Nog een hoofdstukje

I(H)reacties

“Allemaal op twee rijen”, beval Peter. De vampiers deden onmiddellijk wat hij vroeg. “Goed zo”, knikte Peter tevreden. “Ik zal jullie opleiden tot goede soldaten. Hoe beter jullie je best doen, hoe meer kans dat we winnen en hoe eerder Maria jullie zal belonen. Ga per twee staan.” De zes vampiers gehoorzaamden onmiddellijk.
“Goed, Charlotte, als je in een gevecht zat, hoe zou jij Laura dan proberen overwinnen? Doe eens voor. Laura, probeer je te verdedigen.” Charlotte en Laura vochten tegen elkaar, tot Charlotte Laura overwonnen had.
“Genoeg”, zei Peter. “Dat was een zeer goed gevecht. Charlotte dacht duidelijk na over hoe ze Laura kon overwinnen, terwijl Laura op haar instinct vertrouwde. Het is de bedoeling dat jullie leren na te denken over de manier waarop je vecht. Vele legers zullen enkel op hun instinct vertrouwen, iemand die nadenkt heeft veel meer kans om te winnen en te overleven.” De vampiers knikten gehoorzaam. “Probeer nu per twee de ander te overwinnen. Je kiest zelf of je nadenkt of op je instinct vertrouwd, maar zeg dat niet tegen je partner. En doodt elkaar niet. Na elk gevecht bespreek je met je partner wie op welke manier heeft gevochten en wie er gewonnen heeft om zo van elkaar te leren. Aan het werk.”

“Op twee rijen, onmiddellijk”, zei Jasper tegen zijn groep. Lui gingen de vampier op twee wanordelijke rijen staan. “Noemen jullie dit rijen? Noemen jullie dit discipline? Dit is wanorde. Ik zei rijen, geen hoop. Vooruit, allemaal op een rij, en deftig”, beval Jasper. Dit keer stonden de vampiers iets beter geordend. Jasper liep langs de rij. “Jullie moeten leren je te gedragen als een leger, als soldaten. Zonder discipline maak je geen kans. Kijk”, Jasper wees naar Peters groep, “dat is een leger, dat zijn soldaten die de vijand kunnen overwinnen. Jullie zijn een bende lamzakken. De enige manier om eten te verdienen is trainen, werken, een leger vormen en een slag winnen. Wie zijn best doet krijgt eten, de anderen helemaal niets. Wat zijn wij?”
“Vampiers”, mompelden enkelen.
“Wat vormen wij?”, riep Jasper.
“Een bende pleziermakers”, antwoordde Lowie, terwijl enkel Jelle zei: “Een leger.”
“Een leger, at is wat wij vormen”, zei Jasper. “En om een leger te vormen is er training nodig. Jij daar”, zei hij tegen Jelle. “Kom hier.” Jelle liep naar Jasper. “Hoe zou jij je tegenstander overwinnen? Loop rond de groep, en doe het bij iemand voor. Maar doodt hem niet.” Jelle liep gehoorzaam rond de groep, greep Lou om haar middel en drukte haar net niet fijn. Lou probeerde zich te bevrijden.
“Goed, laat los,” zei Jasper, “en ga weer op je plaats staan. De manier die Jelle ons heeft getoond is de meest voor de hand liggende manier. Daarom is dat de manier die je zeker niet mag gebruiken in het gevecht, dat is de enige manier waarop ongetrainde vampiers voorbereid zijn.” Jasper legde uit hoe ze wel moesten vechten, maar bijna niemand luisterde.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen