Foto bij 48. Friedolien's knots routine.

Maaike pov. :

Ik liep bijna de kleedkamer binnen en Friedolien vloog rond mijn nek. “ Hoe heb je dat gedaan?” gilde ze bijna. “ Geen strafpunt?! Ik kan het niet geloven.” “ Ik ook niet.” Gaf ik toe. Ik begreep het niet zo goed. Die fout was duidelijk zichtbaar geweest. Nuja, het was mooi meegenomen. Irina kwam ook onze kleedkamer binnen en zei tegen Friedolien : “ Je moet je omkleden, zo meteen moet je op met je knotsen.” Friedolien knikte en Irina nam de wit met roze knotsen die al klaar stonden op een tafeltje. “ Mag ik mee gaan kijken in de zaal?” vroeg ik en ik probeerde schattig te kijken. Ik zag Irina even zuchten. “ Toe coach.” Smeekte ik. Ze draaide even met haar ogen en zei toen dat ik mee mocht. “ Dank u!” riep ik. “ Wil je me nog zenuwachtiger krijgen ofzo?” zei Friedolien. “ Ach Frie, denk gewoon dat het een soort van repetitie is. Dan ben ik ook aanwezig.” Zei ik. “ Kan je echt niet hier op het tv’tje kijken?” probeerde ze nog eens. “ Neen, ik ga mee.” Zei ik verzekerd. Friedolien stopte haar strijd om me hier te houden en deed haar turnpak verder aan. terwijl ze haar omkleedde keek ik op het tv’tje naar de andere meisjes die nog moesten. Het laatste meisje was afgewandeld en terug verscheen het klassement op het scherm. “ Friedolien je staat voorlopig 2de!” riep ik uit. Ze draaide haar hoofd naar het tv scherm en ik kon zien dat ze het niet kon geloven. “ En jij?” vroeg ze. Ik liet mijn ogen over het klassement glijden. “ Ik sta op 1 samen met Aliya.” Gromde ik. ‘ Straks goed je best doen. Je moet beter zijn dan Aliya.” Zei Irina om me op te peppen “ Ik weet dat je het kan, dus laat het me zien.” Ik knikte en kreeg er terug zin in. “ Zal ik doen coach!” zei ik gemeend. Ondertussen verscheen op het scherm dat we aan de knots routines gingen beginnen. “ Friedolien, jij moet als 2de.” Merkte ik op. Ze knikte zenuwachtig. “ Kom laten we terug naar de zaal gaan.” Zei Irina. Ik stond op en Friedolien wandelde al naar buiten. Dit was echt altijd zo’n heen en weer geloop. Je kon je dat niet voorstellen. Overal liepen gymnasten heen en weer. Sommige renden echt door de gangen. Anderen wandelden rustig heen en weer. Weer andere zaten op de gang nog wat te oefenen of te praten met andere trainsters of turnsters. “ We moeten ons haasten.” Jammerde Friedolien toen ze zag dat ik rustig door de gang wandelde. “ Ja,ja ik zet mezelf een standje hoger.” Zei ik en ik wandelde wat sneller. Met Irina achter ons kwamen we terug aan in de zaal. Het meisje dat als eerste moest was al bezig. Friedolien trippelde wat op en neer op haar plaats. “ Rustig meid, het komt goed.” Zei ik en ik legde mijn hand op haar schouder. Ze blies even in haar handen om ze te alten afkoelen en ik gaf haar ,haar knotsen aan. Het meisje op de turnmat had gedaan en liep van de mat. “ Je kan het.” Zei ik. Friedolien beet op haar onderlip. Ik gaf haar ene knipoog. Irina kwam aan de andere kant naast haar staan. “ Het is aan jou.” Zei ze. Friedolien nam nog eens diep adem. “ En nu komt de stem.” Gokte ik luidop en inderdaad daar was ze. “ Clubs, Friedolien Quintens, German federation!” ik playbackte wat ze zei en Friedolien schoot in de lach. Irina keek me kwaad aan en ik deed vlug terug normaal. Plots besefte ik dat het waarschijnlijk op tv ook te zien zou geweest zijn. O nee, Bill en Tom zouden kunnen lachen met me. Friedolien wandelde op en ging in positie staan. Al snel hoorde je het startsignaal en startte Friedolien haar knots routine.

Met een brede glimlach begon ze te dansen. Alles ging gewoon perfect! Dit was één van haar beste routines ooit. Al snel eindigde Friedolien en groette ze af. “ Kom.” Zei Irina tegen me en ik volgde haar. Irina ging al op de zetel zitten. “ Zit ook maar neer.” Zei ze tegen me. Ik keek haar raar aan. “ Maar …” begon ik. En voor ik het wist trok ze me op de zetel zodat ik zat. Friedolien kwam afgewandeld met haar knotsen in haar handen. Vrolijk ging ze tussen ons zitten en gaf ze een kus aan Irina en aan mij. Beiden zwaaiden we naar de camera. Ik zag zo voor me hoe Tom en Bill nu thuis voor hun tv zaten te lachen om ons. Hierdoor kreeg ik een brede grijns op mijn gezicht. De punten verschenen op het schermpje voor ons. Ik vloog om Friedolien haar nek terwijl we bleven naar het schermpje kijken. ze had 2 punten voorsprong op de vorige. Dat was keiveel. Meestal scheelde het maar een halve punt of 0.75. Maar nu. Zelf kon ze het ook niet geloven en Irina gaf haar 2 kussen op Friedolien haar wang. Dit hadden we nog nooit meegemaakt. Schitterend! Blij stonden we op en liepen naar de kleedkamers.

Reageer (1)

  • AlreadyGone

    snel verder!
    Je verhaal is super!
    x

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen