(Dit is een brief die de negenjarige Hannah naar haar ouders heeft geschreven)

Het Meisje In De Bezemkast

11 Januari 1944, Amsterdam


Lieve Papa en Mama,

Ik mis jullie.
Oom Frank en tante Fanny zijn lang niet zo lief als ik dacht.
Sinds ik uit de trein stapte begon tante Fanny al te mopperen, en oom Frank heeft nooit tijd voor me.
Oom Frank kookt elke dag hetzelfde en mijn buik doet pijn. Als ik zeg dat ik honger heb, doet hij alsof ik niet besta!
Ik mag van tante Fanny ook niet op mijn bed springen, of met mijn pop spelen terwijl ze mijn haar borstelt. En ze trekt altijd veel te hard aan mijn haren als ze dat doet!
En ik moet opeens zo’n stomme gele ster op mijn kleren dragen! Ik vind hem hartstikke lelijk, en volgens mij vinden de kinderen uit mijn klas dat ook, want niemand wilt meer met me spelen. Tante Fanny werd heel boos toen ik zei dat ik mijn sterretje niet wou dragen.
Ze zeggen zelfs dat ik niet naar de radio mag luisteren, wat van jullie wel altijd mocht.
Ik vind het stom hier, en ik wil naar huis.
Vandaag kwamen oom Frank en tante Fanny me midden op de dag uit school halen, en hebben me in de bezemkast opgesloten. Ik weet niet waar ze zijn, maar ze zeiden dat ze weg gingen. Zonder mij!
Ik mag de deur niet openmaken, maar ik hoor geklop en boze mannen bij de voordeur. Ze schreeuwen, maar ik weet niet wat ze zeggen. Ik ben toch niet stout geweest?
Gisteren had Liesje uit mijn klas verteld over de Gemene Mannen. Ze zei dat ze je kwamen ophalen en enge dingen met je zouden doen als je niet lief was geweest, zoals bij haar broer die met een jongetje wou trouwen. De juf zei dat het maar verhaaltjes waren, maar ik ben bang dat ze me gevonden hebben!
Misschien hebben ze gezien dat ik mijn tong naar tante Fanny heb uitgestoken, en zijn ze daarom zo boos.
Misschien zien ze nu wel dat ik stiekem met jullie aan het praten ben, want ze kloppen harder en het geschreeuw wordt erger. Ik wil niet dat ze boos zijn!
Volgens mij zijn de boze mannen binnen gekom—–


Reageer (1)

  • Rubin

    Vanaf dat ik las over die gele ster.. :c

    5 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen