Samen met Gideon sta ik voor het standbeeld van het schoolhoofd 's kantoor. 'Luister, ik heb geen idee wat het wachtwoord is,' zegt Gideon. Ik haal even diep adem. 'Ik wel, geen zorgen.' Ik schraap mijn keel. 'Macarons!' Langzaam begint het standbeeld te draaien, en komt de wenteltrap tevoorschijn. 'Serieus? Macarons?' Ik haal mijn schouders op. 'Het schoolhoofd is niet zo deftig met zijn wachtwoorden. Kom, laten we gaan.' We lopen naar boven. Ik sta voor de deur. Dit voelt eigenlijk heel ongepast. Normaal moet je een afspraak hebben. 'Ik realiseer me nu, we hebben geen afspraak!' Ik wil omdraaien, maar Gideon klopt al op de deur. Met een ruk draai ik me om. 'Wat doe jij nou?!' Gideon kijkt me aan. 'Kloppen. We merken vanzelf wel of hij tijd heeft of...' 'Binnen.' 'Daar, zie je,' zegt Gideon. Hij opent de deur en loopt naar binnen. Ik loop snel achter hem aan. Professor Perkamentus zit achter zijn bureau, en wenkt ons dichterbij. Een beetje onwennig loop ik achter Gideon aan. 'Ah, meneer Connely en mevrouw Fahrling. Wat kan ik voor jullie doen?' Gideon kijkt me aan. 'Nou...Er is iets wat u moet weten. Misschien weet u het al, natuurlijk...Maar...Eh...' 'We vermoeden dat Malfidus en enkele andere studenten lid zijn van een soort Jeweetwel fanclub,' zegt Gideon. 'Ja, dat wat hij zegt,' vervolg ik. Ik zie dat Perkamentus rechter gaat zitten. 'Aha. En waarom vermoeden jullie dat?' 'Er zijn meerdere studenten die erover praten. Zelfs Eliza Erckhart. Zij en Corbain Jeegers hebben al een paar jaar een relatie. En we hoorden haar erover praten tegenover een Zwadderich studente.' Perkamentus knikt alleen. 'Misschien is het niks,' zeg ik. 'Oh nee,' zegt Perkamentus. 'Het is niet niks. Maar je vermoedens waren correct. Er vinden geheime ontmoetingen plaats. En ik was ervan op de hoogte. Ik wist echter niet dat zoveel studenten ervan op de hoogte waren.' Hij staat op. 'Wat ik nu ga zeggen, blijft tussen deze muren. Is dat duidelijk?' Hij kijkt ons streng aan. Beide knikken we. 'Mooi zo. Jullie hebben waarschijnlijk gehoord van de onrust die heerst buiten de school. En van de tovenaar die zich Voldemort noemt.' Ik kruip een beetje in elkaar. Ik zie dat Gideon zich ook ongemakkelijk voelt. Perkamentus gaat verder. 'Veel van zijn ideeën vinden aanhang bij rijke, aristocratische volbloed families. Het idee van puur bloed, van overheersing, het uitschakelen van dreuzels. Nu weet ik dat jouw familie daar niet veel voor voelt. Maar voor de meesten, zijn dit mooie idealen. Zo ook voor de familie Malfidus. Of Lucius deze ideeën deelt, ik denk het wel.' Ik kijk naar de vloer. Dus er is geen mogelijkheid om hem te overtuigen. 'Ze zeggen ook dat er ook echte handlangers bij zijn,' zegt Gideon. 'Dat heb ik ook gehoord. Het lijkt erop dat we de patrouilles moeten aanscherpen. Als er inderdaad dooddoeners op het terrein zijn, moeten we dat meteen aanpakken.' Hij gaat weer achter zijn bureau zitten. 'Het is goed dat jullie naar me toe zijn gekomen. Mochten jullie meer horen, schroom niet om naar me toe te komen. Maar breng jezelf niet in gevaar! Dit zijn serieuze zaken. Ik neem het vanaf nu over. Ik zal de schouwers op de hoogte stellen.'
Samen met Gideon loop ik naar mijn leerlingenkamer. 'Weet je zeker dat ik niet met je mee moet lopen naar je leerlingenkamer?' vraag ik hem. Hij schudt zijn hoofd. 'Nee, ik red me wel. Het belangrijkste is dat jij nu hier bent. Ik zie je morgen weer.' Hij geeft me een kus op mijn voorhoofd en we nemen afscheid. Ik loop naar de ingang toe. 'Ik zit niet in een eeuw, wel in een jaar. Niet in een seizoen, maar wel in een maand. Niet in een week, maar wel in een dag...' 'De letter A' antwoord ik. 'Goed geantwoord.' De deur opent zich en ik loop naar binnen. Ik kijk nog een keer snel achterom. Ik zie Gideon nog net de hoek omlopen. Zo te zien heeft hij gewacht totdat ik naar binnen liep. Ik moet even glimlachen. Hij is zo lief... Ik loop de trap op naar boven en hoor achter me de deur dichtgaan. Ik zie Meghan zitten. Zij weet ook van de situatie. 'En? Wat zei het schoolhoofd?' Ik ga naast haar zitten. 'We hebben hem verteld wat er aan de hand was. Hij wist er deels vanaf. Hij zei dat hij de schouwers op de hoogte zou stellen.' Meghan knikt. 'Oké dan. Denk je dat zijn vader ervan af weet? Je hebt Cindy gehoord. Er zouden...Dooddoeners bij zijn. En er gaan verhalen rond over Abraxas Malfidus.' Ik haal mijn schouders op. 'Ik zou het niet weten. Perkamentus zei dat we ons er verder niet mee moesten bemoeien. Hij zou het over nemen. Ik denk als Lucius en zijn vader er echt deel van uitmaken, dat we het vanzelf wel zullen merken.'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen