijn naam overal opschrijven, zodat ik toch het gevoel krijg dat ik iets aan het invullen ben. Als je je dan kalmer voelt, moet je eens goed ademen en met een helder hoofd opnieuw aan de vraag beginnen. Weet je hem dan nog niet, laat je hem aan de kant liggen en ga verder met de vragen die je wel kan.
Stress voor het examen kan afhangen van verschillende redenen, waar enkele oplossingen voor zijn. Mijn moeder heeft overlaatst een cursus stressbeheer gegeven en zij zegt tegen mij dat een heel stuk afhangt van de slaap- en eetgedrag.
Je moet dus gezond eten -veel groenten en fruit, volkoren brood/spaghetti etc-, veel water drinken en vooral op tijd slapen. Als je tot het kot in de nacht moet studeren is er grote kans dat de leerstof die je dan 'verwerkt' niet blijft hangen, dus op zich heeft dat weinig nut. Al die dingen zouden je lichamelijke stress al moeten verminderen.
Wat ook helpt is zelfvertrouwen. Zorg dat je je leerstof goed onder de knie hebt, zodat je vol zekerheid naar je examen kan vertrekken en niet denkt 'Ach, had ik maar wat meer geleerd'.
Frankly my dear, I don't give a damn.