24 feb 2012 - 15:29

“Je merkt pas wat je hebt, als je het niet meer hebt.” Dit gezegde is zo waar. Zeker in onze maatschappij waarin we niet zonder telefoon, internet, elektriciteit en nog vele meer kunnen. Momenteel ben ik een holbewoner, al sinds 2 en een halve uur. Sinds 8u deze morgen heeft een bepaalde firma alles dat naar ons huis loopt afgesneden tot waarschijnlijk 13u. Dat wil zeggen dat er geen internet, vaste telefoon, tv, water en elektriciteit is. En alles heeft zoveel gevolgen. Je beseft niet gebruik we maken van deze dingen. Internet, vaste telefoon en televisie afsluiten kan ik nog mee leven. Onze provider heeft ons de afgelopen 3 jaar verwaarloosd dus zaten we wel vaker zonder deze 3 dingen. Maar erger vind ik dat het water is afgesloten. Nu kun je niet koken, niet afwassen, niet douchen, niet schoonmaken, geen kleren wassen en noem maar verder op. Ik kan nu mijn ochtend- en middagthee niet zetten, dat is pas een grote ramp. Maar dan nog: ook al zouden we water hebben, kun je nog niet meer doen dan warm water nemen voor mijn thee en douchen omdat het elektriciteit ook afgesloten is. Dus alsnog niet koken, afwassen en blablabla, maar ook geen licht, geen verwarming (is niet elektrische maar wordt wel elektrisch geregeld), geen koeling in de koelkast en vriezer en eigenlijk bijna niets. Dus momenteel ben ik holbewoner Erica. Dan heb ik nog geluk dat mijn laptop nog een uurtje batterij heeft. Al is dat eigenlijk ook een dom verhaal omdat ik wist dat ze van 8-13u alles gingen afsluiten. Ik had dus mijn laptop kunnen opladen, dan had ik een tijdje langer kunnen typen. Want het blijft nu ook bij typen en patience omdat er geen internet is.

Met mijn voorbeeld wil ik maar gewoon staven hoe erg we aan onze luxe gehecht zijn. Dat als we ineens zonder vallen, dat we ons dan buitenbeen of holbewoner vinden. Maar eigenlijk zet dit je aan om eens iets meer te doen dan enkel internetten, tv kijken en al die andere ‘luxe’-dingen te doen. Ik bijvoorbeeld had sowieso gepland om kasten en dergelijke uit te ruimen en die te verplaatsen aangezien we deze week nog gaan schilderen. Het verloopt alleen wat moeizamer door het gebrek aan licht en muziek. Maar het kan andere mensen aanzetten om nog eens bij iemand op bezoek te gaan of gewoon buiten iets te gaan doen. Ga eens met de hond wandelen, knuffel je kat nog eens dood of ga even onverwacht langs bij je vriendje. Zo erg is een keer zonder je luxeproducten niet. Het is misschien niet praktisch, maar je gaat er niet dood aan. ;)

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen