Foto bij 6 Clove

Vervolg verhaal

Ik werd wakker van geroep en gebons op mijn deur.
"Wakker worden, over anderhalf uur moet je klaarstaan in het trainingscentrum!"
O ja. Ik hees mezelf vast in de trainingsoutfit, en ontbeet snel. Ik had gehoord hoe verbaasd sommige tributen waren geweest toen ze het eten hier zagen. Ik had thuis altijd genoeg te eten gehad, maar vooral de tributen uit de hogere districten hadden het thuis minder. Dus Katniss ook. Ook sneuvelden bij het bloedbad de meeste tributen uit diezelfde districten. Zij waren zwak en ondervoed, en konden vaak niet vechten. Dus met een beetje mazzel sneuvelde Katniss ook. Hoe eerder hoe beter. Maar sommige waren slim, die renden of al weg zonder iets te hebben gepakt, of pakten iets wat zo ver mogelijk van de hoorn afstond. Ondertussen waren Cato en ik op weg naar het trainingscentrum. We spraken nog even de laatste dingen door, over Glimmer. Hij zou haar zo gaan versieren en we zouden kijken of ze daar gevoelig voor was. Was ze dat niet, hadden we een probleem, dan moesten we iemand anders zien te regelen. We liepen het trainingscentrum binnen. Het was een grote hal met allerlei oefenmogelijkheden. Er stonden overal dummies, en rekken met wapens. Er waren zwaarden, speren, bijlen, en, tot mijn genoegen was er ook een groot rek met allemaal messen. Lang, kort, smal, breed, met een haak, noem maar op. Verder waren er dingen zoals knopen leggen, planten herkennen, er waren hoge blokken waar je overheen kon rennen terwijl anderen je probeerden te raken. Alles wat je nodig kon hebben in de arena kon je hier leren. Een donkere vrouw vertelden ons de regels, eigenlijk was er maar één belangrijk: je mocht elkaar hier nog niet vermoorden. En toen mochten we gaan oefenen. Ik liep naar het rek met de messen, en nadat ik er een aantal had gepakt ging ik in de rij staan bij de dummies. Toen ik aan de beurt was, ging ik klaar staan, pakte drie messen en gooide ze één voor één richting de dummies. Allemaal in de roos. Dat kon ik dus nog. Verder keek ik een beetje om me heen wie we konden gebruiken in ons beroeps-groepje. Sowieso de tributen uit één. Marvel was levensgevaarlijk met een speer, en Glimmer werd Cato's vriendin. Glimmer was handig met pijl en boog en messen, maar lang niet zo handig als ik. Maar ze kon erbij komen, en had ook nog wel een kans om te overleven. De tweede dag gebeurde er iets. Peeta, uit twaalf, viel uit een touw waar hij in klom. Glimmer, Marvel, Cato en ik stonden al sinds gisteren bij elkaar. We hadden gelijk een team gevormd. Glimmer was godzijdank gevallen voor Cato's charmes. We keken elkaar aan en begonnen te lachen. Katniss kwam naar hem toe, en zei iets tegen hem. Ik kon niet horen wat, maar daarop liep Peeta naar een rek met grote stalen ballen met punten erop, en pakte er een. Hij kon hem amper tillen. Hij deed dus nog een poging om zich belachelijk te maken. Hij ging op een rond plateau staan en zwiepte zijn arm omhoog. De bal vloog met een enorme kracht door de lucht, en kwam tegen een rek met speren aan. De helft van de speren viel kletterend op de grond, en het rek rolde weg. Vol bewondering keken we hem aan. Hij kon er ook bij. Kracht kwam van pas in de arena.
Zo trainden we een aantal dagen, en de privé-sessies kwamen eraan. Ik zou –vanzelfsprekend- messen gooien. Ik was benieuwd naar Katniss’ cijfer, het enige wat ik haar had zien doen was plantenherkenning, knopen leggen en strikken opzetten. Dat was niet genoeg om te overleven. En niet genoeg voor de Spelmakers.
Ik was als vierde aan de beurt. Het enige wat er voor de sessie aan messen stond, was dozijn simpele messen. Verder stonden er natuurlijk ook andere dingen, zoals de ballen waar Peeta mee had gegooid, speren, bogen, zwaarden, maar ook dat waren simpele wapens. Tijdens de training waren de dingen veel uitgebreider geweest. Er waren ook alleen maar wapens, dus Katniss zou hier niet veel aan hebben. Ik was benieuwd wat ze ging doen. Maar nu was het mij tijd. Ik pakte één van de messen, en keek rond. Er waren verschillende dummies, grote, kleine, zelfs bewegende. Ik ging voor een stel bewegende staan, en één voor één lichtten ze op. Ik gooide de messen met een zo sierlijk mogelijke zwiep, allemaal recht in de roos. De Spelmakers keken aandachtig toe, ik maakte een buiging, ze klapten en ik liep weg.
´s Avonds zaten we op de bank de uitslagen te bekijken. Marvel had een 9, Glimmer had ook een 9, Cato had een 10 en ik ook. Peeta had een 8, hij had waarschijnlijk alleen laten zien hoe sterk hij was, en dat was niet echt een wapen, maar het kwam wel van pas. Ik wachtte op Katniss´ uitslag, verheugde me op haar lage cijfer... Katniss´ foto kwam in beeld, en daarna haar cijfer: een 11. Ze was zo goed als dood. Ik ging haar vermoorden.

Reageer (1)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen