Basisregel
We schrijven regelmatige meervoudsvormen zoals we ze uitspreken. Je plakt dan gewoon -en, -n of -s aan het woord.
      A) voet - voeten
      B) akte - akten, aktes
      C) appel - appels
Soms zijn er vormen die onregelmatig lijken, maar die je toch automatisch goed zult schrijven als moedertaalspreker van het Nederlands. Je gebruikt dan vanzelf wat je weet over wanneer je klinkers lang of kort uitspreekt om erachter te komen dat je bijvoorbeeld een medeklinker moet verdubbelen of een klinker juist maar één keer moet schrijven. Je schrijft ook deze vormen dus eigenlijk gewoon zoals je ze hoort.
      D) pot - potten
      E) straat - straten
      F) huis - huizen
Toch zijn er ook wat uitzonderingen op de regel dat je een meervoudsvorm schrijft zoals je het hoort.

Woorden die eindigen op een lange klinker
Als een woord eindigt op één klinker die we als een lange klinker uitspreken, plakken we niet gewoon -s achter het woord, maar zetten we er een apostrof tussen. Je moet er dan dus -'s achter zetten.
      G) oma - oma's
      H) risico - risico's
      I) haiku - haiku's
Hetzelfde geldt als een woord eindigt op twee klinkers die we niet als één klank uitspreken.
      J) alinea - alinea's
      K) duo - duo's
Houd er rekening mee dat je wél gewoon -s achter het woord zet in alle andere gevallen. Dit is dus als het gaat om een woord dat eindigt op één klinker die niet lang wordt uitgesproken (zoals in L), op één klinker met een accent (zoals in M), op meerdere klinkers die als één klank worden uitgesproken (zoals in N, O en P) of op een medeklinker die niet wordt uitgesproken (zoals in Q).
      L) lente - lentes
      M) café - cafés
      N) vakantie - vakanties
      O) cadeau - cadeaus
      P) essay - essays
      Q) escargot - escargots

Trema's
Sommige woorden die eindigen op -ee hebben in het meervoud een uitgang die klinkt als -en. Omdat je echter niet zomaar drie e's achter elkaar kunt hebben staan, zetten we een trema op de laatste e. Dit wordt dan -ën.
      R) idee - ideeën
      S) ree - reeën
Er zijn ook woorden die eindigen op -ie en een uitgang krijgen die klinkt als -en. Als de klemtoon op die laatste lettergreep met -ie valt, zet je hier -ën achter.
      T) melodie - melodieën
      U) industrie - industrieën
Als de klemtoon níét op de lettergreep met -ie valt, zet je er alleen -n achter en komt er een trema op de e van -ie.
      V) bacterie - bacteriën
      W) porie - poriën

Latijnse woorden
Sommige woorden hebben erg ongewone meervoudsvormen omdat ze uit het Latijn of Grieks komen.
      X) politicus - politici [Latijn]
      Y) musicus - musici [Latijn]
      Z) historicus - historici [Latijn]
Meestal zijn de "vernederlandste" meervoudsvormen echter ook goed. Je mag dan zelf kiezen.
      a) forum - fora, forums [Latijn]
      b) aquarium - aquaria, aquariums [Latijn]
      c) jubileum - jubilea, jubileums [Latijn]
      d) catalogus - catalogi, catalogussen [Grieks]
      e) crisis - crises, crisissen [Grieks]
Let op! Zorg dat je de twee juiste meervoudsvormen van deze woorden niet mengt. Je kunt het oorspronkelijke meervoud gebruiken of het enkelvoud van het woord nemen en daar de Nederlandse regels op toepassen, maar je kunt niet de Nederlandse regels voor meervoud op het Latijnse of Griekse meervoud toepassen. Fora's is bijvoorbeeld absoluut fout.

Bij twijfel
Als je toch twijfelt over hoe je het meervoud van een woord moet schrijven, is het handig om de juiste meervoudsvorm op te zoeken. Dit kan heel gemakkelijk in ieder Nederlands woordenboek. Er zijn ook websites die je kunnen helpen, zoals meervoudvan.nl of sites die als online woordenboeken werken, zoals woorden.org en vandale.nl.

Reageer (2)

  • Grindelwald

    Sommige woorden die eindigen op -ee[komma] hebben in het meervoud (cat)

    9 jaar geleden
  • EvilCupcake

    is het erg als ik deze teks kopieer en op word plak en print,
    want dit is super handig voor school :|

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen