• De stelling van deze week luidt:
    Kunst en maker zijn niet van elkaar te scheiden

(dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Hangt er voor mij vanaf wat de maker doet met het voordeel dat verworven wordt dankzij de kunst. Als de kunst op zichzelf staat, dan kan je het scheiden. Als de maker eventuele voordelen die voortvloeien uit de kunst inzet om kwaad te doen, dan niet.

En geloof me, ik vind dat voor bepaalde dingen (ik hoef denk ik niet uit te leggen welke dingen) ongelofelijk lastig.
    Ik zal ook nooit zeggen dat je niet mag genieten van die kunst, maar ikzelf zal er wel voor zorgen dat geen geld van mij meer (onrechtstreeks) bij de maker komt.

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Filosofisch gezien, eens; kunst (zeker als deze kunst een gedachtengang vangt, zoals schrijfwerk) is echt wel een verlenging van degene die het gemaakt heeft. Je kan vaak erg veel opmaken over wie de kunstenaar is via hun werk. Ik merk dit zo sterk met vrienden, hoe duidelijk ze in hun schrijven te herkennen zijn op de één of andere manier - en hoe meer ik over gepubliceerde auteurs lees, hoe meer ik merk dat zelfs in literatuur die niet bewust geschreven is om gedeeltelijk autobiografisch te zijn de auteur toch hun eigen identiteit hier en daar duidelijk maakt zonder dit met opzet te doen. Het hoeft niet eens zo heel rechtstreeks te zijn, maar vaak kan ik als buitenstaander toch wel het één of ander opvangen (dit is zo'n breed onderwerp dat ik heel veel voorbeelden zou kunnen geven, maar, bijvoorbeeld, het beeld van romantiek dat de schrijver heeft, of onbewuste ideeën over wat er "normaal" is).
    Ik vind dit over het algemeen een heel mooi ding. Het is één van mijn plezieren in lezen, dat het zulk psychologisch inzicht kan geven (and it's always very gratifying to find out that I guessed correctly about the author's personal history based on their writing). Het is voor mij wat veel kunst zo emotionally moving kan maken. Dit is niet om te zeggen dat veel verhalen niet op zichzelf ook goed werken, waar de ideeën je eigen fantasie zo inspireren dat je de connectie niet nodig hebt met de auteur om je gezien te voelen of om het erg te bewonderen - heel veel verhalen zijn zo, en daar zijn ze voor gemaakt, maar, het is nog steeds het kind van iemands specifieke gedachtengang.

Al dat gezegd hebbende vind ik niet perse dat dit hoeft te zeggen dat je hierom geen verhalen met potentie maar bigoted ondertonen kan (en mag) herinterpreteren. We leven, helaas, in een wereld waar sommige vooroordelen zo oud zijn dat je kan verwachten dat een boek van voor een bepaalde periode deze ideeën nog levendig representeert. The ancient Greeks for example mixed a lot of their religion with pedo propaganda, and we collectively still take a bunch of inspiration from their myths. Does this mean their ideas aren't clearly reflected in their writing? No - it's still in there, we just don't respect the authors' intent (and shouldn't have to).

Overall, ik ben het eens met Babygirlvo in de praktijk - want of je het nu filosofisch met mij (en de stelling) eens bent of niet, is het enige dat fysieke impact heeft van de delen van de kunstenaar die je van hun werk zou willen scheiden de kunstenaars gedrag. Een dode kunstenaar kan niet zoveel. Iemand die milde vooroordelen heeft maar er niemand iets mee aandoet (voor zover wij weten) (denk bijv. aan al die toch wel een beetje misogyne auteurs, van "pick me" romance schrijfsters tot mannen die vrouwen alleen maar als stereotypes kunnen schrijven) is iemand wiens boeken niet zo heel veel nieuwe schade aanbrengen.
    Maar iemand die actief geld uitgeeft aan haatgroepen, daarentegen, valt wat moeilijk te onderscheiden - want het feit is dat we in een wereld leven waar het consumeren van kunst wel betekent dat je de kunstenaar hiervoor automatisch doneert. Dus, again, zoals Babygirlvo zegt.

[ bericht aangepast op 8 april 2026 - 8:37 ]

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

Ik wou dat ik ze van elkaar kon scheiden, dan kon ik tenminste nog genieten van alles Harry Potter-gerelateerd :') maar nu kan ik alleen maar cringen als ik er iets van tegenkom.

"A ship is safe in harbor, but that's not what ships are for"