• Hoi allemaal,

Gisteren heb ik een fitcheck mogen doen. Dit was behoorlijk i teressant. Zonder verder te veel in details te treden. Mijn vetpercentage is veel te hoog, dit eist ik al wel een beetje maar schrok toch hoe hoog.

Nu kreeg ik tips mee om minder koolhydraten, meer vezels en eiwit te eten. Ik kan daar eventueel een programma volgen maar het allerliefste wil ik dit zelf doen zonder supplementen etc en gewoon mijn normale eetpatroon aan passen omdat ik weet dat dat beter werkt.

Nu is het zo dat ik buiten wandelen en 1 x per week zwemmen niet meer kan sporten door mijn gezondheid. Ik kook zelf graag en bak graag. Ik bak al vaak suikervrij en gezonde suikers.

Ik eet 2 x per week aardappelen, 2 x per pasta en vaak 2 x per week rijst of iets anders maar net wat ik gepland heb.

Hebben jullie tips voor mij wat wel te eten en wat juist niet?

Ook werd ik aangeraden om van Herbalife de Shakespeare te nemen als ontbijt, nu werken zij met dit merk samen. Ik vind het toch een beetje prijzig dus kennen of weten jullie wellicht alternatieven. Ik heb 6 jaar lang niet ontbeten (mocht niet van de dokter) dus ik vind ontbijten behoorlijk lastig. Op dit moment en de halve banaan die ik eet werd afgeraden vanwege de suikerzakjes.

Alvast bedankt.

Change is for weirdos ~ Niall Horan

Ik vind dit behoorlijk lastig, want ‘diëten’ werkt absoluut niet. (En mensen roepen dan direct: ‘het is geen dieet maar een lifestylechange. Nee, als je iets niet mag eten dan is het een dieet.) Vooral omdat je lichaam snel in de schrikstand springt: ‘ik kreeg eerst voldoende koolhydraten en nu niet meer?! ik moet alles gaan opslaan!’ aka je valt niet af. Zodra je weer iets meer koolhydraten gaat eten wordt alles nog harder opgeslagen.
          Overigens wil ik niet demotiverend zijn want het is heel goed dat je zo’n check hebt gedaan voor je gezondheid! Ik word alleen kriebelig van de dieetcultuur. Helemaal als ze aankomen met ‘speciaal eten voor het ontbijt’. (Want daar hebben ze een samenwerking mee, aka daar verdienen ze het meeste aan.) Dit soort bedrijven verdienen aan de onzekerheid van mensen.
          Probeer ervoor te zorgen dat je iedere dag een half uurtje wandelt buiten. Drink minstens 1,5 liter water. Het is zelfs gezond om iedere twee uur iets kleins op te peuzelen. (Fruit. Groente. Een handjevol noten.) Luister naar je eigen lichaam: wat heeft het op dat moment nodig?

Sunchild schreef:
          Ik vind dit behoorlijk lastig, want ‘diëten’ werkt absoluut niet. (En mensen roepen dan direct: ‘het is geen dieet maar een lifestylechange. Nee, als je iets niet mag eten dan is het een dieet.) Vooral omdat je lichaam snel in de schrikstand springt: ‘ik kreeg eerst voldoende koolhydraten en nu niet meer?! ik moet alles gaan opslaan!’ aka je valt niet af. Zodra je weer iets meer koolhydraten gaat eten wordt alles nog harder opgeslagen.
          Overigens wil ik niet demotiverend zijn want het is heel goed dat je zo’n check hebt gedaan voor je gezondheid! Ik word alleen kriebelig van de dieetcultuur. Helemaal als ze aankomen met ‘speciaal eten voor het ontbijt’. (Want daar hebben ze een samenwerking mee, aka daar verdienen ze het meeste aan.) Dit soort bedrijven verdienen aan de onzekerheid van mensen.
          Probeer ervoor te zorgen dat je iedere dag een half uurtje wandelt buiten. Drink minstens 1,5 liter water. Het is zelfs gezond om iedere twee uur iets kleins op te peuzelen. (Fruit. Groente. Een handjevol noten.) Luister naar je eigen lichaam: wat heeft het op dat moment nodig?

