Gale
Zodra Gale samen met Liam aankomt in de cafetaria is het al hommeles. Sommige jongens uit de vriendengroep reageren offensief op Liam. Gale voelt het vuur in zich alweer aanwakkeren, want het maakt hem lichtelijk kwaad.
Het is idioot ze dwingen dat hij zich moet verantwoorden. Het is ronduit idioot. Als ze beginnen te speculeren over de zoen, krijgt Gale zwarte vlekken in zijn zicht. Menen ze dit? Ja, het is de waarheid, maar dan nog, hij pleegt geen misdaad ermee. En Liam moeten ze er niet op afrekenen.
Gale wil hard uithalen in zijn reactie, maar stopt voordat hij er iets doms uitgooit. De kou op zijn arm laat hem terug bij bezinnen komen. Hij hoort ook het gekraak van ijs. Direct denkt hij terug aan gisteren, toen Liam zichzelf bijna tot dood bevroren had. Dat houdt hem tegen om de situatie erger te maken, dat wil hij Liam niet aandoen.
Liam haalt snel zijn hand weg en dan wordt hij geroepen door een begeleider. Gale wil vragen waar dat goed voor is, maar Liam is al zo snel vertrokken dat hij daar de kans niet voor kreeg. Het valt hem dan op dat Cliff’s ogen een paarsachtige kleur krijgen, wat betekent dat hij iets doorkrijgt. Gale ziet hem zorgelijk kijken, maar laat dat even voor wat het is. Eerst heeft hij nog een appeltje met ze te schillen.
‘Jullie moeten niet denken dat ik jullie een verantwoording schuldig ben.’’ Kaatst hij fel terug. Eén van de jongens, Laurens, gaat daar meteen op in.
‘’We zijn een genootschap. Bloedbroeders, weet je nog? We hadden gisteren een bijeenkomst en jij was er niet zonder je af te melden’’
Gale wil hem een klap in zijn gezicht geven. Sinds wanneer nemen ze die regels zo letterlijk? Dat hebben ze nog nooit gedaan.
‘’Nou en? Ik overleef wel een avond zonder drank en drugs. In tegenstelling tot anderen..’’ Haalt Gale uit.
Wellicht te opvliegerig, maar dat zijn zijn vrienden wel gewend.
‘’Je hoeft niet zo aanvallend te doen, Blaze. Het is gewoon frappant dat je ons telkens laat stikken sinds die freak in zicht is.’’
‘’Fuck off, Laurens.’’
Gale voelt zijn handen verwarmen door het vuur. Cliff grijpt in en komt tussen beiden.
‘’Even een break, jongens. We praten later verder anders worden er straks dingen gezegd waar jullie spijt van krijgen.’’
Na Cliffs tussenkomst lijkt de situatie even te de-escaleren. Gale voelt zich echter nog steeds boos en gefrustreerd. Al had hij wel kunnen verwachten dat zijn vrienden zo zouden reageren. Het voelt alsof hij in een lastig parket zit: aan de ene kant wil hij zijn vrienden niet verliezen, maar aan de andere kant wil hij ook niet dat Liam de dupe wordt van hun gedrag.
Er zijn nog geen reacties.