Wat is meningokokkose?
Meningokokkose ofwel Meningokokkenziekte is een acute of subacute infectieziekte veroorzaakt door de bacterie Neisseria meningitidis. Kenmerkend zijn de ontsteking van de hersenvliezen en/of ruggenmergvliezen (nekkramp, meningitis) en/of een bloedvergiftiging (sepsis) (1)
Er zijn verschillende soorten stammen van de Meningokok, waaronder A, B, C, Y en W135. Groep B en C komen het meest voor in Nederland.
Symptomen treden op binnen twee tot zeven dagen na besmetting. De vroege tekenen en symptomen van meningokokkenmeningitis zijn aspecifiek en bestaan gewoonlijk uit algehele malaise (zich niet goed voelen), koorts en braken. Hoofdpijn, fotofobie (gevoeligheid voor licht), slaperigheid, verwarring en gewrichtspijn kunnen ook voorkomen. Als de patiënt sepsis heeft (bloedvergiftiging), kan zich een typische huiduitslag ontwikkelen, die zichtbaar blijft wanneer hier voorzichtig een glas op wordt geduwd. De ziekte kan zich erg snel ontwikkelen en de patiënt kan in coma raken. Bij jonge kinderen kunnen klassieke symptomen van de ziekte achterwege blijven bij het begin van de ziekte. Als een kind braakt, koorts heeft en prikkelbaar is, moet aan meningokokkenmeningitis gedacht worden. Het is belangrijk om meningokokken snel te diagnosticeren. Als er een vermoeden is van meningitis of sepsis, moet direct een arts worden gewaarschuwd. Als niemand beschikbaar is, moet de persoon naar het ziekenhuis worden gebracht en moet er zo snel mogelijk worden behandeld met antibiotica.
Uit dit alles blijkt maar weer (alweer), dat ik dus wel degelijk ernstig ziek was en niemand me (zowel thuis als in het ziekenhuis) serieus nam :’D. In het ziekenhuis hebben ze me weggestuurd (in 3 ziekenhuizen zelfs) kun je nagaan dat ik gewoon in een coma had kunnen raken, aangezien ik al heel erg ziek was toen. Maar, ik ben gelukkig weer zo goed als helemaal gezond. Die nasty, pijnlijke en enge vlekken zijn weg en ik ben weer aan het werk. Volgende week nog een laatste bloed onderzoek om te kijken hoeveel en wat voor medicijnen ik dan nog nodig heb en dan ben ik er als het goed is helemaal vanaf.
Iedereen bedankt voor de beterschapwensen en het (msn/quizlet)gezelschap de afgelopen weken, als ik jullie niet had gehad was ik waarschijnlijk op die momenten wel bijna doorgedraaid :’DD.
[ bericht aangepast op 4 feb 2011 - 23:04 ]
Wie du mir, so ich dir.