Ik begrijp zeker je reactie hoor en die vind ik heel mooi.

Ik ben er erg mee bezig en dan niet eens om het afvallen. Ik zit fijn in mijn lichaam, na 10 jaar mentaal vechten heb ik eindelijk gewonnen dus dat wil ik niet kwijt.

Het is echter dat ik mijn vetpercentage graag omlaag zou zien. Dit omdat ik een grote kinderwens heb en dus graag een gezond van binnen lichaam zou hebben voor toekomstige kindjes. Het gaat mij dus absoluut niet om kilo's af te vallen of strakkere buik, al is dat leuk meegenomen.

Ik ben ook echt niet van plan alles compleet om te gooien ik hou teveel van lekker eten maar wat inzichten en kleine veranderingen zijn wel wenselijk. Ik eet bv weinig vlees door dat aan te passen vaker vis/ vlees / ei / tofu zou al helpen.

Het grootste "probleem" op dit moment is dat ik heel de dag door trek heb. Kennelijk als ik die eiwitten beter eet zou dat minder moeten worden en dat zou ik graag zien.

Dus ik ben het eens dietrn is niet altijd goed maar gezond leven wel ben ik van mening en in mijn ogen is dit een stapje naar gezonder en bewuster leven ;)

Ik worstel hier zelf ook mee: ik kan totaal niet met emoties omgaan en ben dan de hele dag door aan het snaaien om een soort leegte op te vullen. Best lastig.

Dus ja, het voelt hypocriet om dan advies te geven 😅 maar ik ga toch met je meedenken. Zelf heb ik gecombineerde leefstijlinterventie geprobeerd, met de belofte dat je dan ingaat op beter slapen, minder stress, meer bewegen enzo, maar dat bleek een heel heftig afkaptraject met een zeer streng calorieëntekort en toen ik huilend in de supermarkt stond omdat een diepvriesmaaltijd die ik heel erg lekker vind, 500 kcal bevatte terwijl ik er volgens dat schema voor avondeten maar 400 mocht (wat dus écht niet gezond is) ben ik direct met dat programma gestopt. Nu zijn er héél veel programma's met elkaar een andere aanpak, mocht je er voor in aanmerking komen dan zou je het wel kunnen proberen? In de drie maanden dat ik het programma volgde is mijn visceraal vet (dat tussen je organen) wel met 2 punten omlaag gegaan (al is dat niet op een gezonde manier gebeurd).

Drink je genoeg? Want je lichaam merkt het verschil niet tussen dorst of honger en geeft dan eerder een hongersignaal af. Zorg dat je altijd een fles water (of thee) in de buurt hebt en begin 's ochtends met een glas water. Sinds ik op m'n horloge bijhoud hoeveel ik drink op een dag en zorg dat ik minimaal aan de 2 à 2,5 liter water of thee (geen frisdrank/limonade) kom, voel ik me wel beter dan daarvoor. Ik vond het boek 'Macht der gewoonte' van Charles Duhigg ook inzichtgevend, dat gaat heel erg over het aanpassen van gedrag (ook qua mensen die roken en hoe ze daar effectief vanaf komen – ik rook niet, maar ik vond de tips wel erg praktisch). Probeer bijvoorbeeld elke keer dat je wil gaan snaaien/honger hebt een glas water (of 2) te drinken, wacht een kwartier en kijk of je dan nog steeds zoveel honger hebt. Of ga naar buiten, wandel een rondje en als je terugkomt check je of je nog steeds honger hebt (dat gaven ze in het boek als tip bij mensen die een sigaret wilden opsteken). Je kunt ook de koelkast vullen met gezonde dingen (bijv. snackkomkommer/-tomaat/-paprika, gekookte eieren) of een bakje noten binnen handbereik leggen, zodat áls je dan wilt snacken, je niet meteen een vette, zoute zak chips open trekt (hoe verleidelijk dat ook is), want er liggen makkelijkere en gezondere opties voor handen.

Kijk ook naar foodswaps, bijvoorbeeld volkorenbrood in plaats van bruin brood of lichtgewicht/luchtige crackers in plaats van knäckebröd. Misschien dat je daarin wel veel winst kan behalen ook, want het gaat allemaal om volume. Lees de etiketten en vergelijk twee (of meer) verpakkingen. Ga altijd voor de optie met de meeste vezels (tenzij je kort daarna een rondje gaat hardlopen 😉) en trap niet in die eiwithype met allerlei poeders/shakes/eiwitlimonade want dat is dus niet heel gezond. Dan kun je beter wat extra peulvruchten of een eitje eten.

Koolhydraten zijn niet slecht, die heeft je lichaam gewoon nodig. Let wel op de porties: blijkbaar is 1 portie pasta ongekookt 50 gram (ik deed vroeger 200 gram, oeps. Da's dus genoeg voor 4 personen). Vul het aan met extra veel groenten/peulvruchten/(vega) gehakt of kip.

En qua ontbijten: je hoeft dus niet al om 6:00 uur te ontbijten. Dat lukte mij ook niet. Tot ik bedacht: ik kan ook gewoon mijn ontbijt mee naar werk nemen en daar halverwege de ochtend (rond 10.00 uur) mijn ontbijt nemen! En dat werkt eigenlijk best wel oké.

Ik neem dan een bakje Griekse yoghurt mee (150 g), 50 gram bosbessen uit de diepvries en nu nog 10 gram muesli maar die ga ik vervangen door gepofte spelt (dat vult beter en vind ik ook lekkerder) met een lepeltje honing.

[ bericht aangepast op 22 nov 2025 - 10:52 ]

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Toen ik zwangerschapsdiabetes had, moest ik vooral letten op de hoeveelheid pasta en aardappelen. Dus klein beetje pasta/aardappelen en dubbel zo veel groente als ik normaal at. En het hielp ook om tussen de 'grote eetmomenten' in een tussendoortje te doen; eitje, fruit, noten, cracker. Oh, en ik moest ook koolhydraat-arm brood eten maar dat vond ik heel goor. XD

[ bericht aangepast op 22 nov 2025 - 22:03 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Derks schreef:
    Ik worstel hier zelf ook mee: ik kan totaal niet met emoties omgaan en ben dan de hele dag door aan het snaaien om een soort leegte op te vullen. Best lastig.

Dus ja, het voelt hypocriet om dan advies te geven 😅 maar ik ga toch met je meedenken. Zelf heb ik gecombineerde leefstijlinterventie geprobeerd, met de belofte dat je dan ingaat op beter slapen, minder stress, meer bewegen enzo, maar dat bleek een heel heftig afkaptraject met een zeer streng calorieëntekort en toen ik huilend in de supermarkt stond omdat een diepvriesmaaltijd die ik heel erg lekker vind, 500 kcal bevatte terwijl ik er volgens dat schema voor avondeten maar 400 mocht (wat dus écht niet gezond is) ben ik direct met dat programma gestopt. Nu zijn er héél veel programma's met elkaar een andere aanpak, mocht je er voor in aanmerking komen dan zou je het wel kunnen proberen? In de drie maanden dat ik het programma volgde is mijn visceraal vet (dat tussen je organen) wel met 2 punten omlaag gegaan (al is dat niet op een gezonde manier gebeurd).

Drink je genoeg? Want je lichaam merkt het verschil niet tussen dorst of honger en geeft dan eerder een hongersignaal af. Zorg dat je altijd een fles water (of thee) in de buurt hebt en begin 's ochtends met een glas water. Sinds ik op m'n horloge bijhoud hoeveel ik drink op een dag en zorg dat ik minimaal aan de 2 à 2,5 liter water of thee (geen frisdrank/limonade) kom, voel ik me wel beter dan daarvoor. Ik vond het boek 'Macht der gewoonte' van Charles Duhigg ook inzichtgevend, dat gaat heel erg over het aanpassen van gedrag (ook qua mensen die roken en hoe ze daar effectief vanaf komen – ik rook niet, maar ik vond de tips wel erg praktisch). Probeer bijvoorbeeld elke keer dat je wil gaan snaaien/honger hebt een glas water (of 2) te drinken, wacht een kwartier en kijk of je dan nog steeds zoveel honger hebt. Of ga naar buiten, wandel een rondje en als je terugkomt check je of je nog steeds honger hebt (dat gaven ze in het boek als tip bij mensen die een sigaret wilden opsteken). Je kunt ook de koelkast vullen met gezonde dingen (bijv. snackkomkommer/-tomaat/-paprika, gekookte eieren) of een bakje noten binnen handbereik leggen, zodat áls je dan wilt snacken, je niet meteen een vette, zoute zak chips open trekt (hoe verleidelijk dat ook is), want er liggen makkelijkere en gezondere opties voor handen.

Kijk ook naar foodswaps, bijvoorbeeld volkorenbrood in plaats van bruin brood of lichtgewicht/luchtige crackers in plaats van knäckebröd. Misschien dat je daarin wel veel winst kan behalen ook, want het gaat allemaal om volume. Lees de etiketten en vergelijk twee (of meer) verpakkingen. Ga altijd voor de optie met de meeste vezels (tenzij je kort daarna een rondje gaat hardlopen 😉) en trap niet in die eiwithype met allerlei poeders/shakes/eiwitlimonade want dat is dus niet heel gezond. Dan kun je beter wat extra peulvruchten of een eitje eten.

Koolhydraten zijn niet slecht, die heeft je lichaam gewoon nodig. Let wel op de porties: blijkbaar is 1 portie pasta ongekookt 50 gram (ik deed vroeger 200 gram, oeps. Da's dus genoeg voor 4 personen). Vul het aan met extra veel groenten/peulvruchten/(vega) gehakt of kip.

En qua ontbijten: je hoeft dus niet al om 6:00 uur te ontbijten. Dat lukte mij ook niet. Tot ik bedacht: ik kan ook gewoon mijn ontbijt mee naar werk nemen en daar halverwege de ochtend (rond 10.00 uur) mijn ontbijt nemen! En dat werkt eigenlijk best wel oké.

Ik neem dan een bakje Griekse yoghurt mee (150 g), 50 gram bosbessen uit de diepvries en nu nog 10 gram muesli maar die ga ik vervangen door gepofte spelt (dat vult beter en vind ik ook lekkerder) met een lepeltje honing.

dankjewel voor je antwoord, elke meedenker is er eentje extra.
    Ik ben er wel na veel denken en met mensen het erover hebben dat ik niet het programma ga doen en shakes etc hoor ik veel negatieve dingen over dus ik heb besloten enkel meer beweging en op voeding te letten. Vezels is iets wat ik makkelijk kan aanpassen door mijn brood aan te passen. Mijn viscale vetten zijn dus weer wel erg gezond, gelukkig want die schijnt het moeilijkste aan te passen te zijn. Ik moet dus wel ontbijten na het wakker worden ivm medicatie etc.

Ik ben sinds gisteren begonnen met mijn banaan te vervangen voor appel of peer, of volkoren crackers. Waar ik nu ook ineens inzicht in heb is dat ik naast het avond eten minder vlees ben gaan eten ik eigenlijk nooit op brood vlees eet. Dus op advies van mijn collega bij wie ik dit heb gedaan neem ik voortaan een boterham cottage cheese met kipfilet. Merkte gisteren gelijk dat ik vol zat na de lunch ipv ene hapje op. Een ei eet ik eigenlijk al elke dag dus dat is fijn.

Pasta weeg ik altijd tot 80 tot 100 gram af XD dus daar is ook winst te behalen en groentes eet ik al erg veel. Ik wil vaker inderdaad rauwkost gaan pakken. Frisdrank drink ik sowieso niet veel. IK ben sinds drie maanden erg op mijn drinken gaan letten, dat deed ik te weinig en ik drink tegenwoordig 1,5 a 2 liter op een dag aan water en thee en als ik zin heb in zoete dranken kies ik vaak christal clear of spa rood met een smaakje ipv fles fanta.

Dus onwijs bedankt voor de tips en inzichten die hebben mij allemaal al enorm geholpen en ook laten inzien dat ik hier en daar wat moet veranderen en het dan vast goed komt.

Ik wil even beginnen met een groot compliment dat je zo hard gewerkt hebt en nu jezelf omarmt (: Dat sluit heel erg aan bij de input die ik ga geven, want volgens mij is dat een fijne voorwaarde om een gezonde leefstijl aan te leren.

"De hele dag door trek hebben" herken ik - behalve dat het geen trek is bij mij, maar onrust. Ik kan natuurlijk niet kijken hoe dat voor jou is, maar de dagen dat ik de hele dag door wil of ga snacken, zijn eigenlijk altijd de dagen dat ik me onrustig voel (en daarmee ook de dagen dat ik meer op mijn mobiel aan het scrollen ben, gevoeliger ben voor impulsaankopen, etc.).
    Want hier is het punt: vaak voelt het alsof je lichaam de hele dag door trek heeft, maar vaak is het een poging van je lijf om bepaalde emoties die je eigenlijk voelt, niet te willen voelen. Wat Derks ook zegt: emotie-eten. Dat hoef je overigens niet zelf door te hebben, want je lichaam heeft geleerd die emoties heel goed weg te stoppen zodat je ze dus NIET voelt. Maar vervolgens probeert het op alle mogelijke manieren jou weer goed te laten voelen, en laat eten nou net een heel mooie manier zijn om dat te doen (want suikers en vet etc. geven een prachtige dopamineboost).

Nogmaals, ik weet niet of het bij jou zo is, maar ik weet wél dat het bij heel veel mensen het geval is. Als ik beter in mijn vel zit, ben ik nauwelijks met eten bezig - terwijl ik, als ik slechter in mijn vel zit, letterlijk de hele dag aan het vechten ben tegen de drang om iets te snaaien. Mijn focus op dit moment (komt ook door mijn burn-out) is om die nare emoties die ik niet wil voelen (in mijn geval: angst, schuldgevoel, boosheid en het gevoel 'alleen' te zijn/verbinding kwijt te raken) te leren toelaten, zodat dat domme hoofd van mij leert dat ie daar niet voor hoeft te compenseren door dopamineboosts. Want als je je brein leert dat je die emoties kunt dragen, hoeft die niet langer zijn best te doen om ze op alle mogelijke manieren weg te stoppen. En daarna hoef ik 'alleen nog maar' mijn suikerverslaving aan te pakken x)

Bij dezen een stukje achtergrondinfo waar je misschien wel of misschien niet iets aan hebt x) Maar qua eten: ga alsjeblieft géén calorieën tellen want daar krijg je echt een fucked up relatie met voedsel van. Puur op voedsel gericht is het inderdaad belangrijk om niet alles tegelijk te willen veranderen. Als je je vetpercentage wilt veranderen, is het vooral belangrijk om de inhoud en hoeveelheid van je eten te veranderen - en focussen op een duurzame oplossing, ook al betekent het langer duurt voor je afvalt. Want dat jojo-en is het allerslechtste voor je gezondheid.
    Met inhoud bedoel ik dat je vers eet en zo weinig mogelijk (ultra)bewerkt voedsel (schrok zelf erg van dit artikel), en voor gezonde, suikerarme tussendoortjes kiest (die ook geen suikervervangers/zoetstoffen bevatten). Ik vind het nogal heftig dat je niet eens meer een banaan zou mogen eten though, want ja, er zitten veel suikers in, maar ook gewoon hartstikke gezonde stoffen en vezels die vullen. Appels zijn wel ook heel goed (ook al vullen ze wel minder), zeker als je ze niet van tevoren snijdt: want eten waarvoor je moet 'werken' is gezonder. O.a. daarom zijn vruchtensappen zoals sinaasappelsap ook zo slecht: je mist de vezels, je mist het 'werk', en je hebt vervolgens vet veel suikers en het vult voor geen meter.
    Voldoende water/thee drinken is ook heel belangrijk, omdat dat zorgt dat je vult. Ik heb regelmatig het gevoel dat ik zin heb in eten, maar ik raak nooit verzadigd, en als ik dan een vol glas water leegdrink, is de onrust ineens weg. Ik vind dit zelf heel lastig maar een fijne, grote fles die je naast jezelf neerzet helpt enorm.
    Als je moeite hebt met minder eten bij avondeten, dan kan het helpen om je verhoudingen te veranderen. Meer vlees is in onze maatschappij meestal niet nodig, je kunt beter wat meer kwark eten voor je eiwitten, want we eten echt behoorlijk veel vlees met z'n allen in Nederland. Juist de variatie is heel belangrijk, tussen vlees, vis, peulvruchten, noten. En het hangt ook nog af van het type vlees: kip is bijvoorbeeld minder vet dan varken. En daarbij zijn verzadigde vetten ook een stuk slechter dan onverzadigde vetten (verschil tussen boter en olie, bijvoorbeeld: olie is gezonder). Dus om die verhoudingen te veranderen (bijvoorbeeld bij aardappel-vlees-groente): meer groente, minder aardappels en vlees - zodat je wel verzadigd raakt, maar vooral van de gezonde elementen van je avondeten.

Ennnn als laatste: focus je op je eten terwijl je het eet. Kauw je eten vaak genoeg. Dit helpt écht op meerdere niveaus. Allereerst: mindful eten (dus eten zonder dat je iets anders doet, zoals tv kijken of iets lezen of scrollen) zorgt ervoor dat je meer leeft in het hier en nu, en dat is gezond voor je mentale welzijn. Daarnaast krijg je een gezondere relatie met eten, doordat je veel meer bewust bent van je gevoel: zit je al vol? Heb je nog te weinig gegeten? Doordat je je daarop focust, herken je die signalen een stuk beter. Je eet bovendien langzamer, waardoor je na dat gevoel minder het idee hebt dat je nóg iets moet eten (om die onrust tegen te gaan) en je geniet meer - op die manier kun je ongezonde eetpatronen tegengaan. Dat trage eten helpt ook voor je spijsvertering, zeker als je dus heel vaak per hap kauwt, en geeft ook meer verzadiging. Je voelt je namelijk niet vol wanneer je eten in je darmen terechtkomt, maar pas wanneer de voedingsstoffen door de darmwand zijn opgenomen. En dat gebeurt sneller wanneer jij je eten flink hebt voorgekauwd (:

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Oh en nog een ps haha:
    Een vriend van mij is heel erg bezig met gezond eten (maar niet met afvallen - dus dat past goed in jouw straatje denk ik), en hij is zo'n type dat alles altijd heel goed uitzoekt (hij heeft zelfs een excel met alle gezonde voedingsstoffen die er in zijn dagelijkse eetpatronen zitten lol). En ik heb de beste tip ooit van hem gekregen voor de lunch: een volkoren wrap met Hummus Pikant en gesneden komkommer+zoete puntpaprika. Super easy om te maken (en de groentes kun je al van tevoren snijden), veel lekkerder dan ik had verwacht (ik ben niet zo'n Hummus-mens), voldoende vullend om de middag te overbruggen én heel gezond. Ik gebruik deze hummus van de AH omdat ik die het lekkerste vind, heeft een beetje een curry-achtige smaak, maar de andere Hummus pikant (de goedkopere van de Ah, of die van de Lidl of de Jumbo) vind ik ook allemaal lekker (:

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik heb nog niemand verder hierover gehoord geloof ik, maar ik zou echt alles proberen behalve herbalife. Al weet ik niet meteen wel healthy alternatieven die hetzelfde zijn, maar begin alsjeblieft niet met Herbalife. En ik vraag me af waar je die fitcheck doet, want ik vind het een red flag dat iemand daar met herbalife samenwerkt..
    Herbalife is namelijk een mlm (multilevel marketing) bedrijf, dus een pyramide scheme. Vandaar ook dat het zo duur is. Want het is de prijs voor het product en (veel te lage) commissie voor degene die het jou verkoopt en iedereen in die line hogerop.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn