Lees de uitkomst en doe er wat mee.

Ben je wel eens gepest?

Ja
Nee
Een beetje

Ga je de uitkomst lezen?

Ja
Nee
Misschien

Stop pesten...
Een onderwijzeres in New York onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht. Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren. De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen. Toen kregen ze de opdracht om het papier voorzichtig weer open te vouwen, zodat het niet scheurde en het weer glad te strijken. Ze liet hen zien hoe vol littekens en vuil het papier was geworden. Toen zei ze de klas dat ze het papier moesten zeggen dat het hen speet dat ze het zo verkreukeld hadden. Maar hoe vaak ze ook zeiden dat het hen speet en hoe ze hun best ook deden om de kreukels weer uit het papier te halen, het lukte hen niet om het blad in de vorige gladde staat terug te krijgen. Ze wees haar leerlingen op alle littekens die ze achterlieten. En dat die littekens nooit meer zullen verdwijnen, hoe hard ze ook probeerden ze te repareren. Dat is wat er gebeurt als een kind een ander kind pest. Je kan zeggen dat het je spijt, je kan proberen het weer goed te maken, maar de littekens zijn er en die blijven. Mensen van 80 kunnen nu nog navertellen hoe ze op de lagere school gepest werden. De kreukels gingen er niet meer uit. De gezichten van de kinderen in de klas vertelden haar dat haar boodschap was overgekomen.
Ook ik moest mijn quiz omzettn tot een verhaal...

Reageer (113)

  • musicheart

    Ik heb dit verhaal al gelezen op facebook.
    Jammer genoeg kan ik meespreken over gepest te worden.
    Ik ben tot en met het eerste middelbaar gepest geweest en ik merk daar nog steeds gevolgen van.
    Eén verkeerd woord is voor mij voldoende om weer in een diepe put te vallen. Ik werk namelijk niet gepest door fysieke pijnen, maar door woorden. Telkens wanneer ik iemand vertrouwde en mij openstelde voor die persoon, misbruikte hij dat en brak er iets in mij.
    Nu ben ik nog steeds heel gesloten als ik nieuwe mensen ontmoet en als ze mij plagen, ben ik altijd bang dat er meer achter zit en dat ik dan weer gepest zou worden. De eerste schooldag is altijd een bang moment voor mij. Elke keer schrik moeten hebben dat er weer een oude pestkop bij mij in de klas komt en de groep aanzet om zich tegen mij te keren of een nieuwe pestkop die mee mijn vertrouwen in andere schendt, dat is echt niet aangenaam.
    Mijn laatste jaar in het lager was een hel voor mij. Ik had geen vrienden, zat altijd alleen en fantaseerde gewoon over een leven zonder pestkoppen, waar ik populair was en ze met eerbied naar mij keken.

    Ik ben levenslang getraumatiseerd en wens dat echt niemand toe.
    Daarom dat ik blij ben met wat die juf heeft gedaan, hierdoor worden tenminste een paar kinderen bespaard van deze hel.

    Pest alsjeblieft niemand, als je het eenmaal zelf ervaren hebt, zul je beseffen dat je soms op het randje van zelfmoord bengelt.

    1 decennium geleden
  • PR0UD0FY0Ux

    Ik ken dit verhaal al. Het ging door op Facebook. Toch heb ik heel erg respect voor de juf. Ze heeft gedaan wat de meesten niet konden. Voorkomen dat een van haar leerlingen in een hél terecht zou komen.

    1 decennium geleden
  • Fennec

    Dat is zo waar.
    Ok, ik ben er weer redelijk bovenop gekomen maar ik word nog altijd woedend ald ik anderen gepest zie worden, gewoon omdat ik weet dat het mij bijna mijn leven gekost had. Ik heb geluk gehad een jaar eerder van die school af te kunnen. Middelbare school wisselde ik telkens van klas en pas sinds twee jaar voel ik me prettig in de klas.
    En voor degenen die gepest worden; het ligt echt niet aan jou. Je hoeft niet dom, lelijk of dik te zijn om gepest te worden, vaak is het juist zo dat je wordt gepest vanwege het omgekeerde, mensen zijn vaak jaloers en zien alleen de goede cijfers of dat mooie meisje of iemand die zichzelf durft te zijn.

    1 decennium geleden
  • TheSamanthaW

    Pesten moet echt stoppen, ik ben zelf gepest en ik denk dat ik dit aan m'n mentor voorstel om te doen met heel de 2de klas (daar zitten dus ook mijn pestkoppen in die nu nog steeds slachtoffers aan het maken zijn). Hopelijk doet de school er dan wel iets aan. Ze hebben mij aan m'n lot overgelaten, dit betekent dat ik op de rand stond van zelfmoord, maar ik kon ze niet laten winnen, ik kon het niet, niet omdat ik het niet wou, nee integendeel het was juist wat ik wou, maar ik dacht aan m'n nichtjes en m'n vrienden en alle kinderen die gepest worden en op die rand stonden/staan. om te kunnen zeggen 'je komt er wel door heen, ik ben er ook door heen gekomen, ik geloof in je.' vooral die laatste zin betekent veel. Ik hoop dat met deze quiz heel veel mensen nu zien dat ze eigenlijk iemand mishandelen en de gevolgen voor de rest van hun leven zijn.

    1 decennium geleden
  • Nietsmismee

    ik word veel gepest omdat ik erg verlegen en stil ben, dan komt bijvoorbeeld een rot jongen op mij af, en gaat hij doen dat hij me leuk vind enzo, of pakt spullen van mij af..
    hij doet altijd zo vervelend....zucht..
    en ook een paar meiden pesten mij, houdt het dan ook nooit op...:(
    En ze noemen mij autist zonder reden, en dat terwijl ik 3 jaar lang in klassen heb gezeten met alleen maar autisten ik was zo bang, als ze boos waren zo..en dan was ik zo blij dat ik op een normale school kon..en dan nu dit...

    ~Prachtig geschreven~(H)(flower)(K)

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen