Ik ben donor!
Op dit moment in theorie, want wanneer je een nieuwe tattoo of piercing hebt mag je 5 maanden niet doneren. Hier baal ik een beetje van, want ik vind het wel heel belangrijk. Je kan letterlijk levens redden met je donatie. Plus, de mensen zijn ontzettend aardig (volgens mij vrijwilligers) en je krijgt lekkere snacks als je klaar bent hihi.
In mijn ervaring is het niet eng! Misschien helpt het als je weet wat je te wachten staat, dus hierbij mijn ervaring:
Vooraf
Iedere keer als je gaat doneren moet je eerst een checklist invullen die uitsluit of je op dat moment mag doneren (bijv. tattoo/piercing verhaal). Als je daar doorheen komt krijg je een korte keuring bij een dokter die o.a. checkt of je ijzer en je bloeddruk goed zijn. Ik heb een redelijk vaak voorkomende bloedgroep dus ik geef op dit moment alleen plasma. Dit gebruiken ze o.a. voor medicijnen en is een minder grote aanslag op je lichaam omdat je niet alle andere stoffen (ijzer is een belangrijke) aan hoeft te vullen.
Doneren
Daarna wordt je meegenomen naar een comfortable stoel en prikken ze in de arm die je het minst gebruikt. Dit doet niet echt pijn imo, het is gewoon een prikje zoals bij een vaccinatie. Deze wordt aangesloten op een machine die ofwel het bloed afneemt, ofwel je bloed filtert voor de plasma zoals bij mij. Plasma duurt wat langer door dat filterproces. Je kan een boek meenemen of op je telefoon scrollen of gewoon een beetje viben met de mensen naast je / de experts die daar rondlopen. De meeste mensen zijn daar erg sociaal.
Nazorg
Als je klaar bent moet je eerst even vijftien minuten in een 'wachtruimte' rondhangen (here be the snacks) waar een vrijwilliger een beetje met je kletst en je drinken aanvult enzo. Als je dan niet out gaat ben je free to go! Als ik het me goed herinner moet je werkgever je vrij geven als je bloed wilt doneren. Nadien ben je soms een beetje queasy. Je mag dan ook die dag niet zwaar sporten en je moet jezelf goed in de gaten houden. Gezond eten en veel drinken is heel belangrijk, want dan herstel je sneller.
Vrouwen mogen maar maximaal 3 keer per jaar bloed doneren en mannen 5 keer. Plasma mag je, hou je vast, maximaal 26 keer per jaar geven :') Zoals ik al zei, plasma heeft een veel korte hersteltijd nadien. However, het doneren zelf is wel langer en minder comfortabel (je bloed word ook weer je lichaam in gepompt & that feels fucking weird mate), dus het is niet per sé de betere keuze van de twee. Iedereen heeft een eigen voorkeur!
[ bericht aangepast op 17 nov 2025 - 16:43 ]
|| I told you not to play with the misfit toys ||