Keizer wist het zeker, deze jongen was een goede keus.

Het dossier van Valentijn de Boer

Valentijn de Boer werd geboren op 14 februari 1967, als de zoon van Herman de Boer en Josy Rutherford, een Engelse. Hij had eigenlijk Hendrik-jan moeten heten, naar zijn grootvader. Josy hield niet van die naam, waarschijnlijk omdat ze niet hield van haar schoonvader, die een stijve benepen man was. Toen ze net zwanger was en had uitgerekend dat het kind in februari geboren zou worden, had ze tegen haar man gezegd:
'Oké, ik zal me aan jullie stomme, ouderwetse Nederlandse gewoontes houden,tenzij...'
'Jullie hebben in Engeland dezelfde stomme gewoontes', zei hij geërgerd.
'... Tenzij hij of zei op 14 februari geboren wordt. dan heet het kind Valentijn of Valentina.'
'Afgesproken,' had Herman geantwoord.
En dus hij werd geboren op de 14 februari, want Josy had haar leven goed geregeld.
'Je bent me er een,' zei Herman, terwijl hij haar bleke gezicht kuste.
'Twee jaar geleden, op deze dag, kreeg ik een prachtige liefdesbrief,'zei ze. 'Zonder afzender. Toch wist ik meteen dat hij van jou was.'
'O ja?' zei Herman gevleid.
'Ja, aan de fouten in het Engels.'
'gelukkig maak jij nooit fouten in het Nederlands,' zei Herman galant.
'Je noemde me in je brief toen Dearest Valentine,' zei Josy. 'Nu krijg je van mij een valentijn terug.'
Een nogal rustig en ernstig kind was hij, dat soms enorme pret kon hebben. Hij kon schateren als zijn vader gekke bekken trok of als zijn moeder hem onder de voeten kietelde. Het kwam voor dat ze met zijn drieën over de grond rolden van het lachen.
Jammer genoeg kwam er niet nog een kind. Josy en Herman wilden het graag, maar het lukte niet.
Valentijn ging inmiddels naar school en leerde lezen. Zijn vader sprak hem er plechtig over toe.
'dit is een grote gebeurtenis,' zei hij. 'De prachtigste deur van de wereld gaat open, de deur naar alles wat er in de wereld geschreven is. Weetje welke deur? de deur van alle boekenkasten. de deur van alle bibliotheken. Je krijgt nu het mooiste cadeau dat een kind kan krijgen: je leert lezen.'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen