Ik weet niet of jullie dit bedoelen, maar ik zit zelf in een band. Ik speel gitaar en bas [al kan ik gitaar beter dan bas] en het antwoord op of doorbreken in de muziek moeilijk is; JA.
- Is er een verschil tussen Belgische bands en Amerikaanse bands om bekend te geraken?
Behoorlijk, Amerikaanse platenmaatschapijen nemen sneller een contract met een onbekende band omdat ze in elke Amerikaan hoop hebben, elke band kan nog leren. Vlaanderen en Nederland letten meer op het gebruik van je muziekinstrumenten, of of het zal aanspreken in het algemeen [zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt, zangeressen als Rihanna en Katy Perry [Die niet kunnen zingen] spreken meer aan in Nederland en Vlaanderen omdat die vaak een imago hebben waar niemand omheen kan] rockbands spreken nauwelijks aan in Nederland en Vlaanderen en daarom willen platenmaatschapijen dat ook niet. Zo verdienen ze namelijk niets.
- Is een eigen geschreven demo verplicht?
Mijn band heeft een aantal demo's opgestuurd naar een platenmaatschapij, demo's zijn niet altijd verplicht. Je moet wel de basis hebben, tekst en de bladmuziek van de gitaar/drum en bas.
- Zijn er normen waaraan een band moet voldoen? Zijn er dingen die je hebt moeten veranderen aan jezelf of je muziek om bekend te geraken?
Ik ben niet bekend, dat is gewoon nog niet gelukt. Natuurlijk hebben we wel eens opgetreden en zijn we in kleine cafeetjes betaald, maar het is niet noodzakelijk om te veranderen. Kijk naar all time low [ja ik noem even mijn favoriete band weer] die zijn altijd in een garagebandje wezen spelen, sinds 2 a 3 jaar zijn ze bekend in Amerika en sinds vorig jaar ook behoorlijk in Nederland. Maar toch zijn er vooroordelen in Nederland, als je een mutsje draagt, het liefst een gitaar vasthoud ipv een microfoon en een beetje met je heupen beweegt of als je een uitgesproken mening hebt, dat wil Nederland niet, Vlaanderen ook niet. Dat is meer iets voor Amerika, toch vinden de meeste mensen [zoals 9 van de 10 op quizlet] Alltimelow bijv veel leuker dan Rihanna. Omdat Rihanna geen inhoud heeft.
- Welke stappen heb je moeten ondernemen om herkenning te krijgen?
We hebben in Alkmaar al een behoorlijk hoge naam, [wat je voor een garage band hoog kan noemen] veel betaalde optredens krijgen we niet, maar toch zijn er mensen die met liefde naar ons luisteren. Niet dat mensen dat zozeer moeten, dat is gewoon het leven.
Je schrijft je bijvoorbeeld in voor een intake gesprek bij een platenmaatschapij, vraagt aan café's of je een avondje live mag preformen, en je moet een goede muziek opbouw hebben. Rock is niet altijd noodzakelijk.
Hoop dat dit een beetje hielp. <3
Levensgenieter.