De afgelopen dagen gingen net als een achtbaan. De trekking, het afscheid, de trein naar het Capitool. Dan had je ook nog de parade. Bij de parade had ik een zwart jurkje aan die tot mijn knieen kwam. Toen Ik goed keek zag ik dat het jurkje licht gaf. Het moest er echt mooi uit hebben gezien want het publiek ging helemaal tekeer. Mijn haar was mooi gekruld en boven was het ingevlochten.

Ik loop het trainingscentrum in. We moeten in een kring gaan staan. Er staat een vrouw die alle regels opsomt. ''Je mag geen ruzie maken, niks slopen, geen dingen gooien naar de spelmakers...'' Dat is alles wat ik versta. Ik heb geen zin om te luisteren. Deze regels zijn zo simpel. Ik kijk om mij heen. Ik zie een baan waar je kunt speerwerpen. Ook zie ik een baan waar je kunt boogschieten. Rechts daarvan staan touwen waar je kunt klimmen. Je kan ook kogelstoten, camoufleren en paspoppen kapotslaan met een zwaard. Dan zie ik wat ik heel graag wil beoefenen: messenwerpen! Zodra de vrouw is uitgepraat loop ik naar het messenwerpen. Ik sta midden in de rij. Achter mij staat een jongen met fel blauwe ogen en donkerbruin haar. Hij is ongeveer 16 jaar. ''Hoi'' zegt hij. ''Hoi'' zeg ik terug. Volgens mij klonk het heel droog. Ik kan niemand vertrouwen hier. ''Dus? jij komt uit District 12 he?'' vraagt hij. ''Ja, jij?'' Ik kom uit 5. Je zag er wel goed uit bij die parade vind je niet?'' ''Ehh dankje?'' Ik snap niet dat hij met mij wilt praten. Ik zou hem kunnen vermoorden, je praat toch niet met iemand die jou misschien vermoord? ''Ik heet Damian''. ''Ik Selena'' zeg ik. ''Mooie naam, mooie meid'' zegt hij. Waar is hij mee bezig?! Wat denkt hij wel niet? Even flirtten met een tribuut uit 12? Ik snap jongens soms echt niet. Ik draai me om en kijk naarvoren. Voor mij zit een gespierde, stevige beroepstribuut. Ik krijg een kil gevoel dat hij mij gaat killen. Nog 3 beurten wachten, dan ben ik. ''Dat is Scott, toen bij de parade struikelde bijna uit zijn wagen. het scheelde niks of Emely trok hem gauw weer naar voren. Als ze dat niet deed kreeg hij alle aandacht van iedereen''. Ik begin te giechelen. ''Hoever denk jij dat je het zal halen?'' vraagt Damian. Damian denkt vast dat ik het niet ver haal. Een tribuut uit 12 is ook wel een ander woord voor lijk. ''Ik zie wel'' zeg ik. Scott doet een paar stappen naar voren. Hij pakt het scherpste mes. Hij begint te werpen. Het mes beland in het hart. Ik verwacht dat dat ook met de volgende gebeurd, maar hij vliegt er net naast. Dan iemand te lachen. ''Wie was dat?!'' Hij kijkt woest. Ik besef dat het gelach van Damian komt. ''Sssst! Dalijk kom je nog in de problemen zeg ik. ''Ik ga toch dood, dus waarom zou ik bang zijn? Ik maak die tributen uit 1 en 2 belachelijk zolang het nog kan!'' Hij lacht nog steeds. ''Ben jij het 12?!'' zegt Scott. Hij kijkt mij recht in de ogen. Ik word bang van zijn enge, agressieve blik. Iedereen kijkt. ''Nee ik was het niet'' zeg ik. ''Hou me niet voor de gek 12! Het gelach kwam daar vandaan!'' Hij wist mijn kant op. ''Maar ik was het niet!'' Mijn stem klinkt geiriteerd. Damian is stil. Scott loopt naar mij. Hij staat recht voor me. ''Sukkel, denk je nou echt dat zij je uitlacht? Ik heb nog nooit zo'n domme tribuut gezien!'' Damian buldert van het lachen. Sommige lachen mee. Ik merk dat ik ook een beetje gegiechel niet kan onderdrukken. Hij pakt Damian bij zijn arm en sleurt hem naar zich toe. Wat probeert Damian te bereiken? Hiermee word alles nog erger dan het is voor hem. Eerst met mij flirtten en dan een beroepstribuut uit 2 uitdagen? Die heeft wel lef zeg! ''Jij! Jij gaat sterven in een langzame, pijnlijke dood. Ik blijf op je jagen en dood je heel langzaam en je zal gek worden van de pijn. Knoop die maar goed in je oren!'' Aan Damian zijn ogen te zien heeft hij de boodschap begrepen. ''Dus? Moet ik nu bang zijn?'' ooooh Damian hou toch je kop man! Je bent nu helemaal in gevaar... Nu word Scott woest. Scott zijn handen worden vuisten. ''Jij denkt dat je heel wat bent he?!'' Zijn vuist gaat richting Damian, die het zag aankomen. Hij bukt zodat de vuist niet raakt. ''Zo wil je vechten 2? Ik ben heus niet bang hoor! Zijn been is behoorlijk snel. Hij geeft Scott een schop tegen zijn buik. Scott deinst naar achteren van de pijn. Scott wilt net terugslaan, maar dan verschijnen twee spelmakers. Ze houden Scott tegen en duwen hem naar achteren, weg van Damian. ''In de Spelen zal pijn jou dood zijn! Een lange dood zonder genade!'' Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken...

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen