Foto bij De 100e Hongerspelen - 21

“Dat lijkt me een goed idee”, zei Effie. In tegenstelling tot vroeger was ze trots op district twaalf en vond ze het een eer om hen te mogen begeleiden. Bovendien vond ook zij de Hongerspelen afgrijselijk, en had ze dus absoluut geen problemen meer met wat rebellie.

“Ik ga met Toista praten, de mentor van elf”, verduidelijkte Katniss even voor Vania en Ian. Eigenlijk was het tegen de regels, maar ze wist dat niemand haar zou verraden.
“Ik ga mee”, stemde Peeta in. Katniss liep naar haar kamer en kwam terug met een boek. Ze gaf het aan Vania.
“Bekijk dit al maar even terwijl we weg zijn, er staan ontzettend veel planten in”, glimlachte ze.
“Is dat het boek van je moeder, mam?”, vroeg Ian verbaasd. “Je was er altijd zo zuinig op.”
“Er mag ook niets aankomen, maar jullie hebben het nodig nu. Ik vertrouw erop dat je er zorgvuldig mee omgaat.”
“Dat zullen we doen”, beloofde Vania.
“Oh, en euh, mam?”, zei Ian. “Ik heb Adriënne weer gezien daarstraks, ze zat bij de spelmakers.”
“Wat?”, schrok Katniss.
“Ik had de indruk dat ze zich er niet op haar gemak voelde”, vertelde Ian verder. “En toen we Rue te hulp waren geschoten leek ze dat goed te keuren.”
“Dan zal Snow haar wel gedwongen hebben”, zei Peeta. “Adriënne zou dat nooit voor haar plezier doen.”
“Je hebt gelijk”, zuchtte Katniss. “Nou jongens, goed studeren hoor, we komen zo snel mogelijk terug.”
“Oké, tot straks”, glimlachte Vania. Ian knikte enkel.

***


“Katniss, Peeta, ik had jullie niet verwacht!”, zei Toista verbaasd. “Wat doen jullie hier?”
“Praten”, glimlachte Peeta. “We storen hopelijk niet?”
“Nee hoor”, zei Toista. Katniss keek om zich heen.
“Waar zijn Rue en Xandrijn?”, vroeg ze.
“Rue slaapt al, ze was ontzettend moe”, zei Toista. “Ze is echt nog te jong hiervoor. En Xandrijn zit op zijn kamer, hij heeft het ergens moeilijk mee, al wou hij niet zeggen waarmee. Maar waarvoor zijn jullie hier?”
“Vania heeft gevraagd of ze Rue kunnen beschermen in de arena, om met drie te winnen”, zei Peeta zonder omwegen.
“Denk je dat dat kan? Drie winnaars?”
“Het is een gok”, zei Katniss. “De vraag is hoe ze met drie kunnen overblijven.”

Reageer (2)

  • NEWgirlS

    gewoon blijven lopen voor de beroeps xD
    snel verder

    1 decennium geleden
  • Eef95

    Ze moeten gewoon een hele boel bondgenoten hebben, (en zorgen dat de beroeps hun eten kwijt raken, dat kan ook helpen ;) )

    snel verder

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen