25 juli 2011 - 12:00


“Je weet pas wat je hebt, als het er niet meer is.” Deze leuze hoor je wel vaker. Dan denk je bij jezelf wat je zou missen als je het niet meer zou hebben, maar het blijft een oppervlakkige gedachte. De laatste weken zit ik dieper dan het oppervlakkige. Ik realiseerde het pas toen ik in de douche stond. Ik stond nog geen 2 minuten in de douche en ineens viel overal in huis het elektriciteit uit. De werkmannen op dak hadden blijkbaar niet gemerkt dat ze ofwel de stoppen hebben doen doorslagen of dat ze toen ze bij de elektriciteitskast waren per ongeluk alle elektrische kringen in huis hadden afgezet. Dan sta je daar. Fijn. Ik was toch al nat dus besloot gewoon in het donker verder te douchen en alles op de tast te doen. Gelukkig geen misverstandjes gehad, maar ik besefte wel hoe wij zo afhankelijk zijn van elektriciteit en andere dingen uit de 21e eeuw. Wat doe jij als je opstaat? En wat heeft allemaal elektriciteit nodig. Denk eens na: je wekker, je lamp, de broodrooster, de radio, de tv, je computer,… Als de stoppen doorslagen en je zet het niet terug aan, zul je jezelf verbazen wat je allemaal niet mist. Gewoon de simpele dingen in het leven.

Nu zit ik al 2 weken zonder internet, aantal dagen loopt nog op. Door een stomme fout van een installateur van onze kabels en de straatwerken 3 jaar terug, zitten wij met grote problemen ivm internet, telefonie en televisie. Door straatwerken is een niet beschermde kabel (fout van provider) beginnen roesten. Het roesten zorgt ervoor dat we amper tot geen verbinding krijgen en met afgelopen slechte weer, is het erger geworden. En op dit moment weet ik gewoon hoe verwend we zijn hier in Europa. Wat doe je als je jezelf verveelt? Je gaat op internet of kijkt tv. Wat als je dat niet hebt? Tjah, ga maar een boek lezen. Dan ga je naar de bib en zie je dat die verlof heeft en dat verdere informatie op het net staat. Fijn, dus ook geen boeken. Tjah, dan maar mijn enige hobby zonder technieken uit de 21e eeuw: kayak. Dan maar hopen op beter weer. Achja, je weet jezelf op een gegeven moment toch te vermaken. Zo heb ik mijn haar vol vlechtjes gelegd en mijn gezicht eens geschminkt zoals de jongens van KISS. Verveling bevordert de creativiteit blijkbaar. Ik zit eigenlijk meer in over het feit dat onze telefoonlijn het niet doet. Als het wel even werkt, krijg je een tweede lijn erdoor te horen. Dus heb je een gesprek met mensen die jouw gesprek niet horen te horen en jij krijgt het gesprek van een ander te horen. Dat is nu nog geen groot probleem, ik heb een gsm. Het echte probleem is dat ons alarm op de telefoonlijn zit. Dus nu zitten we al enkele weken zonder beveiliging. Wat vrij verontrustend is want enkele dagen geleden is 3 huizen verderop ingebroken en zaten de dieven achter ons huis in de mais. Politie kwam met hondenbrigade ons erf op. Op zo’n ogenblik voel je jezelf onveilig. En langs de andere kant is dat totaal overbodig. Mensen hebben zich 200 jaar geleden ook prima vermaakt, beveiligd zonder dat ze eronder lijden. En wij, mensen van de 21e eeuw, zijn al ongelukkig als het internet uitvalt of als onze gsm plat is.

Tjah, verveling zet je aan het denken…
Wat doe jij als jij je verveelt? -buiten vervelen-

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen