Soms vraag ik me af waarom het leven niet perfect is. Bijvoorbeeld je prins op het witte paard vinden. Letterlijk, waardoor je alles krijgt wat je wil. Ik moet het leven eigenlijk niet vergelijken met sprookjes, die zijn ook niet perfect. Sterker nog, ze lopen vrijwel altijd slecht af. In de kleine zeemeermin verandert het arme meisje in bellen, de wolf wordt neergeschoten en opengesneden in Roodkapje en de stiefzusters worden in Assepoester zielig achtergelaten en vinden nooit hun ware liefde, terwijl ze er niks aan kunnen doen dat hun moeder ze zo verwend heeft en ze zo slecht heeft opgevoed. Nee, sprookjes zijn geen verhalen waar je tegen op moet kijken. Mijn favoriete sprookje loopt dan ook niet geweldig af. Het gaat over de engel van de zonsopgang. Niet erg bekend. Hij is dan ook ontstaan op het landgoed van mijn familie. In het midden van het landgoed staat een grote boom, omringd door een meer. Volgens de legende zou de engel van de zonsopgang elke ochtend in het meer moeten baadden. Op een dag zag een jongeman haar liggen, onder de boom. Ze was in slaap gevallen. Hij greep zijn mes en sneed haar vleugels er met vlugge bewegingen af. De engel voelde er natuurlijk niks van, want het is een sprookje. De man verstopte de vleugels. Toen de engel wakkeer werd en zag dat haar vleugels weg waren begon ze te huilen. De man beloofde dat hij haar gelukkig kon maken en vroeg haar ten huwelijk. Omdat de engel niet kon terugkeren naar de hemel stemde ze in. Samen kregen ze vele kinderen. Maar de engel werd nooit gelukkig. Ze verzwakte sterk. De oorzaak was mede omdat ze het hemelse licht niet meer zag. Een paar maanden later stierf ze. Geen prettig verhaal. Toch moest mijn opa mij dit verhaal vroeger elke dag vertellen. De man en de engel waren zijn overgrootouders. Hij heeft alleen zijn overgrootvader gekend, omdat zijn overgrootmoeder al dood was. Ik weet niet of dit verhaal echt is. Om heel eerlijk te zijn hoef ik het ook niet te weten. Ik heb andere dingen om me zorgen over te maken.

Reageer (1)

  • Cieltje

    mijn rectie weet je al..........

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen