• Ik ben turks maar ik lijk op een nederlander. Ik spreek ook steeds Nederlands. Ik kan wel turks maar dat wil ik liever niet. Dus mijn opa enzo komen zovan: praat is turks je bent turks dan hoor je zo te praten.
    en ik zovan: ja ik praat liever nederlands . en dan gaan ze me de hele tijd afkraken weetje. en toen gingen ze weg , mijn vader zegt iets in turks en ik antwoord nederlands. Hij zegt in turks: praat is turks je hebt me voor schut gezet . En omg ik dacht echt zovan: wtf fuck you

    Hmm, ik spreek thuis toch ook Nederlands en niet Spaans
    Ik vind, je bent hier in Nederland, spreek dan Nederlands
    Als je in een ander land bent praat je daar toch ook de taal van dat land?


    "No matter where you are in the world, the moon is never bigger than your thumb" - Dear John

    Als je in Nederland bent hoor je Nederlands te praten en als je ouders dat voorschut vinden moeten ze terug naar Turkije gaan. Niet vervelend bedoeld, maar dit vind ik gewoon echt. Het is gewoon knettervervelend als je rustig in de bus staat en dan gaan jongeren/ouderen over je smiespelen en dan is het al helemaal vuil als ze het in hun eigen taal doen.


    your eyes are like stars in the night.

    Poseidon schreef:
    Als je in Nederland bent hoor je Nederlands te praten en als je ouders dat voorschut vinden moeten ze terug naar Turkije gaan. Niet vervelend bedoeld, maar dit vind ik gewoon echt. Het is gewoon knettervervelend als je rustig in de bus staat en dan gaan jongeren/ouderen over je smiespelen en dan is het al helemaal vuil als ze het in hun eigen taal doen.


    Ja dat bedoel ik nou. ik leef in nederland en leer nederlands, wat is hun probleem, moesten ze maar niet in nederland komen wonen

    Het is natuurlijk goed dat je op openbare plekken gewoon Nederlands praat, want anders zou vrijwel niemand je verstaan. Maar ik snap op zich ook wel dat je Turkse familie het fijner vindt als je Turks praat als zij dat ook allemaal doen thuis. Je hoeft het ook niet iedere dag te doen, gewoon als je opa of andere familieleden op bezoek zijn bijvoorbeeld. Als je het toch gewoon kunt is het geen grote moeite om even over te schakelen, en dan voorkom je dit soort onnodige ruzies. (:


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vind dat iedereen zelf mag weten wat hij spreekt, maar ik vind ook dat iemand in Nederland Nederlands moet spreken

    Ik spreek thuis ook Engels als ik dat wil
    En mijn vader en zus Chinees
    Ik vind dat je het helemaal zelf mag weten


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Wat je thuis praat maakt me niks uit. Alleen op straat gewoon nederlands.


    Some angels have no wings.

    Ik vind dat als je in Nederland woont, je gewoon Nederlands zou moeten praten.
    Jouw ouders zouden jou in elk geval niet mogen dwingen een bepaalde taal te spreken.


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    ik vind dat je Nederlands hoort te praten als je in Nederland woont
    en ze mogen jou niet verplichten om Turks te praten, want je mag toch zeker zelf wel weten wat voor taal je spreekt

    Ik vind het echt goed dat je Nederlands spreekt, zeker als je familie er zo op tegen is. Natuurlijk is het vanzelfsprekend, maar er zijn genoeg mensen die dat simpelweg weigeren. Toen ik hier kwam heb ik ook Nederlands geleerd, dus waarom zouden anderen dat niet hoeven. Respect ;'D


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Poseidon schreef:
    Als je in Nederland bent hoor je Nederlands te praten en als je ouders dat voorschut vinden moeten ze terug naar Turkije gaan. Niet vervelend bedoeld, maar dit vind ik gewoon echt. Het is gewoon knettervervelend als je rustig in de bus staat en dan gaan jongeren/ouderen over je smiespelen en dan is het al helemaal vuil als ze het in hun eigen taal doen.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Ik begrijp je wel, maar er is helemaal niks mee met in het Turks tegen je familie te praten als zij dat liever hebben. Zo onderhoud je immers ook die taal en dat is ook wel heel belangrijk.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Poseidon schreef:
    Als je in Nederland bent hoor je Nederlands te praten en als je ouders dat voorschut vinden moeten ze terug naar Turkije gaan. Niet vervelend bedoeld, maar dit vind ik gewoon echt. Het is gewoon knettervervelend als je rustig in de bus staat en dan gaan jongeren/ouderen over je smiespelen en dan is het al helemaal vuil als ze het in hun eigen taal doen.


    To infinity and beyond •

    Passerby schreef:
    Ik begrijp je wel, maar er is helemaal niks mee met in het Turks tegen je familie te praten als zij dat liever hebben. Zo onderhoud je immers ook die taal en dat is ook wel heel belangrijk.


    Dat vind ik niet. Op deze manier zullen ze nooit leren zich in onze cultuur en samenleving te mengen. Ze zijn hier van harte welkom, maar dan moeten ze wel bereidt zijn zich aan te passen.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Abilities schreef:
    (...)

    Dat vind ik niet. Op deze manier zullen ze nooit leren zich in onze cultuur en samenleving te mengen. Ze zijn hier van harte welkom, maar dan moeten ze wel bereidt zijn zich aan te passen.
    ik ken mensen die dat tegen hun ouders doen. okey die kunnen niet goed nederlands en ik begrijp dat wel, want ze waren redelijk oud toen ze in België kwamen wonen, maar als je liever in je eigen taal thuis praat vind ik daar helemaal niks mis mee. Je praat toch in je eigen huis hoe je wilt. Niemand kan je verbieden om daar de wettelijke taal te spreken.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik ben frans en ik spreek toch ook niet frans tegen mijn ouders?


    It's not because I smile, my life is perfect. It's because I appreciate what life gives to me, and what God has blesse