Foto bij De 100e Hongerspelen - 156

“Dag oom Ian”, zei Rue. “Mama houdt veel van jou. Ze miste je.”
“Dat weet ik, meisje”, lachte Ian. Hij omhelsde Rue kort en sloeg dan zijn armen om Vania heen.


“Dag oom Xandrijn”, Rue wilde hem omhelzen, maar Xandrijn ging er niet op in. “Ben jij boos?” Xandrijn reageerde niet.
“Hij is gewoon heel moe”, stelde Vania Rue voorzichtig gerust, met een blik op Xandrijn.
“Oh. Dan moet je slapen”, zei Rue. Ze ging door naar Kayla, die ze ook omhelsde. En van Kayla liep ze door naar Odette.
“Hallo.”
“Hallo”, zei Odette zacht.
“Nee”, gromde Xandrijn, en trok Rue hardhandig bij Odette weg.
“Auw”, ze begon zachtjes te huilen. “Dat doet pijn.” Ze rende naar Vania.
“Sst”, Vania knuffelde Rue en nam haar op. Het duurde een paar minuten voor Rue gekalmeerd was.
“Waarom is oom Xandrijn zo boos, mama?”
“Hij is niet boos op jou, meisje.”
“Op die andere?”
“Ja, maar daar hoef jij je geen zorgen om te maken.”
“Maar waarom, ze is toch lief? Ze heeft me water gegeven toen ik dorst had en…”
“Ze is stout geweest, en als iemand stout is zijn de grote mensen soms boos”, legde Vania uit. “Dat is normaal hoor, Rue. Is er nooit iemand boos geweest als jij stout was?”
“Nou, euh, soms”, bloosde het meisje.
“Zie je wel, er is niets aan de hand.”
“Krijgt ze dan ook straf?”
“Alle stoute mensen krijgen straf.” Op dat moment nam Vania haar besluit. “Kayla, Seija, breng Odette naar jullie grot en zorg dat ze niet weg kan. Ian en Xandrijn, ons hout is bijna op, kunnen jullie nog wat gaan sprokkelen?”
“Wat gaan wij doen, mama?”
“Wil jij dadelijk nog wat bessen gaan plukken met tante Kayla?”, vroeg Vania. “Ik ga met Seija even naar dat zieke meisje.”
“Als jij daarna ook mee bessen komt plukken”, eiste Rue.
“Beloofd”, glimlachte Vania.

***

“Het spijt me”, snikte Katniss, tussen het huilen door. “Ik, ik…”
“Je hoeft niets te zeggen, Catnip”, Gale legde zijn arm om haar schouders. “Kalmeer gewoon eerst even, oké? We gaan dadelijk aan het werk.”
“We kunnen hen nog redden, Katniss”, zei Haymitch nu ook. “En dat gaan we doen ook.” Katniss knikte aarzelend en stond op.
“Zo snel mogelijk dan.”

Reageer (2)

  • Marly2801

    harde manier om katniss wakker te krijgen...
    snel verder!(H)

    1 decennium geleden
  • xKimberley24

    VERDER!
    Rue is cute (H)

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen