Ik wil even beginnen met een groot compliment dat je zo hard gewerkt hebt en nu jezelf omarmt (: Dat sluit heel erg aan bij de input die ik ga geven, want volgens mij is dat een fijne voorwaarde om een gezonde leefstijl aan te leren.
"De hele dag door trek hebben" herken ik - behalve dat het geen trek is bij mij, maar onrust. Ik kan natuurlijk niet kijken hoe dat voor jou is, maar de dagen dat ik de hele dag door wil of ga snacken, zijn eigenlijk altijd de dagen dat ik me onrustig voel (en daarmee ook de dagen dat ik meer op mijn mobiel aan het scrollen ben, gevoeliger ben voor impulsaankopen, etc.).
Want hier is het punt: vaak voelt het alsof je lichaam de hele dag door trek heeft, maar vaak is het een poging van je lijf om bepaalde emoties die je eigenlijk voelt, niet te willen voelen. Wat Derks ook zegt: emotie-eten. Dat hoef je overigens niet zelf door te hebben, want je lichaam heeft geleerd die emoties heel goed weg te stoppen zodat je ze dus NIET voelt. Maar vervolgens probeert het op alle mogelijke manieren jou weer goed te laten voelen, en laat eten nou net een heel mooie manier zijn om dat te doen (want suikers en vet etc. geven een prachtige dopamineboost).
Nogmaals, ik weet niet of het bij jou zo is, maar ik weet wél dat het bij heel veel mensen het geval is. Als ik beter in mijn vel zit, ben ik nauwelijks met eten bezig - terwijl ik, als ik slechter in mijn vel zit, letterlijk de hele dag aan het vechten ben tegen de drang om iets te snaaien. Mijn focus op dit moment (komt ook door mijn burn-out) is om die nare emoties die ik niet wil voelen (in mijn geval: angst, schuldgevoel, boosheid en het gevoel 'alleen' te zijn/verbinding kwijt te raken) te leren toelaten, zodat dat domme hoofd van mij leert dat ie daar niet voor hoeft te compenseren door dopamineboosts. Want als je je brein leert dat je die emoties kunt dragen, hoeft die niet langer zijn best te doen om ze op alle mogelijke manieren weg te stoppen. En daarna hoef ik 'alleen nog maar' mijn suikerverslaving aan te pakken x)
Bij dezen een stukje achtergrondinfo waar je misschien wel of misschien niet iets aan hebt x) Maar qua eten: ga alsjeblieft géén calorieën tellen want daar krijg je echt een fucked up relatie met voedsel van. Puur op voedsel gericht is het inderdaad belangrijk om niet alles tegelijk te willen veranderen. Als je je vetpercentage wilt veranderen, is het vooral belangrijk om de inhoud en hoeveelheid van je eten te veranderen - en focussen op een duurzame oplossing, ook al betekent het langer duurt voor je afvalt. Want dat jojo-en is het allerslechtste voor je gezondheid.
Met inhoud bedoel ik dat je vers eet en zo weinig mogelijk (ultra)bewerkt voedsel (schrok zelf erg van dit artikel), en voor gezonde, suikerarme tussendoortjes kiest (die ook geen suikervervangers/zoetstoffen bevatten). Ik vind het nogal heftig dat je niet eens meer een banaan zou mogen eten though, want ja, er zitten veel suikers in, maar ook gewoon hartstikke gezonde stoffen en vezels die vullen. Appels zijn wel ook heel goed (ook al vullen ze wel minder), zeker als je ze niet van tevoren snijdt: want eten waarvoor je moet 'werken' is gezonder. O.a. daarom zijn vruchtensappen zoals sinaasappelsap ook zo slecht: je mist de vezels, je mist het 'werk', en je hebt vervolgens vet veel suikers en het vult voor geen meter.
Voldoende water/thee drinken is ook heel belangrijk, omdat dat zorgt dat je vult. Ik heb regelmatig het gevoel dat ik zin heb in eten, maar ik raak nooit verzadigd, en als ik dan een vol glas water leegdrink, is de onrust ineens weg. Ik vind dit zelf heel lastig maar een fijne, grote fles die je naast jezelf neerzet helpt enorm.
Als je moeite hebt met minder eten bij avondeten, dan kan het helpen om je verhoudingen te veranderen. Meer vlees is in onze maatschappij meestal niet nodig, je kunt beter wat meer kwark eten voor je eiwitten, want we eten echt behoorlijk veel vlees met z'n allen in Nederland. Juist de variatie is heel belangrijk, tussen vlees, vis, peulvruchten, noten. En het hangt ook nog af van het type vlees: kip is bijvoorbeeld minder vet dan varken. En daarbij zijn verzadigde vetten ook een stuk slechter dan onverzadigde vetten (verschil tussen boter en olie, bijvoorbeeld: olie is gezonder). Dus om die verhoudingen te veranderen (bijvoorbeeld bij aardappel-vlees-groente): meer groente, minder aardappels en vlees - zodat je wel verzadigd raakt, maar vooral van de gezonde elementen van je avondeten.
Ennnn als laatste: focus je op je eten terwijl je het eet. Kauw je eten vaak genoeg. Dit helpt écht op meerdere niveaus. Allereerst: mindful eten (dus eten zonder dat je iets anders doet, zoals tv kijken of iets lezen of scrollen) zorgt ervoor dat je meer leeft in het hier en nu, en dat is gezond voor je mentale welzijn. Daarnaast krijg je een gezondere relatie met eten, doordat je veel meer bewust bent van je gevoel: zit je al vol? Heb je nog te weinig gegeten? Doordat je je daarop focust, herken je die signalen een stuk beter. Je eet bovendien langzamer, waardoor je na dat gevoel minder het idee hebt dat je nóg iets moet eten (om die onrust tegen te gaan) en je geniet meer - op die manier kun je ongezonde eetpatronen tegengaan. Dat trage eten helpt ook voor je spijsvertering, zeker als je dus heel vaak per hap kauwt, en geeft ook meer verzadiging. Je voelt je namelijk niet vol wanneer je eten in je darmen terechtkomt, maar pas wanneer de voedingsstoffen door de darmwand zijn opgenomen. En dat gebeurt sneller wanneer jij je eten flink hebt voorgekauwd (:
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain